וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' פרוקצ'יה: "המלצות ועדת נאמן שערורייתיות - ­הן יאפשרו להמשיך לעשוק את הציבור"

ליאור זנו וצבי זרחיה

26.2.2011 / 21:13

הממשלה צפויה לאשר מחר את החלטות הוועדה, שהמליצה לא להגביל בתקרה את שכרם של הבכירים בחברות הציבוריות



"המלצות הוועדה לבחינת שכר הבכירים הן שערורייתיות", אומר פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, מהמשפטנים המובילים באקדמיה הישראלית. מחר (א') תגיש הוועדה, בראשות שר המשפטים יעקב נאמן, את המלצותיה לממשלה.



"שכר הבכירים הוכפל פי שניים בין 2003 ל-2009, כשכבר ב-2003 הוא היה גבוה מדי. המידע על כך היה מונח בפני הוועדה", אומר פרוקצ'יה, שמכהן כפרופסור במרכז הבינתחומי בהרצליה וכפרופסור אמריטוס באוניברסיטה העברית. "הוועדה גם שמעה עדויות על כך שלא קיים קשר בין גובה השכר לביצועי הפירמה. הנתונים האלה זועקים למעשה נמרץ. תחת זאת בחרה הוועדה להסתפק בהמלצות חלביות".



ועדת השרים הוקמה במארס 2010 בעקבות הצעת חוק פרטית להגבלת שכר הבכירים שהוגשה אז על ידי חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) וחיים כץ (ליכוד). בראשות הוועדה חברים בה מלבד נאמן גם שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל ושני השרים לשעבר יצחק הרצוג ובנימין בן אליעזר.



לפי המלצות הוועדה, אין להתערב באופן ישיר בגובה השכר בחברות הציבוריות ויש לפתור את בעיית שכר הבכירים באמצעות הגברת עצמאות הדירקטורים, הגברת הפיקוח של הדירקטוריון, שיפור מנגנוני האישור, והסדרת מבנה השכר בחברות. עוד המליצה הוועדה כי חברה בבעלות פירמדיאלית תידרש להשיג רוב מקרב הציבור לשם אישור שכר הבכירים , מכיוון שישנה בעייתיות בקבלת הפיקוח של בעל השליטה בחברה.



נאמן אמר בסוף השבוע: "אם בחברות פירמידה המיעוט יתנגד, אז מדיניות השכר מבוטלת". לדבריו, "בכל העולם קשה להגדיר מתי בעל השליטה מרכז את הכוח שלו. ברגע שוועדת הריכוזיות, הפועלת בימים אלה במשרד ראש הממשלה, תגדיר מהי פרמידה ­ הוועדה בראשותי תתייחס לכך. ההערכה היא שהמלצות ועדת נאמן יאושרו בתמיכת שרי הליכוד, ישראל ביתנו ועצמאות. ש"ס הודיעה ששריה יתנגדו.



הממשלה גם תתבקש להנחות את שר האוצר לפעול לשם חיוב הגופים המוסדיים להשתתף ולהצביע באסיפות כלליות שבהן מובא לאישור שכר בכירים בחברות הציבוריות, וכן לפעול לשם חיוב הגופים המוסדיים לקבוע מדיניות הצבעה באשר להשתתפותם והצבעתם באסיפות כלליות שבהן מובא לאישור שכר בכירים.



הוועדה המליצה כי מדיניות התגמול בחברות הציבוריות תקבע על ידי הדירקטוריון לאחר אישורה ועדת הביקורת ותאושר על ידי האסיפה הכללית ברוב מיוחס של בעלי מניות המיעוט. כמו כן ממליצה הוועדה כי וכי יקבע יחס לפער השכר הממוצע בחברה ולהשפעתו על יחסי העבודה. בנוסף ממולץ כי החברות יקבעו תקרה למענקי הפרישה ולכל אחד מהמרכיבים המשתנים בשכר כמו אופציות וכן את השיקולים למתן בונוסים.



המלצות ועדת נאמן יעוגנו כתיקון לחוק החברות, וכתוצאה מכך הן ידונו בוועדת החוקה של הכנסת. הממשלה גם תתבקש להתנגד להצעת החוק להגבלת שכר הבכירים שהוגשה על ידי יחימוביץ' וכץ.



"הוועדה קובעת כאחת מהמלצותיה העיקריות, שההחלטה הסופית בעניין קביעת שכר הבכירים תיוותר בידי הדירקטוריון", אומר פרוקצ'יה. "זהו הגוף שסייע לבכירים לעשוק את הציבור עד כה. היא אמנם מתירה גם לבעלי המניות להשמיע את קולם, אך המלה האחרונה נותרת בידי הדירקטוריון, גם כשבעלי המניות חפצים שלא לאשר את השכר.



"ישנם, כמובן, דירקטורים אמיצים שיודעים לעמוד על שלהם לטובת בעלי המניות. ואולם כמעט בכל החברות הציבוריות יש להם תמריץ שלא לעשות כן, כי הלכה למעשה הם ממונים על ידי בעלי השליטה ובהמלצת המנכ"ל, ואלה גם יכולים לפטר אותם אם הם לא רוקדים לפי החליל שלהם. דירקטורים רבים גם מקבלים בעצמם תגמולים שמנים, ועולה החשד שהתגמול אינו בעד ביצועי הפירמה אלא בעד אישור התגמול של המנהלים הבכירים".



ביקורת חריפה



בשנים האחרונות נמנה פרוקצ'יה עם המבקרים החריפים של חגיגות השכר בחברות הציבוריות בכלל ובבנקים בפרט. ב-2006 הרבה להתבטא נגד התגמולים המפליגים שקיבלו מנהלי הפועלים ודיסקונט.



הסערה התקשורתית והציבורית שבה נטל חלק חשוב השפיעה לבסוף על חלק מבעלי התפקידים: יו"ר בנק הפועלים שלמה נחמה הגדיר את 23 מיליון השקלים שנטל מהבנק "סטייה" שלא תחזור. בבנק דיסקונט הוחלט לבטל את תוכנית האופציות של היו"ר שלמה זוהר והמנכ"ל גיורא עופר, שהיתה מעניקה לכל אחד מהם הטבה בשווי 34.6 מיליון שקל. עם זאת שכר הבכירים ממשיך לעלות בהתמדה.



"מצד אחד, אני מקבל את הטענה שלא צריך היה לאמץ הצעה פשטנית כמו זו שהגישו כץ ויחימוביץ'", אומר פרוקצ'יה. "הם מציעים מין נוסחה פשוטה המצמידה את השכר המרבי בחברה למכפיל של 50 ביחס למי שמקבל את השכר הנמוך ביותר. קל להראות שנוסחה זו לא יכולה להתאים לכל החברות וצריך לעשות הרבה יותר כדי שהשיטה תעבוד.



"צריך לקבוע בחוק בצורה מפורשת שאישור של שכר בלתי מוצדק הוא הפרת חובת אמונים של הדירקטורים שנתנו לכך יד, ופירוש הדבר יהיה שהם יהיו מחויבים להחזיר לחברה מכיסם את הכסף שאישרו את בזבוזו. הוראה פשוטה מעין זו הייתה עשויה לתת להמלצות הוועדה שיניים. במצב הדברים הנוכחי יישום ההמלצות לא ייצר יותר מעלה תאנה להמשך העושק של הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully