וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רון אייכל: הכלכלה יודעת להסתדר גם עם מחירי נפט גבוהים - העולם לא יידרדר למשבר קטסטרופלי

ערן אזרן

27.2.2011 / 9:16

איילת ניר: התשפטות המהומות לערב הסעודית משמעותיות הרבה יותר מהאירועים בלוב



"הכלכלה העולמית צמחה ב-5.3% גם כאשר מחיר הנפט היה בשיא. הכלכלה יודעת להסתדר גם עם מחירי נפט גבוהים - זה אמנם אינו תורם לה, אך העולם לא צפוי להידרדר למשבר קטסטרופאלי", כך אומר הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב רון אייכל, בתגובה לאירועים בלוב ולהשפעתם האפשרית על כלכלת העולם.

"הכלכלה העולמית לא נעצרת, והיא עמדה בעבר במחירי נפט של 150 דולר לחבית והמשיכה לצמוח", הוסיף."ארה"ב תמשיך ותבטיח את זרימת הנפט במידה והמהומות יתפשטו גם לסעודיה. היא עשתה זאת בעבר בעיראק, ואני לא פוסל התערבות שלה במשברים הנוכחים. כרגע, גם בצרים עדיין לא עלה שלטון דמוקרטי וגם לא בתוניסיה, כלך שעדיין שוררת אי יציבות כללית".



בהתייחסו לאירועים האחרונים בלוב ולהשפעה אפשרית שלהם על ישראל, אייכל ציין כי הוא אינו צופה השפעה מקרו-כלכלית על המשק. "מצרים חשובה יותר מלוב – ואם צלחנו בשלום את מצרים אנו נעמוד גם במהומות בלוב". לדבריו, הבעיה המיידית היא ההתייקרות במחירי הנפט, אך עם זאת הוא מציין כי הגורם המאזן לכך הוא מחירי הכותנה והחיטה שירדו ב-10% בשבוע האחרון. "מוסר ההשכל משל האירועים הוא שהמשקיע הישראלי צריך להבין שיש במצב היום חשיבות רבה לפיזור ההשקעות", ציין.



הסכנה העיקרית – ערב הסעודית



"על האירועים בלוב צריך להסתכל מתוך מבט כולל, כי אנחנו מדברים כאן על כל העולם הערבי. התסיסה החלה בכמה מדינות ומתפשטת הלאה, ועלולה גם להגיע בסופו של דבר לסעודיה. אם המהומות יגיעו לשם, יהיו לכך השפעות הרבה יותר משמעותיות מהאירועים בלוב", אמרה הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות איי. בי. איי. "בשונה מלוב, סעודיה קריטית ליצוא הנפט. ההודעה של הממשל שם שורת הקלות אולי מסייעת בטווח הקצר, אבל בהחלט מהומות שם זו תמונה אחרת שתזניק את מחירי הנפט".



אתמול הודיע הממשל בארה"ב שהוא צפוי להשתמש במאגרי החירום של המדינה במידה ותהיה סכנה להמשך זרימת הנפט. ניר מציינת כי הודעה זו ציננה את העליות במחיר: "ארה"ב השתמשה במאגרי החירום בעבר בזמן סופת קטרינה. הבעיה היא אם יהיה מחסור ארוך טווח ואז מדובר כבר בסיכון משמעותי. כרגע, אף אחד לא יודע לענות על השאלה הזו. ייתכן ומחר הנפט ימאיר ל-150-160 דולר לזמן קצר ואז יתקן במהרה שוב למטה כשהאירועים יירגעו. אף אחד לא יודע".



"עליית מחירי הנפט תפגע כמובן בצמיחה העולמית. היא עשויה להקטין את הביקושים, להעלות בצורה משמעותית את מחירי הייצור, את מוצרי הפלסטיק, הניילון והחשמל, וכמובן גם את מחירי מגזר התעופה. כל אלה ישפיעו על הצמיחה העולמית", הסיברה ניר. "על המשק עליות המחירים ישפיעו בשתי צורות – האחת, עליית פרמיית הסיכון. למשל, ראינו שה-cds (ביטוח כנגד חדלות פירעון של ממשלת ישראל) הגיעו לשיא ביום חמישי. כמו כן ייתכן פיחות של השקל. ההשפעה השנייה – היא כאמור עליית מחירי הדלקים שמששפיעה באופן מיידי עלינו", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully