וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת שכר המינימום תפגע ברווחי החברות

איתי אטר

24.2.2011 / 7:08

שכר מינימום



>> הדיון הציבורי על העלאת שכר המינימום בישראל מתמקד בדרך כלל בשאלה החשובה מהו השכר הראוי לעובד במשרה מלאה. יחד עם זאת, הצטרפותם של שר האוצר וראש הממשלה ליוזמה המוצדקת להעלאת שכר המינימום מעלה גם את השאלה מה יהיו ההשלכות של צעד זה על שוק העבודה ועל רווחיותן של החברות במשק.

בעוד שרוב הממצאים בספרות הכלכלית מעידים שצפויה ירידה בשיעור התעסוקה בקרב מקבלי השכר הנמוך, כמעט שאין בספרות הכלכלית התייחסות להשפעה הצפויה של העלאת שכר המינימום על רווחי החברות. על פניו, העלאת שכר המינימום צפויה להעלות משמעותית את הוצאות החברות ולפגוע ברווחיהן. מצד שני, יש הטוענים שרווחי החברות לא ייפגעו באופן ניכר מכיוון שהחברות יממנו את העלאת שכר המינימום באמצעות העלאות מחירים - שמהן ייפגעו הצרכנים, שהעלאת שכר המינימום נועדה לסייע להם.



טיעון אחר הוא שרווחי החברות לא ייפגעו מכיוון שהעלאת השכר תתרום למוטיבציה, להקטנת הנשירה והתחלופה בקרב העובדים - ובעקבות זאת להגדלת הפריון של עובדי החברה.



מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "american economic journal: applied economics", בחן את ההשלכות של העלאת שכר המינימום בבריטניה ב-1999, לאחר שמפלגת הלייבור החליפה את המפלגה השמרנית בשלטון. החוקרים שהשתמשו בנתונים על התפלגות שכר העובדים ועל רווחיהן של כ-1,000 חברות בריטיות, הבחינו בין שתי קבוצות של חברות עסקיות. הקבוצה האחת כללה חברות שהיו חשופות יותר לשינוי בשכר המינימום, מכיוון ששיעור גדול מעובדיהן קיבלו שכר מינימום לפני שינוי החקיקה. הקבוצה השנייה כללה חברות שבהן רק שיעור קטן מעובדיהן, אם בכלל, קיבל שכר מינימום לפני שינוי החקיקה.



המחקר השווה את רמת הרווחיות של שתי הקבוצות במשך תקופה של כשש שנים, לפני ואחרי 1999, המועד שבו עלה שכר המינימום. ממצאי המחקר מלמדים שרווחי החברות שהעלו את היקף תשלומי השכר בעקבות העלאת שכר המינימום בבריטניה נפגעו משמעותית. הירידה ברווחי החברות לאחר העלאת שכר המינימום היתה אף חדה יותר בחברות שפועלות בענפים המתאפיינים ברמת תחרות נמוכה. ההסבר של החוקרים לממצאים אלה הוא שבסביבה תחרותית, החברות קובעות את המחירים מלכתחילה ברמה נמוכה יחסית, ולכן קשה יותר להורידם, בעוד שבסביבה לא-תחרותית החברות קובעות מחירים גבוהים יחסית, שקשה יותר להעלותם.



ההיקש למשק הישראלי, שמתאפיין ברמת תחרות נמוכה, מתבקש: ניתן לצפות לירידה של ממש ברווחיותן של חברות שמעסיקות עובדים רבים המקבלים שכר מינימום ושפועלות בסביבה לא-תחרותית. לאור רמת הרווחיות הגבוהה של חלק מהחברות האלה, קשה להזיל דמעה. יחד עם זאת, צפוי עוד מאבק של בעלי השליטה בחברות אלה במטרה לסכל, לעכב ולצמצם את העלאת שכר המינימום.



הכותב הוא חבר סגל בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully