וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בתל אביב ננעל בעליות שערים

ערן אזרן

27.2.2011 / 16:35

יום המסחר הראשון לשבוע ננעל בעליות שערים לאחר שהמדדים המובילים איבדו בשבוע שעבר 5% מערכם. ת"א 25 עלה ב-1.7%, ת"א 100 התחזק ב-1.5% ומניות הנדל"ן הוסיפו 2.6% לערכן

המסחר בבורסת תל אביב התנהל היום על רקע ההתייצבות במחיר הנפט והמשך המהומות בלוב. לאחר שהמדדים המובילים איבדו בשבוע שעבר עד 5%, הבוקר נרשם שינוי מגמה, לראשונה מזה ארעה ימים: מדד ת"א 25 עלה ב-1.7% לרמה של 1,294 נקודות ומדד ת"א 100 הוסיף לערכו 1.5% לרמה של 1,194 נקודות. מדד מניות הבנקים התחזק ב-0.9% ומדד מניות הנדל"ן זינק ב-2.6%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.6 מיליארד שקל, בהתאם לממוצע ביום א'.

העליות היום אינן נחלתו של שוק המניות בלבד, אלא ניכרות גם בשוק הסולידי. מדדי איגרות החוב הקונצרניות התל בונד, שסבלו אף הן מירידות בשבוע שעבר, עלו בעד 0.5%. איגרות החוב הממשלתיות נסחרו בעליות. אג"ח לפדיון ב-2020 שאינה צמודה, המקבילה לאג"ח ממשלתית בעולם ל-10 שנים, הוסיפה 0.4% והתשואה עליה ירדה ל-5.04%.

בראשונה מאז פרוץ המהומות בלוב, התערב אתמול נשיא ארה"ב ברק אובמה באופן פעיל בנעשה במדינה, תוך שהוא מגדיר את המתרחש בלוב כ"איום על ביטחונה של ארצות הברית". אובמה הודיע על הטלת סנקציות שיכללו, בין היתר, איסורים כלכליים ופיננסיים שונים, במסגרתם נאסר על קיום עסקות ופעולות סחר עם גורמים לוביים. "הסנקציות נועדו לפגוע בממשלת קדאפי ולהגן על נכסים השייכים לעם הלובי", נמסר בהצהרת הממשל האמריקאי. לדברי אובמה, "קדאפי הפר את הערכים הבסיסיים המקובלים בקהילה הבינלאומית וחייב לשאת באחריות".

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי במגמה חיובית, בראשונה זה ארבעה ימים, בעקבות זינוק בביטחון הצרכנים לשיא של שלוש שנים ועל רקע התייצבות מחיר הנפט מתחת לרמה של 100 דולר לחבית. מדד דאו ג'’ונס עלה ב-0.5% לרמה של 12,130 נקודות ומדד S&P 500 הוסיף 1.1% לרמה של 1,320 נק'. נאסד"ק הוסיף 1.6% לרמה של 2,781 נקודות.

מחיר הנפט חצה באמצע השבוע - בראשונה מאז 2008 - את רף ה-100 דולר לחבית. בסוף השבוע נסוג מחיר הנפט בראשונה זה שישה ימים מתחת לרמה של 100 דולר לחבית, בין השאר, על רקע הודעת אלג'יריה - אף היא יצרנית נפט משמעותית - על הסרת מצב החירום שהוכרז במדינה לפני 19 שנים. כלכלני בנק ההשקעות היפני נומורה הזהירו השבוע כי מחיר הנפט עשוי לזנק ל-220 דולר לחבית אם תפוקת הנפט בלוב ובאלג'יריה תיפגע.

מביטים לעבר לוב

גם כלכלני בנק הפועלים מוטרדים מהמשך המהומות ומהשפעתן על מחיר הנפט. בהפועלים סבורים כי גידול במחיר ישפיע בעיקר על חברות שהוצאותיהן מוטות לנפט (כגון חברות בתחום התחבורה, האנרגיה, הפלסטיקה והתעשייה הכבדה), אך עם זאת, מציינים כי בראייה לטווח ארוך, הרגיעה היחסית תשוב למחירי הנפט. "יש לזכור כי גם ערב האירועים בעולם הערבי, מחירי הנפט היו ברמות גבוהות יחסית של מעל ל-70-80 דולר לחבית, רמות שהביאו לעלויות גבוהות לחברות שהוצאותיהן מוטות למחיר הנפט", נכתב.

בבנק הסבירו כי העלייה במחירי הנפט עלולה להביא לעדכון תחזיות האינפלציה, שעומדת כעת על 2.5% - נמוך מתחזיות השוק לרמה של 3.7%. עם זאת, כלכלני הפועלים ממליצים לצבור מרכיבים המעניקים הגנה מפני עליית המדד, כגון איגרות חוב קונצרניות צמודות המדורגות גבוה.

מניות בולטות במסחר

אספקת הגז ממצרים לישראל, שנעצרה בתחילת החודש, עלולה שלא להתחדש כלל, כך מצטט אתמול ה"ניו יורק פוסט" מומחים בתחום. ב-5 לפברואר אירע פיצוץ בתחנת מדידה הממוקמת לאורך צינור הגז הטבעי העובר ממצרים לירדן ולסוריה, 20-30 ק"מ מהצנרת המוליכה את הגז הטבעי לישראל.

כתוצאה מהשריפה שהתלקחה במקום, עצרה חברת הגז המצרית את הזרמתו בתשתית ההולכה באזור, לרבות ההזרמה לישראל. בצינור לישראל שולטת חברת EMG, שמוחזקת על ידי חוסיין סאלם (28%), חברת PTT התאילנדית (25%), קבוצת מרחב שבבעלותו הישירה של יוסי מימן וחברת אמפל (-7.87% , 651.0) הציבורית שבשליטת מרחב (20.6%), סם זל ודיוויד פישר (12%), חברת הגז המצרית (10%) ומשקיעים מוסדיים ישראליים (4.4%).

בשבוע האחרון ניסו ג'קי בן זקן, אברהם נניקשווילי וחיים לייבוביץ' לגייס 200 מיליון שקל ממשקיעים פרטיים לחברת שמן (4.1% , 340.0) שהקימו. בשבוע החולף דיווחה חברת מנופים (-0.89% , 111.0) שבשליטת בן זקן ונניקשווילי כי שמן הצליחה לגייס 176 מיליון שקל. מתוך סכום זה השקיע נניקשווילי עצמו 36 מיליון שקל, כך שהמשקיעים הפרטיים רכשו מניות ב-140 מיליון שקל בלבד - 70% מתוך הסכום הרצוי. שמן הפרטית היא התאגיד שמחזיק ברישיון החיפושים הימי "מד אשדוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully