וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות ניסה לקדם הנפקת אג"ח מיועדות לקופות הגמל - אך האוצר סירב

מאת נועם בר

28.2.2011 / 6:48

האוצר נפגש באותו עניין גם עם אנשי איגוד קופות הגמל ופורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים. יו"ר הפורום מנחם קלי: "אם רוצים באמת אחידות במוצרים הפנסיוניים - חייבים אג"ח מיועדות בגמל"



>> שחקנים מרכזיים בענף הגמל ובראשם איגוד קופות הגמל ובית ההשקעות פסגות נפגשו באחרונה עם בכירים באוצר, בניסיונות לקדם מספר רעיונות להחייאת ענף הגמל הנמצא במצב מתמשך של פדיונות. הפגישות נערכו במסגרת שימוע שעורך בימים אלה אגף שוק ההון באוצר לגופים בשוק, לגבי הרפורמה להגברת התחרות בשוק הפנסיוני שהציג לפני שלושה חודשים.



קבוצת בכירים מפסגות בראשות המנכ"ל החדש, רונן טוב, נפגשה עם הממונה על שוק ההון, עודד שריג, ובכירים אחרים באגף, והציגה בפניהם שני צעדים בנושא. הראשון עסק בהנפקת אג"ח מיועדות גם לקופות הגמל, וכוון לצעדים שכללה רפורמת האוצר להשגת שוויון בין המוצרים השונים בשוק הפנסיה.

הצעדים שיזם האוצר כללו יצירת מנגנון דמי ניהול אחיד בין קופות הגמל וביטוחי המנהלים, כך שבשני המוצרים יגבו החברות דמי ניהול הן מהצבירה והן מההפקדות השוטפות. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו בקופות תגמל נגבים דמי ניהול רק מהצבירה. בנוסף תיקבע תקרה מינימלית אחידה לשני סוגי דמי הניהול, שתהיה 1.2% כדמי ניהול שנגבים מהצבירה, ו-5% כדמי ניהול מההפקדות השוטפות. צעד נוסף להשוואת המוצרים מעניק אפשרות לקופות הגמל למכור לחוסכים מרכיבים ביטוחיים - ביטוחי אובדן כושר עבודה וביטוחי חיים, כפי שעושות קרנות הפנסיה וחברות ביטוחי המנהלים.



בפסגות טענו בפני האוצר כי אם רוצים להשוות בין המוצרים, ראוי לאפשר גם לקופות הגמל ליהנות מהסבסוד הממשלתי הניתן לקרנות הפנסיה באמצעות הנפקת אג"ח מיועדות בהיקף של 30% מהתיק. אג"ח מיועדות מבטיחות לחוסכים תשואה ריאלית שנתית של 4.86%. הטענה היא, כי בשוק הון תנודתי כפי שקיים היום, ובסביבת ריבית נמוכה, יתקשו מאוד קופות הגמל לשמש עבור המשקיעים תחליף אטרקטיבי והולם לקרנות הפנסיה הצומחות.



מנחם קלי, העומד בראש פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, שנפגש גם הוא עם האוצר במסגרת השימוע, הציע שההטבה תורחב גם לביטוחי המנהלים, כשהוא מצביע על חוסר עקביות של האוצר. "אם רוצים לייצר שלושה ערוצים דומים, אז השוואת האטרקטיביות שלהם מבחינת האג"ח המיועדות היא תנאי חשוב. מצד אחד האוצר רוצה להוביל לאחידות במוצרים, אך בפועל הוא מעדיף את קרנות הפנסיה, ונותן להן הטבה. ההצעה שלנו נגעה גם לביטוחי המנהלים - גם הם לא נהנים כמו קרנות הפנסיה מההטבה של אג"ח מיועדות". קלי טוען כי למנהלי ההסדרים אין צד בדיון הזה, וכי ההצעה לא הועלתה מתוך פוזיציה מסוימת, אלא כחלק מהדיון על המבנה העתידי של שוק החיסכון הפנסיוני בישראל.



במשרד האוצר הקשיבו להצעת הגופים, אך שללו על הסף את הרעיון. באוצר טענו כי אין לו מקום במסגרת תקציבית כלשהי. עם זאת, ההצעה המלאה של גופי הגמל כלל מבנה שלפיו לא תידרש הגדלה של המסגרת התקציבית. הרעיון היה לקבוע כי אג"ח מיועדות יונפקו הן בקרנות הפנסיה והן בקופות הגמל רק לחוסכים מבוגרים. כך, ההרחבה של הנפקת האג"ח המיועדות לחוסכים מבוגרים תמומן מביטול ההטבה הקיימת כיום בקרנות פנסיה אצל חוסכים צעירים. לטענת גופי הגמל, מבנה זה יענה גם על הכיוון שאליו מוביל האוצר שלפיו ככל שהחוסך מבוגר יותר - כך החיסכון שלו ינוהל במסלול פחות מסוכן. התשואה המובטחת בהנפקת אג"ח מיועדות לחוסכים המבוגרים, תאפשר פיצוי בתשואה על הורדת הסיכון בתיק שלהם.



הצעה נוספת שהעלו בחברות הגמל היא ליצור בקופות רובד חיסכון הוני פטור ממס. החוסכים יוכלו לצבור ברובד הזה את העודף שיהיה להם על החיסכון הקצבתי שחסכו דרך קרנות הפנסיה, כלומר את כל מה שמעבר לתקרה שתיקבע. באוצר מתכוונים לבחון את ההצעה הזו, כמו את שאר ההצעות שהעלו בשבועות האחרונים גופים בשוק, וזאת לקראת גיבוש סופי של טיוטת הרפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully