וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט לוב: מחיר הנפט קפץ ב-14% תוך שבוע

26.2.2011 / 19:01

מחירי הדלק בעולם לקראת עלייה: האירועים בלוב הובילו את מחיר הנפט לזינוק השבועי החד ביותר זה שנתיים. החוזים על הנפט הגולמי למסירה באפריל נסגרו ביום שישי ב-97.88 דולר

מחיר הנפט הגולמי השלים את הזינוק השבועי החד ביותר זה שנתיים על רקע חששות כי העימותים שגרמו לנפילת בתפוקת הנפט של לוב עשויים להתפשט לאזורים נוספים במזרח התיכון.

מחיר הנפט בניו יורק נסק ביום חמישי לשיא של 29 חודשים על רקע הערכות כי תפוקת הנפט של לוב נחתכה בשני שליש. מחירו שב ונסוג מתחת לרמה של 100 דולר לחבית לאחר שערב הסעודית, ארה"ב וסוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) הודיעו כי במקרה הצורך יהיו מסוגלות לפצות על הירידה בתפוקה ולאחר שכלכלת ארה"ב צמחה בשיעור מתון מהצפוי ברבעון הרביעי.

"יתכן שהמחירים יעלו הרבה יותר גבוה עקב חששות לגבי התפתחות האירועים בלוב", העריך פיל פלין, סגן נשיא למחקר בחברת PFGBest, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "מילות ההרגעה מסעודיה, סוכנות האנרגיה הבינ"ל ואפילו הבית הלבן סייעו להרגיע את החששות, אולם יתכן שלא יהיה די בכך", הוסיף.

החוזים על הנפט הגולמי למסירה באפריל נסגרו ביום שישי במחיר של 97.88 דולר לחבית, עלייה של 0.6%, בבורסת הסחורות של ניו יורק, לאחר שביום חמישי עלה מחירם לרמה של 103.41 דולר לחבית - הרמה התוך יומית הגבוהה ביותר מאז ה-29 בספטמבר 2008. מחיר הנפט עלה ב-25% בשנה החולפת. מחיר הנפט קפץ בשבוע החולף ב-14% - הזינוק השבועי החד ביותר מאז השבוע שהסתיים ב-27 בפברואר 2009.

מגדילים תפוקות

בלונדון, נסגרו ביום שישי החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באפריל במחיר של 112.14 דולר לחבית - הסגירה הגבוהה ביותר מאז ה-29 באוגוסט 2008 - לאחר עלייה של 0.7%. בסיכום שבועי עלה מחיר החוזים ב-9.4%.

תפוקת הנפט של לוב נפלה ביותר ממיליון חביות ביום, העריכו אנליסטים של ברקליס קפיטל. סוכנות האנרגיה הבינ"ל העריכה כי הירידה בתפוקה היא בהיקף של 850 אלף חביות לפחות. לוב, שתפוקת הנפט היומית שלה מסתכמת ב-1.6 מיליון חביות ביום, היא יצרנית הנפט התשיעית בגודלה בארגון אופ"ק ומייצאת את מרבית הנפט לאירופה.

ערב הסעודית הגדילה את תפוקת הנפט ב-8%, או יותר מ-700 אלף חביות, ליותר מתשעה מיליון חביות ביום כדי לפצות על הנפילה ביצוא הנפט מלוב, לדברי מקור במגזר הנפט, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס ביום שישי. "הגדלנו את התפוקה ליותר מתשעה מיליון חביות ביום, ונותר לנו עוד כושר תפוקה רב", אמר גורם המקורב למגזר הנפט הסעודי לרויטרס.

בה בעת, הגדילה גם איראן את יצוא הנפט הגולמי, שאותו התקשתה למכור באחרונה עקב עיצומים כלכליים שהוטלו עליה. סגן שר הנפט של איראן אמר היום כי כבר נרשם גידול בביקוש לנפט של איראן עקב האירועים בעולם הערבי. "הביקוש לנפט איראני גדל", אמר סגן השר, דיווחה ביום שישי סוכנות הידיעות האיראנית Mehr.

ממשלת אלג'יריה הודיעה ביום חמישי על הסרת מצב החירום שהוכרז במדינה לפני 19 שנים, והרגיעה בכך במעט את החששות מפני פגיעה בתפוקת הנפט של המדינה, המסתכמת ב-1.25 מיליון חביות ביום. כלכלנים של בנק נומורה הזהירו ביום רביעי כי מחיר הנפט הגולמי עלול לזנק לרמה של 220 דולר לחבית במקרה שהמהומות בצפון אפריקה יובילו להפסקת היצוא מלוב ואלג'יריה. "אם גם לוב וגם אלג'יריה יפסיקו לייצא נפט, המחירים יגיעו ל-220 דולר לחבית והתפוקה של מדינות אופ"ק תופחת ב-2.1 מיליון חביות ביום, בדומה לרמות שנרשמו במהלך מלחמת המפרץ הראשונה וכאשר מחיר הנפט זינק לרמה של 147 דולר לחבית ב-2008", כתבו כלכלנים נומורה בדו"ח למשקיעים.

כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הרביעי של 2010 בקצב שנתי נמוך מההערכות הראשוניות ובפחות מתחזיות הכלכלנים, על רקע העמקת הקיצוצים בהוצאות רשויות ושלטונות מקומיים ברחבי ארה"ב. התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי בקצב שנתי של 2.8% לעומת גידול של 3.2% שעליו דווח בחודש שעבר, מסר ביום שישי משרד המסחר האמריקאי. כלכלנים צפו צמיחה של 3.3% ברבעון הרביעי לאחר צמיחה של 2.6% ברבעון השלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully