וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדאי למהר ולרכוש ביטוח חיים?

נועם בר

27.2.2011 / 7:02

רבים תוהים האם נכון לרכוש ביטוח חיים לקראת היציאה לפנסיה. כמה ניתן לקבל מהביטוח לאחר שמסיימים לעבוד וכמה כדאי לעשות כן? שאלות ותשובות לקראת הגיל השלישי

מה זה מקדם קצבה?

לאחר שעובד יוצא לפנסיה מחלקים במקדם הקצבה את כל הסכום הכספי שצבר בחיסכון הפנסיוני שלו, במהלך כל שנות עבודתו. הסכום המתקבל בחלוקה הזאת הוא הקצבה החודשית, שאותה יקבל הפנסיונר במשך כל שארית חייו. כך למשל, אם עובד צבר במהלך שנות עבודתו מיליון שקל והובטח לו מקדם קצבה של 166, אז עם היציאה לפנסיה הוא יקבל קצבה חודשית של 6,024 שקל (מיליון שקל חלקי 166). אם הפנסיונר יזכה לחיות לאחר הפרישה יותר מ-166 חודשים (13.8 שנים), ימשיך לקבל את הקצבה מדי חודש, אף שבמצטבר הוא קיבל יותר ממיליון השקלים שחסך. בשנים האחרונות, עם העלייה בתוחלת החיים, מקדם הקצבה נמצא בעלייה.

נשמע טוב, אז למה רוצים לבטל את האפשרות להבטיח מקדם קצבה?

ברגע הבטחת מקדם הקצבה לוקחות על עצמן חברות הביטוח התחייבות לשאת בנטל תשלומי הפנסיה - גם אם החוסך יאריך ימים משחשבו בהתחלה. אם תוחלת החיים היתה מצב סטטי, לא היתה בעיה והחישובים האקטואריים של חברות הביטוח היו מביאים בחשבון את המצב הקיים בעת קביעת גובה דמי הניהול שישלם כל מבוטח.

אלא שעם השיפור ברמת החיים והתפתחות הטכנולוגיה הרפואית, ישנה עלייה מתמשכת בתוחלת החיים, עד כדי כך שהנתון הזה נהפך לקשה לחיזוי. חברת ביטוח שמבטיחה כיום מקדם קצבה מסוים על בסיס תוחלת חיים עכשווית עשויה להתעורר בעוד 30 שנה לתוחלת חיים גבוהה בהרבה, מה שיגדיל את התחייבויותיה עד כדי ערעור היציבות שלה.

מה זה ביטוח מנהלים?

ביטוח מנהלים הוא מוצר חיסכון פנסיוני הכולל כיסויים ביטוחיים - ביטוח על אובדן כושר עבודה וביטוח שארים על מוות. בנוסף, בביטוחי המנהלים בישראל מובטח לחוסך ברגע רכישת הפוליסה מקדם קצבה מסוים שקובע את גובה הקצבה החודשית שאותה יקבל עם פרישתו לפנסיה.

במה שונה המוצר הזה מקרן פנסיה?

גם קרן פנסיה היא מוצר חיסכון הכולל את אותם מרכיבים ביטוחיים, אך מנגנון הביטוח מבוסס על ערבות הדדית בין עמיתי הקרן, בעוד שבביטוח מנהלים הביטוח הוא של חברת הביטוח. בנוסף, מקדם הקצבה בקרן הפנסיה משתנה עם השנים בהתאם לתוחלת החיים החזויה ואינו מובטח לחוסך ברגע הצטרפותו לקרן - אלא נקבע סופית עם היציאה לפנסיה, בהתאם לתוחלת החיים המעודכנת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אני מחזיק בביטוח מנהלים עם הבטחה למקדם קצבה שמכרה לי אחת מחברות הביטוח, מה יהיה דינו אם יחליט האוצר לאסור על המוצר?

ביטוח מנהלים הוא חוזה בין לקוח לחברת הביטוח. למשרד האוצר אין יכולת להתערב בו לאחר שנעשה. לכן, אם תתקבל החלטה כזו היא לא תחול על הפוליסות שנמכרו בעבר.

אין לי ביטוח מנהלים, האם כדאי לי למהר לרכוש כזה ולהבטיח לעצמי מקדם קצבה לפני שהמוצר ייעלם?

לא בטוח. דמי הניהול שגובות חברות הביטוח בביטוחי מנהלים הם הגבוהים ביותר בענף החיסכון הפנסיוני, הרבה יותר ממה שגובות החברות בקרנות פנסיה. הטענה של החברות היא שהבטחת מקדם הקצבה, דבר שאינו קיים בקרנות הפנסיה, מצדיקה את דמי הניהול הגבוהים. מצד שני, בדיקות שנעשו הראו שגם אם מביאים בחשבון את הבטחת מקדם הקצבה, דמי הניהול בביטוחי המנהלים יקרים. חיסרון נוסף של ביטוחים אלה הוא חוסר הניידות. כדי ליהנות מהמקדם שהובטח, כבולים המבוטחים בביטוח מנהלים במהלך כל חייהם לפוליסה שעשו ולחברה שביטחה אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully