וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים של ויסקונסין אישר ביטול זכות העובדים לניהול מו"מ קולקטיבי

נמרוד הלפרן

26.2.2011 / 16:10

הכלכלן פול קרוגמן: "'דוקטרינת ההלם' שהופעלה על ידי פינושה בצ'ילה מיושמת כעת בארה"ב"



בית הנבחרים של מדינת ויסקונסין בארה"ב אישר ביום שישי את תוכניתו של המושל הרפובליקאי סקוט ווקר לבטל את זכות עובדי המגזר הציבורי לנהל משא ומתן באופן קולקטיבי על תנאי התעסוקה שלהם, אולם אישור התוכנית עדיין כפוף לאישור הסנאט של ויסקונסין.



ההצבעה על התוכנית בבית הנבחרים נערכה בשעה אחת לפנות בוקר ביום שישי לאחר שהדיון על התוכנית, אשר נמשך 60 שעות ברציפות בשל שלל הסתייגויות ותיקונים שהועלו לגבי התוכנית, נקטע במפתיע על ידי הרפובליקאים לצורך קיום ההצבעה למרות ש-15 נציגים דמוקרטים עדיין המתינו לשאת דברים. התוכנית אושרה ברוב של 51 תומכים מול 17 מתנגדים, אולם ההצבעה נערכה כה מהר עד כי רק 13 מתוך 38 חברי בית הנבחרים הדמוקרטים הספיקו להצביע.



אישור התוכנית בסנאט של ויסקונסין עשוי להיות קשה יותר מאשר בבית הנבחרים מכיוון ש-14 סנאטורים דמוקרטים נמלטו לפני שבוע מחוץ לגבולות ויסקונסין כדי למנוע מהסנאט להשיג את מספר הסנאטורים המינימלי הנדרש כדי להעביר חקיקה. ביום חמישי, נשלחו שוטרים לבתיהם של הסנאטורים הדמוקרטים שהודיעו על יציאתם מגבולות המדינה בתקווה בכל זאת להצליח לאתר אותם, אולם ללא הצלחה.



לטענת הדמוקרטים, ווקר מנצל את המשבר התקציבי בו נתונה ויסקונסין כתירוץ לשלילת זכות העובדים למנהל משא ומתן באופן קולקטיבי. כמו כן, מגדילה התוכנית של ווקר את השתתפות העובדים בכיסוי עלויות הביטוח הרפואי והפנסיה. לדברי ווקר, התוכנית נועדה לכסות גירעון של 137 מיליון דולר בתקציב ויסקונסין, וכן לסלול את הדרך לחיסכון של 300 מיליון דולר בשנתיים הבאות, אשר בהן צפוי הגירעון בתקציב להסתכם ב-3.6 מיליארד דולר.



המושל ווקר הזהיר ביום שישי כי אם תוכניתו לא תאושר, ייאלץ להתחיל בשבוע הקרוב בפיטורים של עד 12 אלף עובדים במגזר הציבורי. האיגודים המקצועיים בויסקונסין הודיעו עוד קודם לכן כי יסכימו לויתורים בהשתתפות העובדים בביטוח בריאות ופנסיה אשר יאפשרו לכסות את הגירעון בתקציב אם תישמר זכותם לנהל משא ומתן באופן קולקטיבי, אולם ווקר סירב לפשרה זו.



הכלכלן חתן פרס נובל פול קרוגמן פירסם כתב ביום חמישי בטור שלו בעיתון "ניו יורק טיימס" כי האירועים בויסקונסין הם דוגמא מובהקת ליישום "דוקטרינת ההלם" שאותה תיארה העיתונאית נעמי קליין בספרה באותו שם. במאמר, שכותרתו "דוקטרינת ההלם, ארה"ב", טוען קרוגמן כי שיטת הקפיטליזם של האסון - השתלטות תאגידים על כלכלות שנתונות בהלם כפי שאירע בין השאר במהפכה של פינושה בצ'ילה ב-1973, לאחר טבח טינאנמן בסין ב-1989, ובעקבות כיבוש עיראק על ידי ארה"ב בשנת 2003 - מיושמת כעת בארה"ב.



"מה שמתרחש בוויסקונסין זה מחטף - ניסיון לנצל את המשבר התקציבי כדי להרוס את משקל הנגד האחרון נגד הכוח הפוליטי של התאגידים והעשירים", כתב קרוגמן, אשר ציין כי תוכניתו של ווקר מבקשת לשבור את האיגודים המקצועיים ולבצע הפרטה גורפת במדינה בכסות של ניסיון לאזן את התקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully