וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי פגע בניו זילנד - רעידת האדמה תעכב את ההתאוששות

מאת דפנה מאור

23.2.2011 / 6:58

ניו זילנד, שהתקשתה להתאושש מהמשבר העולמי, נפגעה אמש מרעידת אדמה הרסנית ? עוד לפני האסון הזהירה מודי'ס כי המדינה תסבול מצמיחה חלשה ? במדינה תולים תקווות כלכליות בצילומי "ההוביט"



>> רעידת האדמה בעוצמה של 6.5 בסולם ריכטר שפגעה אתמול באי הדרומי של ניו זילנד חוללה הרס גדול במרכז המדינה מעוטת האוכלוסייה, רחבת הידיים והחביבה על אוהבי טבע. ניו זילנד יושבת באזור מועד לפעילות געשית וסייסמית, והיא נפגעה כבר מרעידת אדמה בספטמבר. רעידת האדמה של אתמול החריבה חלקים מהעיר המרכזית של האי הדרומי, כרייסטצ'רץ', כולל נפילה של צריח הקתדרלה המרכזית שלה, והרגה עשרות תושבים ותיירים.



כלכלת ניו זילנד, שמתבססת בעיקר על תיירות וחקלאות, צפויה לספוג מהלומה קשה מרעידת האדמה החזקה, לאחר שנקלעה לחובות כבדים וסבלה מבועת נדל"ן ומקשיים אחרים. מיד לאחר רעידת האדמה נרשם זינוק במחיר הביטוח על אג"ח של ממשלת ניו זילנד, וסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הזהירה כי המדינה עלולה לסבול משנה של צמיחה כלכלית חלשה.

אנליסטים חוששים כי רעידת האדמה תמנע מהממשלה לעמוד ביעד של איזון תקציבי ב-2014, וכתוצאה מכך יורד דירוג האשראי שלה. הדולר הניו זילנדי, המכונה קיווי על שם הציפור הלאומית, נפל ב-2.2% בשעות שלאחר רעידת האדמה.



לפני חמישה חודשים פגעה רעידת אדמה בעוצמה של 7.1 באזור כרייסטצ'רץ', וגרמה לנזק של כ-4 מיליארד דולר, ללא הרוגים. הרעידה אתמול היתה חלשה יותר, אולם קרובה יותר לעיר, וגרמה להתמוטטות חלקית ומלאה של בתים - רובם בתים בני שתי קומות - מבנים, גשרים וכבישים.



סוכנויות דירוג האשראי הזהירו כבר בשנה שעברה כי דירוג האשראי של ניו זילנד נמצא בסכנת הורדה בשל היקף החובות של הממשלה ומשקי הבית. בתגובה הכריזה הממשלה על מדיניות צנע - קיצוץ חד בתקציב - ועל מכירת נכסים כדי להחזיר את התקציב לעודף לפני 2015.



כלכלת ניו זילנד, שגודלה 119 מיליארד דולר (לעומת 217 מיליארד דולר של ישראל), ואוכלוסייתה מונה קצת יותר מארבעה מיליון תושבים, נהפכה ב-20 השנים האחרונות מכלכלה חקלאית שמייצרת בעיקר צמר, בשר ומוצרי חלב, לכלכלת שוק, המבוססת בעיקר על שירותים - תיירות ופיננסים. מגזר התעשייה הקטן בה, שחלק ניכר ממנו הוא תעשיית בשר ומיעוטו היי-טק, התפתח גם הוא בזכות רפורמות ממשלתיות. התמ"ג לנפש בניו זילנד מאז 1990, כמעט זהה לזה של ישראל (ראו תרשים).



ב-2005 דירג הבנק העולמי את ניו זילנד בתור המדינה הידידותית ביותר לעסקים בעולם, לפני סינגפור. ואולם היא נותרה מדינה התלויה ביבוא של טכנולוגיות מתקדמות ומוצרים אחרים שאינה מסוגלת לייצר. בשל כך היא סובלת מגירעון כרוני בחשבון השוטף שלה. הצמיחה הכלכלית גרמה לפתיחת פערי הכנסות בה, אך היא מדורגת כמדינה הכי פחות מושחתת בעולם בדירוג השחיתות של טרנספרנסי אינטרנשיונל.



ניו זילנד נכנסה למשבר הפיננסי לאחר שהוכתה בבצורת קשה. המשבר פגע קשות במדינה בגלל שני גורמים - תלותה בביקוש מחו"ל ליצוא שלה, ובועת אשראי שהתנפחה והכבידה על תקציב הממשלה ומשקי הבית.



ממשלת ניו זילנד הגיבה לנסיגה הכלכלית - חמישה רבעונים רצופים של ירידה בתמ"ג, וצמיחה שלילית של 1.7% ב-2009 - בצעדי צנע שכללו קיצוצים חדים בתקציב. החוב הממשלתי הגולמי זינק ב-2010, שבה צמחה ניו זילנד ב-3%, ל-31% מהתמ"ג, לעומת 26% ב-2009. החוב חזוי לגדול השנה ל-33%, לפי קרן המטבע הבינלאומית. הגירעון בחשבון השוטף צפויה להתרחב מ-3.2% ל-4.3%.



האנליסטים חזו לפני רעידת האדמה העלאת ריבית של הבנק המרכזי, אך נסוגו מתחזיתם אתמול, לנוכח הנזק הכבד שגרמה רעידת האדמה. אנליסטים של סיטי מיהרו לחזות כי העלאת הריבית תידחה למחצית השנייה של 2012, וסבורים כי ייתכן שתהיה אפילו הורדת ריבית.



אזור כרייסטצ'רץ' ייסגר לכמה שבועות



אסונות טבע, כמו ההצפות הענקיות באוסטרליה, הם בעלי השפעה זמנית וקטנה יחסית על כלכלות. הנזק האנושי שנגרם מרעידת האדמה בניו זילנד מתגמד ליד אסונות כמו רעידת האדמה בהאיטי, אבל בהתחשב בגודלה הצנוע של כלכלת ניו זילנד, היא עלולה להיות בעלת השפעה רבה.



אזור כרייסטצ'רץ' אחראי ל-10%-15% מהכלכלה המקומית, והוא ייסגר לכמה שבועות. תושבים רבים שוקלים לגבות את כספי הביטוח שלהם ולהעתיק את מקום מושבם, מחשש לרעידות משניות בחודשים הבאים. לפי הערכות נוכחיות, רעידת האדמה תפחית את הצמיחה הכלכלית השנה ב-0.2%, לפחות מ-3%.



ניו זילנד, מדינת איים הררית וירוקה, הנהנית משפע משקעים, אדמה פוריה ונופים מרהיבים, היא יעד תיירותי החביב מאוד על ישראלים ואירופאים. התיירות זכתה לעידוד רב בזכות סדרת סרטי "שר הטבעות" שהציגו את הטבע הפראי של ניו זילנד במלוא הדרו.



ניו זילנד מצטיינת בתיירות לחובבי טבע, בין היתר בגלל שהיא שמרה על איכות הסביבה ועל בתוליותם של נופיה בקנאות. אוכלוסייתה היא מהמשכילות והליברליות ביותר בעולם, עם שיעור ידיעת קרוא מהגבוהים בעולם, ונעדרת קנאות דתית.



מתיחות תרבותית מסוימת קיימת בין הרוב הלבן למיעוט המאורי, תושבי האי זה מאות שנים. ואולם ביחס למתיחויות בין-תרבותיות במקומות אחרים בעולם, כולל אוסטרליה הסמוכה, ניו זילנד הצליחה לשמור על מתינות יחסית.



בשנה האחרונה נאבקה ניו זילנד להבטיח כי סרטי "ההוביט" - המקדימים בעלילתם את סרטי "שר הטבעות" - יצולמו בה. לפי הערכות, היתה כלכלת ניו זילנד מפסידה 1.5 מיליארד דולר אם אולפני וורנר ברדרס היו מחליטים לצלם את הסרטים במקום אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully