וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית אנרגיה סינית רוצה גז ישראלי

מאת ליאור זנו

24.2.2011 / 7:08

בלעדי אול אנרג'י הישראלית בראשות דני יתום, שחתמה על מזכר הבנות עם החברה הבת של ענקית האנרגיה הסינית סינופק, מנהלת מגעים לרכישת רישיונות חיפוש במימי ישראל



>> מרבצי הגז הטבעי שנמצאו במים העמוקים של ישראל, עשוים להפוך אותה לאטרקטיווית גם עבור חברות עולמיות גדולות. הגז הטבעי שנמצא ב"תמר" אמור לספק את צרכיה של מדינת ישראל ב-20 השנים הבאות, ולכן המאגרים החדשים, ובראשם מאגר הגז העצום שנמצא במבנה "לוויתן", מכוונים ליצוא.

עד כה ענקיות האנרגיה לא הגיעו לישראל, מחשש לפגיעה בקשריהן עם העולם הערבי עתיר הנפט והגז. ראשי חברות הגז מדווחים גם עכשיו על קשיים במציאת מפעיל בינלאומי בעל ניסיון. ואולם ייתכן שאנו עומדים בפני שינוי מגמה. כבר לפני כשנה נודע כי ענקית הגז הרוסית גזפרום מתעניינת בגז הישראלי, וייתכן כי היא לא לבד. ל-themarker נודע כי בחודשים האחרונים מנסה גם ענקית הנפט הסינית סינופק להיכנס לתחום חיפושי הגז והנפט.



אול אנרג'י וחברה בת של סינופק מנהלות בחודשים האחרונים מגעים ראשוניים למטרת כניסה כשותפים בכמה רישיונות חיפוש נפט וגז בים העמוק הישראלי. אול אנרג'י מעוניינת לרכוש אחזקה ברישיונות קיימים, ולא להתמודד על רישיונות חדשים.



אנשי אול אנרג'י, בראשות דני יתום, לשעבר ראש המוסד וחבר הכנסת, מייצגים במגעים אלה חברה הבת של סינופק הסינית. לפי מזכר הבנות שחתמו חברה הבת של סינופק ואול אנרג'י, סינופק תהיה אחראית למימון פרויקטים והעמדת הידע המקצועי, ואול אנג'י תהיה אחראית לקשר עם ממשלת ישראל, ובמקרה הרלוונטי עם משרד התשתיות המעניק את האישורים לרישיונות.



אול אנרג'י היא חברה פרטית המוחזקת על ידי יתום, שעמד בעבר בראש האגודה לידידות ישראל-סין (3%), אלכסנדר גורשקוב (50%), ולדימיר פוליבוי (46%) ומנכ"ל החברה לב מינדל (1%).



סינופק (סימול: snp) נסחרת בניו יורק לפי שווי של 108 מיליארד דולר. החברה מפיקה וסוחרת במוצרי אנרגיה, כמו בנזין, דיזל ודלק מטוסים, ועוסקת בחיפושי גז טבעי ונפט ברחבי העולם.



חוזה עם איראן



ב-2007 חתמה סינופק עם איראן על חוזה בסך 2 מיליארד דולר הנוגע לפיתוח שדה נפט. החוזה עם סינופק - אחד הגדולים ביותר שעליו חתמה הרפובליקה האיסלמית-שיעית והראשון אי פעם עם חברה סינית - מאפשר לסינופק לפתח חלק משדה הנפט הענקי יאדאווראן הנמצא בדרום-מערב המדינה. לפי הערכות, השדה כולל 12-18 מיליארד חביות נפט ובעל פוטנציאל הפקה של 85 אלף חביות ביום.



השאלה העולה היא אם סינופק תסכים לסכן את קשריה עם איראן ולקדוח בישראל. שאלה זו תעמוד גם לפתחו של הממונה על הנפט במשרד התשתיות שאמור לאשר את העסקה, שכן אחד הקריטריונים שלפיהם מחליט המשרד אם להעניק רישיונות חיפוש, הוא קשרים עם מדינות אויב, ובמיוחד איראן.



מאול אנרג'י נמסר: "אנו מבקשים שלא להתייחס, מכיוון שאנו מעדיפים לעבוד בצנעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully