וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדה חלץ: השלד של גו.די.אם, הרישיונות של אבניו והכסף של ארקו

ליאור זנו

23.2.2011 / 23:14

רישיון חלץ-כוכב נמצא בקשיים תזרימיים והממונה על הנפט במשרד התשתיות מאיים לקחת בחזרה את הרישיונות



בשדה חלץ שבדרום הארץ מפיקים מאז שנות ה-50 נפט בכמויות קטנות. בעשרות השנים שחלפו מאז הופקו מכל קידוחי ורישיונות השדה 17 מיליון חביות - ממוצע של כמה מאות חביות נפט ליום, שנחשב נמוך. ובכל זאת, בשנים האחרונות מתנהלים בשטחי "שדה חלץ" המיתולוגי מספר קידוחים. במקום, בו נמצא כבר נפט, מקווים הקודחים להצליח יותר מקודמיהם. ולמרות האכזבה מקידוח "אשדוד 3" הסמוך יחסית, יש מי שמנסים להפיק מחלץ נפט בכמות משמעותית.



רישיונות "אירוס" ו"כוכב-חלץ" בדרום הארץ נמצאים בשטחו של "שדה חלץ". הרישיון מוחזק על ידי אבניו (75%) של האחים לוי ומנדל מוצ'קין, המשמשת גם כמפעילת הרישיון, (25%) שבשליטת יעקב לוקסנבורג (25%). מדובר בשני רשיונות קידוח שבהם מופקת כבר מספר שנים כמות קטנה של נפט - כמה עשרות חביות ביום וקיים בהם פוטניאל לקידוחים נוספים. אך אבניו, נמצאת בקשיים תזרימיים, והממונה על הנפט במשרד התשתיות מאיים לקחת בחזרה את הרישיונות אם לא תעמוד בתוכנית העבודה.







בחודשים האחרונים ניהלה אבניו מגעים עם מספר חברות כדי להשיג מימון לפרויקט. השלד הציבורי ניסתה למזג את פעילותה כדי להפוך לציבורית, וחברת של אריק קוטלר, שהבטיחה לה מימון של 5 מיליון דולר. בעבר ניהלה מגעים עם קבוצת הירשברג שבשליטת משה הירשברג ועם איש העסקים אהרון כהן, מבעלי בית ההשקעות פאי פיננסים. שתי העסקאות האחרונות לא יצאו לפועל.



אתמול הודיעו אבניו, השלד הבורסאי גו.די.אם וארקו, כי הן מנהלות משא ומתן ראשוני לפיה פעילות אבניו תתמזג לתוך גו.די.אם, ומרבית מניות השלד הבורסאי יועברו 50%-50% לארקו ואבניו. המשא ומתן עדיין בשלבים מקדימים אך מכיון ולאבניו רישיונות החיפוש אך קשיים במימון, יש לשער כי היא תביא את נכסיה לעסקה, בעוד שארקו תעמיד את המימון. בעסקה המשולשת תספק גו.די.אם שלד בורסאי, אבניו רישיונות חיפוש, וארקו מימון של 5 מיליון דולר.







רישיון חלץ-כוכב ממוקם באזור אשקלון ומשתרע על פני 230 דונם. עוד בינואר 2009 התריע הממונה על הנפט במשרד התשתיות כי הרישיון יבוטל, אם לא תבוצע שורה של עבודות בהתאם לתנאי הרישיון, על פי סעיף 55 לחוק הנפט. תוכנית העבודה כללה את הכנתו של שדה חלץ לקידוחים חדשים בהשקעה של כמה מיליוני שקלים. עד תחילת ספטמבר אמורה היתה אבניו לבצע קידוח אקספלורציה ברישיון, אך בשל קשיי נזילות לא עמדה בתוכנית העבודה המקורית. אבניו אמורה לשאת את ההוצאות עד לסכום של 1.3 מיליון דולר, מעליו יתחלקו השותפות במימון על פי אחזקותיהן.



משקיעי גו.די.אם הזניקו את המניה ב-50% - עוד כאשר ארקו דיווחה על הסכם עם אבניו



בסוף דצמבר הודיע גו.די.אם שבשליטת דב גולדשטיין על חתימת הסכם עקרונות למיזוגה של אבניו לתוכה, לפי שווי של 25 מיליון דולר וכעסקת חילוף מניות, כאשר אבניו תקבל 85% מגו.די.אם. בנוסף לאחים מוצ'קין, במסגרת העסקה אמור היה עו"ד מרדכי ציבין, המייצג את אבניו, לקבל אופציות ל-5%-10% ממניות גו.די.אם לאחר המיזוג.



מניית גו.די.אם אמנם עלתה בימים הראשונים שלאחר ההודעה, אך כבר ב-20 לינואר החלה לצנוח, כאשר אבניו התמהמה מלהעביר לה מסמכים להם נדרשה. כשבוע אחר כך, הודיעה גו.די.אם כי החליטה להמתין עד ל-1 למארס, כדי לראות האם משרד התשתיות יבטל את הרישיון שהעניק לאבניו. עד לתאריך זה קיימת התראה חמורה מהממונה על הנפט במשרד, מכיון ואין התקדמות בתוכנית העבודה ברישיון. בשבועיים הבאים צנחה מניית גו.די.אם ב-17% ומחקה את העליות בה מספטמבר.







אלא שבתחילת פברואר, נראה כי בא מושיע לצרותיהן של אבניו וגו.די.אם. חברת ארקו שחררה הודעה מעורפלת וחסרה לבורסה, לפיה חתמה על מסמך עקרונות בלתי מחייב עם חברה אמריקאית בעלת רישיונות חיפוש - לא ברור באיזו מדינה. תוך 3 ימים תפקיד ארקו 100 אלף דולר בקופת החברה האמריקאית, שאמורים להיות מושבים לה במידה שהעסקה לא תיחתם. אם ייחתם הסכם מחייב, תעמיד ארקו בשלב ראשון 2 מיליון דולר לחברה, תוך 9 חודשים, ובהמשך עשויה להעמיד הלוואה נוספת של 3 מיליון דולר.



יום למחרת ההודעה דרשה ממנה רשות ני"ע לפרסם פרטים נוספים. ארקו שוב לא העניקה את שם החברה אך חשפה כי החברה האלמונית מחזיקה בשני רישיונות חיפוש בישראל - שתאריך הפריעה שלהם תאם בדיוק את תאריך הפקיעה של רישיונות "איריס" ו"כוכב" של אבניו. באותו היום, משקיעים זריזים מיהרו להשקיע בגו.די.אם והזניקו אותה ב-21%. מאז עלתה מניית גו.די.אם ב-52%. רשות ני"ע לא וויתרה, ודרשה דו"ח מתוקן, עם שם החברה המפורש, שהגיע ב-9 לפברואר.



על פי ההסכם, שבדיקת הנאותות שביצעה ארקו לאבניו הסתיימה אתמול, יחתרו השתיים להנפקת החברה בבורסה בתל אביב תוך שנה וחצי, ואם יעשו כן יקבלו כל אחת לפחות 40% ממניות החברה הבורסאית החדשה.







ארקו החזקות עוסקת בתחומי הפיננסים, בעיקר באמצעות מימון ביניים של חברות נדל"ן לייזום ונדל"ן להשקעה. החברה נסחרת כיום בבורסה בשווי שוק של 32 מיליון שקל, עם הון עצמי שעמד נכון לספטמבר 2010 על 15.1 מיליון שקל. בקופתה נמצאו נכון לסוף ספטמבר מזומנים בהיקף 17.3 מיליון שקל.



בתחילת ינואר ביצעה החברה הנפקת זכויות לבעלי המניות בחברה, וגייסה 8.9 מיליון שקל. בנוסף, בתחילת השבוע הודיעה החברה כי היא בוחנת אפשרות הנפקת אג"ח בהיקף של עד 65 מיליון שקל. זאת, כדי לממן שתי עסקות שנמצאות כיום על הפרק - רכישת 51% בחברת מלרג במסגרת הסדר נושים שאושר השבוע על ידי בית המשפט. בנוסף, נכנסת ארקו גם גרעין השליטה בחברת ליגד השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully