וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לוב מדאיגה את השווקים

דפנה מאור

23.2.2011 / 6:58

הלם נפט



>> במזרח התיכון מתחוללים כיום אירועים שייכנסו לספרי ההיסטוריה - אירועים שיהיו לימים בעלי חשיבות לא פחותה משל המהפכות הגדולות של המאה ה-18. כמו בכל מהפכה, גם כזו שסופה חופש, שוויון ואחווה, יש קורבנות רבים, בנפש וברכוש, באמונה ובכסף. מעניין לגלות כי האירועים שהחלו בתוניסיה ונמשכו במצרים לא הצליחו לטלטל את שלוות הנפש של המשקיעים בעולם כמו שהצליחו האירועים בלוב בשבוע האחרון. מחיר הנפט זינק ב-12% תוך יומיים. הבורסות בעולם רשמו ירידות חדות והדולר עלה, כמקובל בימים של אי ודאות וחשש.

האירועים בלוב אמנם היו אלימים בהרבה, ועלולים להביא למלחמת אזרחים, בניגוד לאירועים במצרים, שלעת עתה מתנהלים ללא התנגשויות צבאיות. ואולם לוב היתה במשך שנים רבות מדינה מבודדת מאוד מהעולם, גם במובן הכלכלי, והיא חזרה והשתלבה בעמי העולם לפני שנים ספורות בלבד. עד כמה היא חשובה בבמת הכלכלה הגלובלית?



במונחים ריאליים, לא הרבה. לוב אמנם מספקת 8% מתצרוכת הנפט של ארה"ב, ו-1.7% מכלל התפוקה העולמית, אך את האספקה שלה, 1.6 מיליון חביות ליום נכון לינואר, יוכלו להשלים חברות אחרות באופ"ק, שיש להן עודפי תפוקה. סעודיה לבדה יכולה לייצר עוד 3 מיליון חביות ביום אם תידרש.



התשובה העיקרית לעצבנות נמצאת במכנה המשותף שמותחים המשקיעים בין לוב לבין מדינות אחרות במזרח התיכון, החשובות בהרבה לאספקת הנפט ובשל כך לכלכלה העולמית. למעשה, המצב בבחריין עשוי להיות מדאיג בהרבה מבחינת שוק האנרגיה, מכיוון שבחריין היא שכנתה של סעודיה, ספקית הנפט הגדולה ביותר באופ"ק. החשש הוא שערעור היציבות בצפון אפריקה והמזרח התיכון יביאו לזינוק עוד יותר גדול במחיר הנפט - עוד 10 דולר לחבית, להערכת אנליסטים. תגובתו המחרידה של רודן לוב, מועמר קדאפי, שאמר שהוא מנהיג מהפכה שדורשת "הקרבה עד מוות", ועמד מאחורי דבריו בהרג של מאות מהמפגינים בלוב, ודאי תרמה לערעור שלוות הנפש בעולם ההשקעות.



לאחר שמחיר הנפט זינק בעשור הקודם, היה חשש שהוא יגרום להאטה בצמיחת הכלכלה העולמית. ואולם באותה תקופה השווקים פרחו, הכלכלות צמחו במרץ והאבטלה היתה נמוכה. במצב הנוכחי, הלם נפט - מסוג גרוע יותר שיכולה לגרום השבתה של התפוקה בלוב, בעת שהכלכלה המערבית בקושי צומחת וסוחבת גיבנת כבדה של חובות ואבטלה קשה, עלול ליצור משבר קשה מאוד. ותרחיש זה הוא סיבה גדולה לעצבנות שנראית בשווקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully