וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר המהומות בלוב: הבנזין יתייקר ב-17 אגורות

אבי בר-אלי

22.2.2011 / 18:43

בשל מהומות האזרחים בלוב, צפוי הבנזין להתייקר ב-17 אגורות לליטר לפחות. היום הראשון לחישוב מחיר הדלק בחודש הבא מצביע על עלייה של 2.5% במחיר; העדכון הסופי - ביום ראשון

האירועים האחרונים בלוב ואי היציבות במזרח התיכון, אשר הביאו בימים האחרונים לזינוק במחירה של חבית נפט, צפויים לקבל את ביטויים גם בעדכון מחיר הדלק בעוד שבוע. מחישובים ראשוניים עולה כי מחיר הבנזין הקמעוני צפוי להתייקר בחודש הבא בכ-2.5% - שמשמעותם תוספת של 17 אגורות לליטר (כולל מע"מ). עלייה דומה חושבה גם לגבי מחיר הסולר לתחבורה.

מדובר בחישוב שבוצע בהתאם למחיר חבית הנפט הנוכחי - אך עלייתו במהלך שלושת הימים הקרובים עשויה להביא להאמרת הייקור הצפוי של המחיר לצרכן. מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן עומד היום על 7.02 שקלים לליטר - לאחר שהוזל לפני שבוע ב-24 אגורות לליטר בעקבות ביטול ייקור הבלו.

מחיר הבנזין נקבע בסוף כל חודש באמצעות נוסחה מתמטית המשקללת את עסקות הבנזין האחרונות שבוצעו בסוף כל חודש באגן הים התיכון. מדובר בציטוטי העסקות המבוצעות בנמל הדלק לאוורה (Lavera) שבצרפת, בחמשת ימי העבודה הקודמים ליומיים האחרונים בסוף כל חודש (23-28 בכל חודש, למשל). משום שפברואר הוא חודש מקוצר, החל החישוב כבר ביום ראשון.

ממוצע העסקות בחמשת הימים הללו מוכפל בשער הדולר שנקבע ביום החמישי לחישוב, ובתוספת עלויות ביטוח, דלק ואחזקת מלאי - הוא מהווה את מחיר הבסיס של ליטר בנזין בשער בתי הזיקוק בארץ, כלומר, את המחיר המקסימלי שחברת הדלק משלמת לבית הזיקוק עבור ליטר בנזין. מחיר זה (עבור ליטר בנזין 95 אוקטן), עומד כיום על 2.47 שקלים.

על מחיר הבסיס שבשער בתי הזיקוק נוסף הבלו, שעומד החל מהשבוע שעבר על 2.89 שקלים לליטר (צמוד מדד). למחיר זה מתווסף מרווח השיווק המפוקח של חברות הדלק, שעומד על 71 אגורות לליטר. מרווח זה מתעדכן אחת לחצי שנה בהתאם לשינוי מרווחי השיווק במדינות אירופה - ומצוי היום בבחינה מחודשת של משרד התשתיות. על המחיר הכולל מתווסף המע"מ (16%) - שמביא לפיכך להתייקרות המחיר לצרכן ב-95 אגורות לליטר. מכאן, שרכיב המס כולו עומד היום על 55.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully