וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד לבנק ישראל במאבק על חוק קבוצות הריכוז

מאת צבי זרחיה ואורה קורן

24.2.2011 / 7:08

ועדת הכלכלה אישרה להצבעה את הצעת חוק קבוצות הריכוז, שתיתן לרשות ההגבלים העסקיים סמכויות חדשות להגברת התחרות. לפי ההצעה, למפקח על הבנקים ולרגולטורים אחרים לא תהיה זכות וטו על החלטות הרשות. הממונה על ההגבלים, רונית קן: "זו מתנת פרידה משמחת למחליפי"



>> ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול להעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קבוצות ריכוז, שנועדה להגביר את כוחה של רשות ההגבלים העסקיים לטפל בענפים עם רמת תחרותיות נמוכה.



ההצעה מאפשרת לממונה על ההגבלים העסקיים להכריז על גופים הפועלים בענף מסוים כעל קבוצת ריכוז. לפי ההצעה שתעלה להצבעה, רשות ההגבלים תוכל להורות לחברי קבוצת ריכוז לבצע פעולות שמטרתן להגביר את התחרות. במקרה של אחזקות צולבות בין מתחרים, למשל, יוכל הממונה לפנות לבית הדין להגבלים עסקיים, שיהיה רשאי להורות על פירוק האחזקות הצולבות באמצעות מכירת האחזקות.

במהלך הדיונים בהצעת החוק בשנה האחרונה ניסו רגולטורים להכניס בה שינויים כדי למנוע פגיעה בכוחם. המפקח על הבנקים התנגד להרחבת סמכויותיה של רשות ההגבלים לפעולה בענף הבנקים - שנחשב ענף שהתחרות בו רדומה. המפקח טען כי פעולה כזאת עשויה לפגוע ביציבות הבנקים. רגולטור נוסף שניסה להכניס שינויים בהצעת החוק שיאפשר לו להטיל וטו על הצעות של רשות ההגבלים בענפו, היה הממונה על הביטוח במשרד האוצר.



בעקבות הלחצים של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו, שר האוצר יובל שטייניץ והממונה על שוק ההון עודד שריג, נקבע בנוסח המקורי של ההצעה כי למפקח על הבנקים והממונה על הביטוח באוצר תהיה זכות וטו.



הוועדה שינתה את הנוסח המקורי שהוגש על ידי הממשלה, לפי הצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה הכהן (הליכוד) שהוביל את אי-החרגת הבנקים וחברות הביטוח מהחוק. הוועדה קבעה כי אם הממונה על ההגבלים במשק יבקש להטיל הוראות לקידום התחרות והרגולטור הייעודי יתנגד - יוכל הממונה לפנות לממשלה שתתבקש להכריע בעניין.



כמו כן אישרה הוועדה סעיף הקובע כי הפעלת סמכויות הממונה על ההגבלים לטיפול בקבוצות ריכוז שפועלות בענף שבו יש רגולטור אחראי, כמו שוק הסלולר שבו הרגולטור האחראי הוא משרד התקשורת, תחייב התייעצות עם אותו רגולטור בכל הנוגע למתן הוראות שנועדו למנוע פגיעה בתחרות. עם זאת, הממונה יהיה רשאי שלא לקבל את הצעתו של הרגולטור ולתת הוראות למניעת פגיעה בתחרות.



לפי השינוי, הרגולטורים יצטרכו להשיב לפניית הממונה על ההגבלים תוך 120 יום ויוכלו לעצור את ההליך אם ייראו שהדבר עלול לפגוע ביציבות הגופים או המערכות. ואולם, אם הממונה לא יקבל את החלטת הנגיד, המפקח או הממונה על שוק ההון - הוא יהיה רשאי להעביר את הנושא להחלטת הממשלה, שתתבקש להכריע בעניין בתוך 60 יום.



"הוכחנו שהבנקים הם לא פרח מוגן"



בדיון אתמול נכחו חמישה לוביסטים, המייצגים חברות גדולות בתחומי הגז, הבנקאות, התקשורת, הסלולר ועוד. איגוד הבנקים הודיע שלא הפעיל לוביסטים ביחס להצעת החוק. שאמה-הכהן אמר לאחר הדיון כי "הוועדה הכניסה שינויים משמעותיים והוכיחה שהבנקים הם לא פרח מוגן. הוועדה קבעה תג מחיר לפעילות ריכוזיות ולהגברת התחרות. הצעת החוק, יחד עם פעילותה של ועדת הריכוזיות, היא מהלך ענקי להגברת התחרות במשק".



הממונה על ההגבלים, רונית קן, העומדת לסיים את תפקידה בקרוב, אמרה: "לחקיקה יש ערך עצום מבחינה תחרותית ומשקית. הרשות שוקדת על הצעת החוק זה כמה שנים". לדבריה, "ניתנו כאן כלים לממונה על ההגבלים לפעול בשווקים שבהם אנו רואים בעיות תחרותיות. מדובר במתנת פרידה משמחת מאוד, ואני מורישה למחליפי אתגר אכיפתי גדול". שר התמ"ת אמור להכריז בתחילת מאי על זהותו של הממונה הבא.



נציגי בנק ישראל ואיגוד הבנקים הביעו במהלך הדיון התנגדות לשינויים בהצעת החוק. סגן המפקח על הבנקים, אור סופר, ביקש מחברי הכנסת לדחות את ההצבעה. הוא קבל כי הנוסח שהוצג בוועדה אינו תואם את זה שאושר על ידי ועדת השרים לחקיקה.



שאמה-הכהן קרא לסופר בתגובה שלא לנסות להלך אימים על הציבור: "לא נמוטט שום בנק, אבל אם נחריג את הבנקים וחברות הביטוח נהפוך את החוק לעקר, כי החוק נולד כדי לטפל בהם".



בדיון אתמול נכחו חמישה לוביסטים, המייצגים חברות גדולות בתחומי הגז, הבנקאות, התקשורת, הסלולר ועוד. איגוד הבנקים הודיע שלא הפעיל לוביסטים ביחס להצעת החוק.



עשרה מועמדים יתראיינו לתפקיד הממונה החדש



הוועדה לאיתור הממונה על ההגבלים העסקיים שהחלה השבוע בדיוניה, צימצמה את רשימת המועמדים מ-30 לכ-10, והזמינה לראיונות אישיים את המועמדים שעלו לשלב השני. כך מסר מקורב לדיוני הוועדה. לדבריו, ההחלטות בוועדה התקבלו פה אחד על ידי חמשת חבריה.



במשרד התמ"ת הכחישו שמועות כי שלב המיון שיקף כניעה למועמדים מטעם בעלי הון. ועדת האיתור אמורה להגיש המלצותיה לשר התמ"ת, שלום שמחון, עד תחילת מארס. שמחון אמר כי יודיע על מינוי הממונה ב-3 במארס. בסוף פברואר תסיים את תפקידה הממונה הנוכחית, רונית קן.



-



קבוצת ריכוז



מצב שבו שני גופים או יותר מחזיקים ביותר מ-50% משוק מסוים, ואין ביניהם תחרות או שקיימת ביניהם תחרות מועטה בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully