וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד לשכות המסחר: להפחית את מחירי המזון באמצעות הורדת מכסי המגן

חיים ביאור

22.2.2011 / 19:22

אוריאל לין: קיימים שיעורי מכס דימיוניים על יבוא מוצרי מזון בסיסיים, המגיעים לעתים למאות אחוזים



איגוד לשכות המסחר דורש להפחית את מכסי המגן המוטלים כיום על מוצרי המזון המיובאים, ובדרך זו לאפשר את הוזלת מוצרי המזון הנמכרים בישראל. לדברי נשיא האיגוד, עו"ד אוריאל לין, "אין צורך לחפש פתרונות עקלקלים להוזלת מוצרי המזון. הפחתת מכסי המגן היא בגדר מדיניות חשיפה בריאה שהיא אבן יסוד להתפתחות הכלכלה".



לדבריו, קיימים שיעורי מכס דימיוניים על יבוא מוצרי מזון בסיסיים, המגיעים לעתים למאות אחוזים. "הפחתה הדרגתית של שיעורי מכס אלה תביא לכך שמחירי מוצרי מזון לצרכנים יהיה זול מכפי שהם היום", הוא אמר והוסיף כי שיעורי המכס הגבוהים פוגעים קשות ברמת החיים של השכבות החלשות, עבורן ההוצאה על סל מוצרי המזון היא מרכיב גבוה מכלל ההוצאה.



כלכלנית איגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, אמרה כי המכס על יבוא בשר בקר טרי או צנון הוא כיום בשיעור 190%, דבר שהביא ב-2010 לייקור של מוצר זה ב-9.4%. שיעור המכס על יבוא מלפפונים טריים הוא עד 170% ומוצר זה התייקר ב-2010 בשיעור של 25.7%; שיעור המכס על יבוא תפוחי אדמה הוא עד 1709% ומוצר זה התייקר ב-2010 בשיעור של 20.2%; שיעור המכס על יבוא עגבניות הוא עד 272% ומוצר זה התייקר ב-23.2%, בעוד ששיעור המכס על יבוא בצל הוא עד 298% ומוצר זה התייקר בשיעור של 10.7%.



מבדיקת כלכלנית האיגוד עולה שכתוצאה מעליות מחירי המזון בעולם ב-2010, גדל סל הצריכה החודשי למשקי בית בחמישון התחתון בישראל, ב-50 שקל. זאת, כאשר ההכנסה החודשית הממוצעת למשק בית בחמישון התחתון (כולל קצבאות) היא כ-4,000 שקל ברוטו בלבד. לשם השוואה, הכנסה חודשית ממוצעת בקרב החמישון העליון עומדת על כ-30 אלף שקל ברוטו.



מחישוב כולל עולה שכתוצאה מהתייקרות המזון, גדלה עלות סל הצריכה של כלל משקי הבית בחמישון התחתון, המונה 450 אלף משקי בית בישראל, ב-20 מיליון שקל בחודש. זאת, מאחר ששיעור ההוצאה על מזון בחמישון התחתון הוא 24% מסל הצריכה, לעומת 14% בלבד בחמישון העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully