וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון אייכל: "השפעות הנדל'ן הן זרז לצמיחה"

מאת ערן עזרן

27.2.2011 / 7:02

הכלכלן הראשי של מיטב: "כשהדיור תופס תאוצה הוא מאיץ את הפעילות בתחומים כמו רכישת מוצרים בני קיימא ופעילות תעשייתית"



>> "למגזר הנדל"ן יש השפעות ישירות ועקיפות שבהחלט מאיצות את צמיחת המשק" - כך טוען רון אייכל, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. אייכל אמר את הדברים בהתייחסו לנתוני הצמיחה של המשק ברבעון האחרון של 2010 ובשנה כולה.



"ההשפעה הישירה היא ההשקעה בבנייה למגורים, שהשקלול שלה בכלל התוצר הוא 5%", מסביר אייכל. "ב-2010 ההוצאה היתה 42 מיליארד שקל מתוך תוצר כללי של 813 מיליארד שקל.

"ההוצאה רשמה ברבעון האחרון של 2010 גידול של 8.2% ביחס לרבעון שלפניו, ובחציון השני של 2010 מדברים על גידול של 14%, מה שמלמד על האצה בפעילות הנדל"ן ובעקבות כך גם השפעה, מזערית אמנם, על התוצר הכללי".



עם זאת, אייכל אומר כי השפעת הנדל"ן על הצמיחה היא לאו דווקא מההשקעות הישירות, אלא דווקא מההשפעות העקיפות שלו. "כשענף הדיור תופס תאוצה, הוא גורר אחריו תחומים רבים לגידול בפעילות - כמו למשל רכישת מוצרים בני קיימא, פיתוח סביבתי, או פעילות תעשיית המספקת חומרי גלם ומוצרים לקבלנים. כל ההתעסקות סביב הנדל"ן היא בהחלט זרז לצמיחה ובעלת משקל, אך קשה לאמוד את ההשפעה במדויק".



אייכל אומר שהצמיחה בשלוש השנים האחרונות נשענה על מגזרים נוספים - בהם ההיי-טק. "לדוגמה, המפעל של אינטל מייצא בשנה 2 מיליארד דולר. הוא אחראי ל-1% מהתוצר עצמו - והוא מנוע צמיחה משמעותי".



בהתייחסו לאירועים האחרונים בלוב ולהשפעה אפשרית שלהם על ישראל אומר אייכל כי הוא אינו צופה שתהיה השפעה מקרו כלכלית על המשק. "מצרים חשובה יותר מלוב - ואם צלחנו בשלום את המהפכה במצרים אנו נעמוד גם במהומות בלוב". לדבריו, הבעיה המיידית היא התייקרות הנפט, אך הוא אומר שהיא מאוזנת על ידי הוא מחירי הכותנה והחיטה, שירדו ב-10% בשבוע האחרון.



בנוסף, אייכל סבור כי ארה"ב תמשיך ותבטיח את זרימת הנפט אם המהומות יתפשטו גם לסעודיה. "היא עשתה זאת בעבר בעיראק, ואני לא פוסל התערבות שלה במשברים הנוכחיים. כרגע, במצרים ובתוניסיה עדיין לא עלה שלטון דמוקרטי, ועדיין שוררת בהן אי יציבות כללית".



אייכל אומר כי למרות העלייה במחירי הנפט, הכלכלה העולמית לא נעצרת. הוא מזכיר שגם כשמחירי הנפט הגיעו בעבר קרוב לרמת ה-150 דולר לחבית כלכלת העולם המשיכה לצמוח.



"הכלכלה העולמית צמחה ב-5.3% גם כשמחיר הנפט היה בשיא", אומר אייכל. "הכלכלה יודעת להסתדר גם עם מחיר נפט גבוה - זה אמנם לא עוזר לה, אך העולם לא צפוי להידרדר למשבר קטסטרופלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully