וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בממשלה מעריכים: הגז המצרי - עוד כמה ימים

אבי בר אלי

27.2.2011 / 8:45

ספקית הגז המצרית התחייבה לחדש את האספקה לישראל עד מחר - אך עשויה לדחות את מועד ההזרמה ולחדש אותה עד יום שישי. העלות העודפת לחברת החשמל: 1.65 מיליון דולר ביום

ספקית הגז המצרית EMG תודיע על דחייה נוספת של כמה ימים במועד לחידוש הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל - כך מעריכים בממשלה. זאת אף שדיווחה לפני שבועיים כי אספקת הגז תחודש עד מחר.

לפי הערכות, תודיע חברת הגז המצרית E-gas על חידוש ההזרמה עד סוף השבוע - כתוצאה מעיכוב בעבודות תיקון הצנרת בסיני, שהושבתה בתחילת פברואר בגלל פעילות חבלנית לכאורה. מדובר בתיקון צנרת הולכת הגז ממצרים לירדן - שנמצאת במרחק של 30 קילומטר ממתקני EMG לישראל. ואולם תוצאות הפיצוץ, כך צוין, השליכו גם על הצנרת המצרית שממנה מיובא הגז לישראל.

בתוך כך, דווח בשבוע שעבר כי המצרים פנו לישראל בבקשה לאשר להם הכנסת כוחות ביטחון נוספים לחצי האי סיני - בין היתר לצורך אבטחת מתקני הגז לישראל. אישורה של ישראל לכך נדרש משום שבמסגרת הסכם השלום בין המדינות נקבע כי שטח זה יישאר מפורז.

בכנס אילת-אילות אמר בשבוע שעבר מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, כי אם אספקת הגז לא תחודש, חברת החשמל תמשיך להגדיל את צריכת הגז הטבעי מהספקית המתחרה ים-תטיס, וכן תגביר את שריפת הפחם בתחנות הכוח בחדרה ובאשקלון לצד הסבת טורבינות גז לשימוש בסולר והפעלת יחידות ייצור במזוט לפי הצורך.

העלות העודפת של רכש הדלקים בידי חברת החשמל מסתכמת בכ-1.5 מיליון דולר ביום. באשר ללקוחות פרטיים, אלה מסתכמים במפעל נשר ברמלה - שכבר פנה לרכש גז חלופי מים-תטיס.

לפי חוזי הגז שחתמה EMG עם לקוחותיה בישראל - הפסקת הזרמת הגז בעקבות פיגוע טרור מוגדרת "כוח עליון". כלומר, הפרת חוזה שלא ניתן היה לחזות או למנוע, ולכן לא ניתן לדרוש בגינה פיצויים.

בתוך כך, "ניו יורק פוסט" ציטט בסוף השבוע אנליסטים אמריקאים שאמרו שאספקת הגז המצרי לישראל עשויה שלא להתחדש. זאת, אם המשטר הצבאי יראה בסגירה הצינור היענות מסוימת לדרישות המפגינים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully