וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים נגד שעון נוכחות - ואתם משלמים

רוני לינדר-גנץ

25.2.2011 / 7:08

הרופאים דורשים העלאה בשכר, אבל לא מוכנים לקבל את דרישת האוצר להחתים שעון נוכחות. למה? בגלל שלל טיעונים שהמכנה המשותף שלהם הוא מעמד העל של הרופא. חבל. הם נתפשים כמי שיש להם מה להסתיר וכמי שלא מוכנים לקבל על עצמם את כללי המשחק שחלים על כולם



>> הרופאים יצאו השבוע רשמית למאבק הגדול שלהם מול המדינה לשיפור שכרם ותנאי עבודתם, כשבאמתחתם נכס אדיר: אהדה ציבורית כמעט בלתי מסויגת. בניגוד לעובדי הנמלים, עובדי חברת חשמל וכמעט כל סקטור אחר במשק - הרופאים עדיין נהנים במידה רבה ממעמד על ותדמית של מלאכים בלבן שעובדים סביב השעון במלאכת קודש קשה וחשובה, וזכאים לכל תגמול בעבורה. הוסיפו לכך את הדרישות המערכתיות שלהם ל"הצלת מערכת הבריאות הציבורית" בפריפריה ובכלל - וקבלו משא ומתן שבו ידם על העליונה, לפחות מבחינה ציבורית, עוד לפני שנפתח דיון אחד מול האוצר.

אלא שעל הקרדיט הציבורי הנדיב הזה מעיב כעננה דבר אחד: התנגדותם הנחרצת של הרופאים להחתים שעון נוכחות - דרישה שהאוצר מציב כתנאי בסיסי לכל התקדמות במשא ומתן. דרישת האוצר, שהרופאים מכנים "קנטרנית", דווקא נסמכת על טיעונים הגיוניים למדי: הרופאים הם העובדים היחידים במגזר הציבורי אשר אינם נדרשים להחתים שעון נוכחות בהגיעם ובצאתם ממקום העבודה, ולפעמים עלולות להיות לכך השלכות בעייתיות על מוסר העבודה של חלקם.



בדו"ח מבקר המדינה מלפני שלוש שנים נבדקו מדגמית 200 רופאים מארבעה בתי חולים ממשלתיים ונמצא כי 24 מהם, יותר מ-10%, עובדים במרפאה הפרטית שלהם או בקופת חולים בשעות שבהן הם אמורים להיות בבית החולים ועבורן הם מקבלים שכר מהמדינה. באוצר טוענים, במידה לא מבוטלת של צדק, שאם הרופאים דורשים תוספת שכר - לפחות שיוכיחו, כפי שנדרש מכל עובד אחר, שהשכר ניתן להם על עבודה בפועל.



כיצד מסבירים הרופאים את התנגדותם להחתמת השעון שאותה הם מכנים "רעיון נואל"? בשלל טיעונים שהמכנה המשותף שלהם הוא מעמד העל של הרופא לעומת מקצועות אחרים: רפואה היא שליחות ולא מקצוע, אומרים הרופאים, חובת החתמת כרטיס תפגע באמון ובתדמית המקצוע, באופיו האלטרואיסטי ובמעמד ההיררכי והמנהיגותי של הרופאים. במישור הפרקטי הם מדגישים שכבר כיום רופאים עובדים הרבה יותר שעות מהנדרש - אז אין כל סיבה "לעלוב" בהם עם חובת החתמת השעון. לטענתם, הרופאים שעוזבים את המחלקות מוקדם הם מיעוט שולי ומבוטל.



מישהו צריך להסביר לרופאים שהטיעונים האלה לא ממש משכנעים, שלא לומר מתנשאים ומקוממים: לא ברור כיצד החתמת שעון כמו מאות אלפי עובדים חיוניים אחרים תפגע במעמד הרופא, ביוקרתו, או באמון שהמטופל נותן בו. נהפוך הוא - כמי שמתקוממים קשות כנגד טענות על רופאים שעוזבים את המחלקות בשעות הצהריים המוקדמות לעשות לביתם - דווקא הרופאים הם אלה שהיו צריכים להתעקש על החתמת שעון כדי לשים סוף לרינונים. ואם יתברר בעקבות ההחתמה כי הרופאים עובדים הרבה יותר שעות מעבר למשרה מלאה, אדרבה! כך יהיה להם קלף מנצח בדיוני השכר העתידיים מול האוצר.



המאבק המר של הרופאים נגד החתמת השעון עושה להם שירות דב - הם נתפשים כמי שיש להם מה להסתיר, כמי שחשים מורמים מעם וכמי שלא מוכנים לקבל על עצמם את כללי המשחק שחלים על כולם. זה מצער, כי הרופאים באמת עושים עבודת קודש שנוגעת לבריאות של כל אחד מאתנו, ורבים מהם קורסים מעומס העבודה. הם עשויים לגלות שהשקיפות שתגיעה עם החתמת השעון רק תעלה את קרנם, ו"על הדרך" גם תשים סוף לתופעות שוליים של רופאים העוזבים את משמרתם לפני הזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully