וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: בית המשפט יוכל לחייב אתכם ללכת לבוררות

הילה רז

28.2.2011 / 15:31

ההצעה נועדה להקל על העומס המוטל על השופטים, ולהעביר חלק מהסמכויות לעורכי הדין שישמשו כבוררים



העומס הכריע את שר המשפטים והליכי ביזור סמכויות השופטים עולים מדרגה. שר המשפטים, יעקב נאמן, פירסם היום נוסח הצעת חוק בוררות חובה, שתחייב צדדים ללכת לבוררות בתביעות אזרחיות המוגשות לבתי משפט השלום במקום לדון בהן בבית המשפט. מטרתה המרכזית של הצעת החוק היא להוריד את עומס התיקים מן השופטים, אך לצדם אמורים ליהנות ממנו גם מאות עורכי דין ותיקים, שיצורפו למאגר הבוררים הממשלתי ויקבלו את שכרם מהמדינה.



לפי המתווה המוצע, יוסמכו נשיא בית משפט השלום או סגנו להורות בתנאים מוגדרים ובלא צורך בהסכמת בעלי הדין, על בירורה של תביעה אזרחית שהוגשה לאותו בית משפט בפני בורר בהליך של בוררות חובה. לפי ההצעה, בוררות החובה תתנהל בהתאם לדין המהותי ולדיני הראיות, אך לא בהכרח בהתאם לסדרי הדין החלים בבית המשפט, ויחולו עליה הוראות שונות של חוק הבוררות.



הבוררות תנוהל על ידי עורך דין בעל ניסיון מקצועי המכשירו להתמנות לשופט מחוזי, כלומר, בעל שבע שנות ותק במקצוע לפחות, אשר התקיימו בהן גם תנאי כשירות נוספים שקובעת ההצעה. בתנאים מסוימים יוכל לנהל אותה גם בורר אחר שהוא עורך דין בעל ותק מקצועי עליו הסכימו הצדדים. הבורר יצטרך לעמוד בסטנדרטים של התנהגות נורמטיבית שעיקרם היעדר עבר פלילי ועבר משמעתי, בגינם אינו ראוי לכהונה, וכן נאסר עליו להימצא בניגוד עניינים. הבורר ימונה לתפקידו בסכסוך על ידי בעלי הדין, ואם הם לא יגיעו להסכמה בפרק זמן שייקבע לכך בחוק ימנה בית המשפט בורר.



לפי המוצע, שכרו של הבורר בבוררות חובה יהיה "בשיעור שיקבע השר וישולם על ידי הנהלת בתי המשפט, אשר תעביר אליו את סכום האגרה ששולמה בגין הגשת התובענה ויתרתו ישולם מאוצר המדינה". הבורר יהיה נתון לבקרה ולפיקוח מצד הוועדה המייעצת שתוכל במקרים הנחוצים להוציאו מהרשימה.



הצעת החוק כוללת גם חלופה, לפיה העיסוק כבורר בבוררות חובה יהיה עיסוק יחיד של עורך הדין, לאור החשש לניגוד עניינים עם עיסוקו של הבורר כעורך דין. שר המשפטים יקבע אילו עורכי דין יופיעו ברשימת הבוררים לפי המלצתה של ועדה מייעצת בראשות שופט בדימוס.



פסק הבוררות יהיה טעון אישור בית המשפט, ובמקביל יהיה נתון לערעור בזכות לבית המשפט ממנו הועברה התובענה. הצעת החוק לא תחול על תביעות לפיצוי בגין נזקי גוף אן על תביעות הנמצאות בסמכותו הייחודית של בית הדין המינהלי. שר המשפטים שמר על זכותו להגביל בצו את סוגי התביעות עליהן תחול בוררות החובה.



בנוסף, הנשיא או סגנו לא יורו על בירור תובענה אזרחית בבוררות חובה במקרים בהם התובענה מעלה שאלה משפטית עקרונית, תקדימית, בעלת רגישות או שקיימת חשיבות להכרעת בית המשפט לגביה. בשיקולים להעברת תביעה לבוררות חובה מוצע כי בבוא נשיא בית משפט השלום או סגנו להחליט על העברה עליהם לשקול אם התביעה עשויה להתברר ביעילות בבוררות חובה, בין היתר בהתחשב במורכבותן של השאלות המשפטיות או העובדתיות המתעוררות במסגרת התובענה.



לפי דברי ההסבר להצעת החוק "על המערכת השיפוטית במדינת ישראל מוטל נטל שיפוטי כבד ובלתי רגיל בהשוואה למערכות שיפוטיות בעולם. נטל זה גורם להתמשכות בלתי רגילה של הליכים ולעומסים קשים המשליכים בראש ובראשונה על זכויות המתדיינים ואף פוגעים בתדמית בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully