וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפערים מתרחבים

עידו באום

24.2.2011 / 7:08

מצב השוק



>> הנה שני מיתוסים על שוק עריכת הדין שכדאי להפריך:



1. עורכי הדין במשרדים הגדולים מרוויחים המון כסף - שוק עריכת הדין בישראל מגלגל מדי שנה 13 מיליארד שקל בפדיונות, לפי הערכות כלכלני חברת דן אנד ברדסטריט (d&b). מהערכה זו נגזר כנראה ממוצע הפדיון לעורך דין יחיד לפי כלכלני החברה: אם יש בישראל 46 אלף עורכי דין פעילים יהיה ממוצע הפדיון לכל אחד 280 אלף שקל בערך.

הפדיון הממוצע רחוק מלשקף את ההכנסה האמיתית של עורך דין שכיר. ראשית, לא כל 46 אלף עורכי הדין אכן פעילים. שנית, יודעי דבר מעריכים כי הפדיון הממוצע לעורך דין במשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל הוא בין 750 אלף למיליון שקל. הפדיון הממוצע של משרדי הענק המונים 100 עורכי דין ויותר יכול להגיע ל-100 מיליון שקל בשנה ועל כן ההערכה כי 20 המשרדים הגדולים מכניסים מדי שנה כמעט 2 מיליארד שקל דווקא הגיונית. גם בכירים בשוק עריכת הדין סבורים כי ההערכה שהענף מגלגל 13 מיליארד שקל אינה מופרכת ואולי אף שמרנית.



אלא מה? פערי השכר בתוך משרדי עורכי הדין גדלים והולכים לטובת השותפים ולרעת השכירים הרבים המתחרים על מקומות העבודה במשרדים הגדולים שמסלול הקריירה בהם מפרך, אבל מבטיח תשואה בטווח הארוך. נתוני דן אנד ברדסטריט מראים כי מספר השותפים והשכירים במשרדים הגדולים גדל ואילו במספר המתמחים במשרדים הגדולים חלה ירידה בשנים האחרונות. מסקנה: התחרות על מקומות ההתמחות קשה יותר, המשרדים יכולים לבחור את המתמחים הטובים ביותר, הסיכוי להתקבל לעבודה במשרד לאחר ההתמחות עולה, אבל עורך הדין הטרי יעשה בשנותיו הראשונות עבודה שעשו בעבר מתמחים ועיקר הפדיון משעות החיוב שלו יזרום לכיסם של השותפים.



2. השירות המשפטי במשרדי עורכי הדין הגדולים טוב יותר - לשכת עורכי הדין האמריקאית ערכה באחרונה סקר ומצאה כי המחיר עבור אותו שירות משפטי עולה ככל שמספר עורכי הדין בפירמה גדול יותר. במלים אחרות, גדול יותר הוא יקר יותר. האם גדול יותר הוא גם טוב יותר? אמיר חן, השותף המנהל במשרד פישר בכר חן, בטוח שיש יתרונות לגודל: "למשרדים גדולים יש השקפה רחבה יותר הכוללת את כלל התחומים המשפטיים והעסקיים". עו"ד יודי לוי, ראש משרד גולדפרב, סבור ש"יש מקום לכל גודל של משרד. בעסקות מורכבות מומלץ לקחת משרד גדול".



השותפים שהשתתפו אתמול בפאנל ראשי המשרדים של דן אנד ברדסטריט לא דיברו על התחרות בשוק. עו"ד משה בלטר, ראש משרד בלטר גוט אלוני הגדיל ואמר כי "אין ויכוח על המחיר, לקוח שרוצה ללכת למשרד קטן - משוחרר". האמת היא שקיימת מלחמת מחירים בענף, והיא מתנהלת בעיקר על גבם של השכירים המועסקים שעות ארוכות בשכר לא גבוה. למרות זאת, השנה האחרונה היתה שנת צמיחה למשק וגם ענף עריכת הדין שבע ממנה נחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully