וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 אלף הפגינו בוויסקונסין נגד איסור התאגדות עובדי מדינה - וסחפו את ארה"ב

ניו יורק טיימס

28.2.2011 / 6:49

עשרות מחוקקים בוויסקונסין ובאינדיאנה מתחבאים באילינוי כדי שמשטרת המדינה לא תאלץ אותם להשתתף בהצבעה על הצעת חוק שאוסרת על עובדי המדינה לשאת ולתת באופן קיבוצי על תנאי ההעסקה שלהם ? מושלי המדינות: זו הדרך היחידה למנוע משבר תקציבי



>> בקריאות "לא ניתן לזה לקרות", הציפו 70 אלף מפגינים את הכיכר בבירת ויסקונסין בשבת, בהפגנה הגדולה ביותר זה שבועיים. הקריאות הושמעו בהפגנות שמשכו אלפים בבירות מדינות אחרות בארה"ב - מאולבני, ניו יורק ועד החוף המערבי.

המפגינים מחו נגד הצעה של המושל החדש של ויסקונסין, סקוט ווקר, לאסור על עובדי המדינה לשאת ולתת באופן קיבוצי מול נציגי המדינה על תנאי תעסוקתם, ולקצץ משמעותית בשכר ובתנאיהם. ההצעה אושרה ביום שישי על ידי בית הנבחרים במדינה, והיא כפופה לאישור סנאט המדינה.



ההפגנות בארה"ב בשבועות האחרונים, הנוגעות לזכות ההתאגדות של עובדי המדינה, הושוו למהפכת היסמין במזה"ת. "נשאנו ונתנו במשך 50 שנה, והוא רוצה לגמור את זה בשבוע", אמר אל אלט, מורה שלימד במשך ארבעה עשורים. דובר משטרת מדיסון, ג'ול דהספיין, אמר כי לא היו מעצרים במהלך ההפגנה.



ההצבעה על התוכנית בבית הנבחרים נערכה ב-1:00 לפנות בוקר ביום שישי, לאחר שהדיון על התוכנית, שנמשך 60 שעות בשל שלל הסתייגויות ותיקונים שהועלו, נקטע על ידי הרפובליקאים לצורך קיום ההצבעה, אף ש-15 נציגים דמוקרטים עדיין המתינו לשאת דברים. התוכנית אושרה ברוב של 51 תומכים מול 17 מתנגדים, אך ההצבעה נערכה כה מהר, עד שרק 13 מתוך 38 חברי בית הנבחרים הדמוקרטים הספיקו להצביע.



מאות בילו את הלילה בבנייני הקפיטול בבירת ויסקונסין. הרשות המקומית הוציאה צו פינוי למפגינים שהתנחלו בבניין והיה חשש כי יתפתח עימות ביניהם לבין הרשויות.



תוכניתו של ווקר אינה ההצעה היחידה לדכא את כוחם של האיגודים בארה"ב. עובדי ממשלה, מורים, כבאים ואחרים הפגינו בשבת מאולבני ועד מיאמי. "זהו נושא לאומי", אמר ג'ים גודנאו, מפגין בעצרת במיאמי. רבים מהנאספים אמרו כי הם חוששים כי מושל פלורידה הרפובליקאי, ריק סקוט, עלול להסיר את מעט ההגנות שנותרו לאיגודים בפלורידה. הצעת חוק במדינה עשויה למנוע ניכוי דמי חברות באיגודים מתלושי השכר.



עם זאת, המרד בוויסקונסין נהפך לבמה הראשית לטיעונים לשני הצדדים. ווקר ורפובליקאים אחרים אומרים כי השינויים שהם מבקשים הם הכרחיים כדי להעמיד את המדינה על רגליה מבחינה פיננסית ולהימנע מפיטורים. התוכנית נועדה לכסות גירעון של 137 מיליון דולר בתקציב ויסקונסין, ולחיסכון של 300 מיליון דולר בשנתיים הבאות, שבהן צפוי הגירעון להסתכם ב-3.6 מיליארד דולר.



המפגינים ומנהיגי המפלגה הדמוקרטית בוויסקונסין - כולל 14 סנאטורים של המדינה שמתחבאים באילינוי כדי להימנע מקיום הצבעה על הצעתו של ווקר - אומרים כי הצעת החוק היא ניסיון להשתמש בבעיות תקציביות כדי לתת מכת מחץ לאיגודים, יריבים מסורתיים של הרפובליקאים. ביום חמישי נשלחו שוטרים לבתי הסנאטורים, אך הם לא הצליחו לאתר אותם. דמוקרטים מבית הנבחרים של אינדיאנה ברחו גם הם לאילינוי בשבת כדי שלא יאולצו על ידי משטרת המדינה להשתתף באסיפת מחוקקים על הצעת חוק באינדיאנה להגביל את האיגודים.



למרות שהמחאה בוויסקונסין היתה נטולת אלימות, היא משקפת את התיעוב העז לווקר. רבות מהכרזות נגדו ביקרו את יחסיו עם צ'רלס ודייויד קוך, האחים המיליארדרים שמממנים מהלכים רפובליקאים ושמרניים, כולל מרוץ הבחירות של ווקר. "לא נסבול התערבות של האחים בוויסקונסין", נאמר בכרזה אחת.



האיגודים המקצועיים הגדולים אמרו כי לא יסכימו לשינויים בתנאי ההעסקה כפי שמציע ווקר. פקידי המדינה אמרו כי הקיצוץ בשכר עשוי להגיע ל-6%-8% לעובד מדינה. ואולם לרבים מהעובדים מעוטי השכר, הקיצוץ יגיע לכדי 10% מהנטו.



ווקר הזהיר ביום שישי כי אם תוכניתו לא תאושר, ייאלץ להתחיל בשבוע הקרוב בפיטורים של עד 12 אלף עובדים במגזר הציבורי. האיגודים המקצועיים בוויסקונסין הודיעו עוד קודם שיסכימו לוויתורים בהשתתפות העובדים בביטוח בריאות ופנסיה שיאפשרו לכסות את הגירעון, אם תישמר זכותם לנהל מו"מ באופן קולקטיבי, אך ווקר סירב לפשרה.



הכלכלן פול קרוגמן כתב ביום חמישי בטורו ב"ניו יורק טיימס" שהאירועים בוויסקונסין הם דוגמה מובהקת ליישום דוקטרינת ההלם, שאותה תיארה העיתונאית נעמי קליין בספרה באותו שם. במאמר, שכותרתו "דוקטרינת ההלם ארה"ב", טוען קרוגמן ששיטת הקפיטליזם של האסון - השתלטות תאגידים על כלכלות שנתונות בהלם - מיושמת כעת בארה"ב.



"מה שמתרחש בוויסקונסין זה מחטף - ניסיון לנצל את המשבר התקציבי כדי להרוס את משקל הנגד האחרון נגד הכוח הפוליטי של התאגידים והעשירים", כתב קרוגמן, שציין שתוכניתו של ווקר מבקשת לשבור את האיגודים המקצועיים ולבצע הפרטה גורפת במדינה בכסות של ניסיון לאזן את התקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully