וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישל סטרבצ'ינסקי: "הצמיחה מגיעה אל הציבור"

מאת מוטי בסוק

27.2.2011 / 7:02

סגן ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל: "יש כיום אינדיקטורים אובייקטיבים שמראים בבירור שהציבור צריך לחוש בצמיחה נאה"



>> "במדינות המפותחות יש שתי שיטות מדידה לצמיחה - ישירה ועקיפה", אומר ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, סגן ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל. "רבות מהמדינות מעדיפות את השיטה הישירה, אחרות את השיטה העקיפה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) משתמשת בשיטה הישירה. בשיטה זו משתמשים בסדרות נתונים ובניכוי השפעות עונתיות, וכן מנכים נתונים אחורה".



לדברי סטרבצ'ינסקי, ניכוי זה קרה גם בנתוני הצמיחה שפירסם הלמ"ס לפני כשבועיים, כשהנתונים של הרבעון הראשון השני והשלישי של 2010 תוקנו כלפי מעלה. "לפי השיטה הישירה, המשק צמח ברבעון הרביעי של השנה שעברה ב-7.8% במונחים שנתיים. הנתון הזה עוד עשוי להתעדכן בחודשים הקרובים", אומר סטרבצ'ינסקי. "לפי השיטה העקיפה המשק צמח ב-5.1%, כלומר תחום הצמיחה ברבעון הרביעי הוא 5.1%-7.8%. צמיחה של 5% מתאימה לצמיחה בשלושת הרבעונים הקודמים. עם צמיחה של 7.8% או 5.1% אנחנו באותה פאזה של צמיחה".

בציבור אין תחושה של צמיחה.



"יש אינדיקטורים אובייקטיבים שמראים בבירור כי הציבור צריך לחוש בצמיחה. הצריכה הפרטית גדלה בצורה מרשימה, הצריכה השוטפת גדלה בצורה יפה, רכישת מוצרים בני קיימא גדלה בצורה נאה. הדברים מגיעים לציבור.



"השכר הריאלי של מי שמשתתפים בשוק העבודה גדל והפחתות המס מגדילות עוד יותר את השכר. נ השכר של עובדים בענפים מובילי צמיחה עם הון אנושי - עלה יותר".



מהי תרומת הנדל"ן לצמיחה?



"משקלו של ענף הבנייה בתוצר העסקי הוא 7%. אין עדיין אומדן מדויק על צמיחת הבנייה ב-2010. ההערכה של בנק ישראל מדברת על צמיחה של 6% ב-2010 ועל גידול של 7% ב-2011. מאמצע 2009 ענף הבנייה קפץ מדרגה: 38 אלף התחלות בנייה במונחים שנתיים כאשר קודם לכן, מאמצע 2007, קצב הבנייה היה של 31 אלף התחלות בשנה. נרשם זינוק בהתחלות הבנייה, בעיקר בבנייה למגורים, וזה תורם לצמיחה.



"ההיבט הכי חשוב בצמיחת הנדל"ן הוא בביקוש לעובדים: 30 אלף עובדים חדשים הצטרפו לענף ב-2010 - כשליש מהגידול במספר המועסקים במשק.



איך העלאת הריבית תשפיע על ענף הנדל"ן?



"אנחנו כעת בתהליך של העלאת ריבית הדרגתית. גם ההשפעה תהיה הדרגתית. כבר מתחילים לראות ירידה ברכישת דירות להשקעה. העלאת הריבית צריכה לצנן את השוק. תרומת ענף הבנייה בשנתיים האחרונות לצמיחת המשק חשובה ומבורכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully