וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים מעלים פרופיל

מאת ליאור דטל ואיילה צורף

28.2.2011 / 6:48

מורה שמכנה את תלמידיה "קקות" בפייסבוק ומורה שמעלה לרשת תמונות עם זוגתו בעירום חלקי הם שניים משורה של מקרים המחייבים את משרד החינוך לנסח כללי התנהלות למורים במדיה החברתית ? מחקר שערכו TheMarker וארגון המורים העל-יסודיים באמצעות TNS-טלסקר מגלה: 60% מהמורים



>> לפני ארבעה חודשים התיישב צ'אדווין ריינולדס, מורה לאמנות בן 37 מניו יורק, ליד המחשב. כהרגלו, גם הפעם הוא נכנס לפייסבוק. על הקיר שלו ברשת החברתית הוא נתקל בתמונה של אחת מתלמידותיו שבה היא כתבה על עצמה: "זאת תמונה סקסית שלי". ריינולדס לחץ על כפתור ה"לייק", לכאורה פעולה פשוטה וחסרת משקל של ממש, ואף הוסיף תגובה אוהדת.



כמה ימים לאחר מכן, בעקבות תלונה של אותה תלמידה, הוא זומן לשימוע אצל המפקח על החינוך של העיר ניו יורק, שם הוסבר לו שעצם העובדה שיזם בקשת חברות עם 11 מתלמידותיו, כמו גם הביע חיבה לתמונה "הסקסית" של תלמידתו, בעייתית. ריינולדס, שטען שמדובר בפעילות מדיה חברתית נפוצה ושגרתית, נאלץ להתמודד עם ההחלטה לפטר אותו, ועם כך שלא יוכל לעבוד עוד כמורה בניו יורק בשל מה שהגדירה הוועדה כחוסר שיקול דעת והטרדה מינית.

הסיפור הזה אינו ייחודי לארה"ב. לפני כעשרה חודשים מצא עצמו מורה בכיתה ו' בבית ספר יסודי בתל אביב בסיטואציה בעייתית: הוא העלה לפרופיל הפייסבוק תמונות שלו עם אשתו ההריונית שבהן שניהם חשופים יחסית, חלקן בחצי עירום. מבחינתו מדובר היה בצילומים אמנותיים.



הורי התלמידים שלו, שנחשפו לתמונות מאחר שהמורה חבר של תלמידיו בפייסבוק, לא הסכימו עם ההגדרה "אמנות" ודרשו לפטרו. עמדת משרד החינוך, שנדרש להתערב במקרה, היתה שאותו מורה לא התכוון לחשוף את התלמידים לתכנים מיניים, וכי הם אלה שנכנסו לאלבומים שלו וגילו את התמונות. בניגוד לריינולדס האמריקאי, המורה התל אביבי לא פוטר, אך משרד החינוך הודיע שיעקוב אחריו במדיה החברתית.



במערכת החינוך של ארה"ב, כמו גם בזו הישראלית, אין כללי אתיקה לפעילות מורים במדיה חברתית, אף שעשרות אלפי מורים, מהיסודי ועד התיכון, פעילים בפייסבוק. כעת ממפה themarker לראשונה בישראל את פעילותם של מורים בחטיבות הביניים ובבתי הספר העל-יסודיים במדיה חברתית.



ממחקר מקיף שערך themarker, יחד עם ארגון המורים בישראל, באמצעות חברת המחקר tns-טלסקר, עולה כי ל-58% מהמורים בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים יש פרופיל פעיל בפייסבוק. הסקר נערך בקרב 1,000 מורים ומורות בפרישה ארצית מייצגת, ובטווח הגילאים 24-60. מהסקר עולה עוד כי כ-80% מהמורים עד גיל 29 מנהלים חשבון בפייסבוק, וכך גם 72% מהמורים בני 30-39.



גם מורים שעברו את גיל 50 מוצאים בפייסבוק זירה נוחה לפעילותם: מהסקר עולה כי יותר ממחצית מהמורים בני 50 ויותר פעילים בה. מבחינה גיאוגרפית מתברר שמורים מהפריפריה פעילים יותר ממורי המרכז: כ-60% מהמורים המלמדים ומתגוררים בצפון פעילים ברשת החברתית.



"הרבה מורות מאשרות תלמידים בפייסבוק"



אם להסיק מסקנות מסיפורו של המורה לאמנות מניו יורק, אחת הטעויות המרכזיות שעשה היתה לפנות ולהציע חברות וירטואלית לתלמידותיו, כמו גם לאשר הצעות חברות שהתקבלו מהן. התופעה הזו אינה נחלתם הבלעדית של המורים האמריקאים. גם חלק ניכר מהמורים בישראל מאמינים שיש מקום לחברות בין תלמידים ומורים בפייסבוק, למרות השאלות האתיות.



"הרבה מורות מאשרות תלמידים כחברים בפייסבוק, כי הן אומרות שקל להן ליצור כך קשר עם התלמידים", אומרת שרית ערד, מורה לספרות בבית אלון ביקנעם. היא עצמה עונה בשלילה להצעות חברות של תלמידיה: "כל מה שקורה בפייסבוק זה חלק מתופעת טשטוש הגבולות שמתרחשת בין המורים לתלמידים, שיוצרת גבולות לא ברורים".



המורים בפריפריה פעילים יותר



המורים פעילים גם בזירות אינטרנטיות אחרות, בהן בלוגים מקצועיים. "המורים לא מנותקים מהמציאות. כל מה שהתלמידים יודעים גם אנחנו יודעים", אומרת ערד. ואכן מהמחקר עולה כי רבע מהמורים פעילים גם בבלוגים מקצועיים, ו-5.5% מתוכם גם כותבים תכנים בעצמם בבלוגים בתחומי חינוך והוראה.



לפני כמה שבועות ערך themarker מחקר דומה בקרב רופאים. המחקר העלה כי תופעת אימוץ המדיה החברתית בקרב רופאים היא צעירה יחסית, בת כמה חודשים בלבד. למורים, כך עולה מהסקר הנוכחי, יש ותק רב יותר בפעילות במדיה חברתית: יותר ממחצית מהמורים פתחו את החשבון לפני יותר משנה ו-20% מהם עשו זאת לפני יותר מחצי שנה. רק 17% פתחו חשבון בחודש האחרון.



גם כאן המורים מהפריפריה בולטים יותר מכולם: ל-55% מהמורים בדרום יש פייסבוק כבר יותר משנה, ובצפון 44% מהמורים הם חברים ותיקים ברשת החברתית. הם גם אוהבים להתעדכן במה שקורה בפייסבוק - מהסקר עולה כי כמעט 40% מהמורים הפעילים בפייסבוק נכנסים לפרופיל שלהם מדי יום ושליש נוספים נכנסים לפייסבוק לפחות פעם בשבוע.



לדברי רן ארז, יו"ר ארגון המורים: "תוצאות הסקר מלמדות שאין בסיס לדעה הרווחת בציבור שלפיה המורים 'נגררים' מאחור בכל הנושאים הטכנולוגיים. הנה, רוב ציבור המורים העל-יסודיים מתאים עצמו להתפתחות הטכנולוגית ולאמצעי התקשורת הקיימים כיום ברשת. עובדה זו מצביעה על כך שחרף גילם, רוב המורים מנהלים קשר ודיאלוג עם תלמידים, הוריהם ועמיתים באמצעים שבהם משתמשים בני הדור הצעיר. יחד עם זאת, ברור שיש לתת את הדעת על כך שמורים ותלמידים הם חברים רק בפייסבוק ולא במציאות היומיומית, להקפיד לשמור על דיסטנס ועל הכבוד הראוי, ולא להגיע לטשטוש הגבולות".



לפי רמת הסירוב של מורים לאשר את תלמידיהם כחברים במדיה החברתית ניכר שרובם מודעים לבעיות האתיות ומעדיפים להימנע ככל האפשר ממגע עם תלמידים במדיה חברתית.



מהסקר עולה כי שליש מכלל המורים נמצאים בקשר עם הורים ותלמידים באמצעות דואר אלקטרוני, ו-20% מהמורים שיש להם פרופיל בפייסבוק עושים בו שימוש כדי לשמור על קשר עם הורים ותלמידים. בחלוקה גיאוגרפית המורים הירושלמים הם ה"ידידותיים" ביותר כלפי תלמידיהם: 27% מהם מתחברים לתלמידים ולהורים בפייסבוק. בפועל, הרוב המוחלט של המורים חוסמים את גישת התלמידים לדף שלהם.



עם זאת, כ-29% מהמורים יסכימו להצעת חברות שתבוא מתלמיד. גם במקרה זה המורים הירושלמים פתוחים יותר: 35% מהם אומרים כי הם מאשרים הצעות חברות מהתלמידים. לעומת זאת, בצפון המורים קפדנים יותר ו-73% לא מאשרים הצעת חברות של תלמידים.



לדברי אילן רם, מנהל המחקר של tns-טלסקר, עורכת הסקר, "המורים הצעירים, בני 30-39, עושים שימוש בפייסבוק בתדירות יומית גבוהה יותר, שומרים על קשר עם הורים ותלמידים בשכיחות גבוהה יותר ואף נכונים יותר לאשר חברות לתלמידים".



בפועל, כלל לא בטוח שהתלמידים עצמם ששים להתחבר אל מוריהם בפייסבוק. שמה של אחת מהקבוצות הרבות שמכפישות מורים בפייסבוק היא "למה לעזאזל מורים פותחים עמוד פייסבוק?" באחד הפורמים באינטרנט התנהל באחרונה דיון ער בין תלמידים, שבו השתרשה הסכמה שאין מקום לאשר מורים כחברים ברשת החברתית. תגובות התלמידים נעו בין "מורים לא מאשרים תלמידים ובצדק, בשביל מה הם צריכים את זה" ל"איכס, אני בכלל לא רוצה לחשוב על זה".



לפי תקנון פייסבוק, משתמשים מתחת לגיל 13 לא יכולים לפתוח בו חשבון. עם זאת, תלמידים מצליחים לעקוף את האיסור בקלות על ידי הקלדת תאריך לידה שקרי, כך שגם תלמידים בכיתות בית הספר היסודי, כבר בכיתה ד', שוהים שעות ארוכות ברשת החברתית.



אחת השאלות במחקר עסקה בסוגיה כיצד משפיעה פעילות גלויה של מורים בפייסבוק על מערכת היחסים שלהם עם תלמידים שייחשפו לתכנים שהם מעלים בפרופיל. כרבע מהמורים מאמינים שמערכת היחסים עם התלמידים תשתנה לרעה בעקבות חשיפה שלהם לחשבון האישי של המורה, ורק 17% מאמינים שמערכת יחסים בפייסבוק תתרום גם למערכת היחסים בכיתה. יותר ממחצית (56%) מהמורים טענו כי מערכת היחסים לא תשתנה כלל גם אם התלמיד ייחשף למתרחש בדף הפייסבוק שלהם.



גם במשרד החינוך מתלבטים לגבי אופי השימוש של תלמידים בפייסבוק, ובאחרונה הוקמה בו ועדה לגיבוש נהלים להתנהלות נכונה של מורים ברשתות החברתיות. ממשרד החינוך נמסר כי הוועדה תפרסם נהלים מדויקים למורים לגבי שימוש ברשתות החברתיות ומערכת היחסים הרצויה עם התלמידים וההורים. בנוסף, הוועדה בוחנת את ההתנהלות מול תופעות הלעג וגילויי השנאה כלפי מורים.



הוועדה עדיין לא פירסמה מסקנות סופיות, אך ככל הנראה היא לא תאשר חברות עם תלמידים מתחת לגיל 13, בהתאם לתקנון פייסבוק, כך שעבור מרבית המורים בבתי הספר היסודיים הקשרים עם תלמידים בפייסבוק ייחשבו, מבחינת משרד החינוך, פעילות בלתי תקינה.



כדי לנסות לתת מענה למורים המבולבלים החליטו שני חוקרי חינוך ותיקים, ד"ר אברהם רותם, יועץ למשרד החינוך ועידית אבני, מפקחת במשרד, להעלות לרשת אתר העוסק בכללי אתיקה להתנהלות מורים באינטרנט. בשלב זה הכללים הכתובים שם הם בגדר המלצה בלבד, אך סביר שמשרד החינוך יאמץ חלק מהם. כך למשל, ממליצים השניים למורים להימנע בכלל משימוש בפייסבוק, אך במקרה שהמורים בוחרים כן לפעול במדיה החברתית השניים ממליצים "לא להיענות להצעת חברות מתלמיד, ולא להציע חברות לתלמיד, אלא אם זה נוגע ישירות לפעילות חינוכית".



רותם קובע כי "למורה אסור בשום פנים ואופן לערבב בין הזהות הפרטית שלו ומה שהוא עושה בזמנו החופשי במשפחה או בחופשה בתאילנד לבין העבודה המקצועית שלו כנושא משרה ציבורית חינוכית בבית הספר, לא בכיתה ולא ברשת", ומוסיף: "יש מורים שחושבים שאם הם יפלרטטו עם התלמידים בפייסבוק, הם יתחבבו עליהם יותר. זאת טעות. גם אם יש פניות בסגנון זה מצד התלמידים, אסור למורים להיענות להם. הגבולות ברשת מטושטשים ואפשר בקלות ליפול לתוך המלכודת הזאת".



"מי ששונא את המורה החופרת שיעשה לייק"



הבעיה אינה מסתיימת רק בקביעת גבולות הפרטיות של מורים. שיטוט בפייסבוק מעלה עשרות דפים וקבוצות שלועגים למורים או אפילו מכפישים מורים מסוימים. שמות הקבוצות הן "כל מי ששונא את המורה החופרת (עם שם המורה) שיעשה לייק" או "הקבוצה של המורה העלובה (שם המורה)". חריפות מהן הקבוצות "גם אני רוצה להרוג את המורה שלי לפעמים", או "גם אני אוהב לנעול את המורה בכיתה", שהן לא פחות פופולריות, והתלמידים לא מהססים להצטרף לקבוצות האלה. בחודש שעבר הגישה מורה מנס ציונה תביעת פיצויים בסך 300 אלף שקל מתלמידים שפתחו נגדה קבוצת שנאה בפייסבוק, והגיעה עמם להסכם פשרה שלפיו יתנצלו בפניה ויתרמו סכום מסוים לבית יד לבנים בעיר.



המורה מנס ציונה לא לבד. מהסקר עלה כי יותר מרבע מהמורים בעלי חשבון פייסבוק נתקלו בגילויי שטנה כלפי מורים. בדרום התופעה רווחת יותר - שם כמעט שליש מהמורים נתקלו בתופעות כאלה.



רותם יוצא נחרצות נגד התופעה, וקורא לבתי הספר, למנהלים, למורים ולמשרד החינוך לפעול נגדה: "בתי הספר צריכים לפעול בנחרצות. המנהלים צריכים לגבות את המורים שנפגעו מהתלמידים בפייסבוק, ולהגיב בנחישות, אחרת הם יקבלו לגיטימציה להמשיך בהתנהגות שאי אפשר להשלים אתה. אין לאף תלמיד הזכות לכנות את המורה שלו כלבה או מטומטמת ברשת, ולקרוא לאחרים להצטרף לקבוצה. בין היתר זה תפקידה של מערכת החינוך, שצריכה גם לדעת להציב לילדים גבולות".



רותם מציע למורים שמבקשים להיות פעילים במדיה החברתית "לפתוח פרופיל מקצועי שמוגדר לפי מקצועו בלבד, כדי לשמור על הדימוי המקצועי. אני מציע למורים לפתוח פרופיל כמורים ולא כאדם פרטי, ולא לשתף תלמידים בחייהם. ראוי שינהלו שני כרטיסים: אחד אישי ואחד מקצועי. במקצועי ניתן לחלוק מידע עם התלמידים בהקשר החינוכי בלבד - ולא להביע שם דעות פוליטיות, כלכליות ואחרות".



אליזבת גלאון, אחראית אינטרנט בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, אמרה כי במשרד פועלת ועדה רב-מקצועית בנושא שנמצאת בשלב מתקדם של גיבוש נהלים ומדיניות עבור המורים בנושא ההתנהלות ברשת, לרבות פייסבוק.



על נושא האלימות באינטרנט אמרה גלאון: "אלימות זה אלימות וצריך להתייחס אליה בהתאם ולא להתעלם ממנה. כשתלמידים גולשים באינטרנט, לפעמים הם לא מודעים לכך שבצד השני עומד אדם עם רגשות ולכן בשלב הראשון אני ממליצה לעשות שיחת הבהרה עם התלמיד. בכל מקרה אני ממליצה למורים להתנהג באינטרנט ולהציב גבולות בדיוק כפי שהם מציבים גבולות במרחב האישי במציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully