וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור המונע הידבקות באיידס לא תופס תאוצה בשל מחירו - 12 אלף דולר בשנה

סוכנויות הידיעות

28.2.2011 / 16:06

הכדור, טרובאדה, מיוצר על ידי חברת גיליאד והניב לה הכנסות בסך 2.6 מיליארד דולר בשנה שעברה



הכדור טרובאדה של חברת גיליאד סיינסס, זכה בשנה שעברה בתואר "פריצת הדרך הרפואית של השנה" במגזין "טיים", לאחר שמחקר הראה כי הוא מצליח למנוע הידבקות באיידס, מטרה שחוקרים מנסים להשיג כבר כמה עשרות שנים. אך למרות זאת, הכדור אינו זוכה להצלחה רבה בקרב רופאים ומטופלים בארה"ב – בין היתר, בשל מחירו הגבוה – 12 אלף דולר לשנה – ובשל תופעות הלוואי שלו.



אף שמחקרים מראים כי הכדור מצליח למנוע מקרים רבים של איידס בקרב גברים הומוסקסואליים בריאים הפעילים מינית, שנחשבים לקבוצה בסיכון גבוה, רופאים חוששים לרשום את התרופה לשימוש לטווח ארוך, ומדווחים כי גם אינם מתבקשים לעתים קרובות על ידי מטופלים לרשום את התרופה.



גברים בריאים שנטלו את טרובאדה באופן סדיר נטו ב-92% פחות להידבק ב-hiv לעומת מי שנטלו את התרופה באופן ספורדי או קיבלו כדור פלאצבו, לפי מחקר שהתפרסם בכתב העת המקצועי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" (nemj) בנובמבר. הכדור צימצם את הסיכון להידבקות ב-44% בקרב 2,500 גברים הומוסקסואלים שקיבלו את הכדור כצעד מניעה למשך 1-3 שנים.



טרובאדה הוא שילוב של שתי תרופות אנטי-ויראליות של גיליאד – ויריאד ואמטריבה – הפועלות בדרכים שונות על מנת למנוע מתאים נגועים מהתרבות והתפשטות. התרופה הייתה המוצר השני במכירותיו של גיליאד, עם הכנסות בסך 2.6 מיליארד דולר בשנה שעברה. החברה מעוניינת לקבל אישור לתרופה כטיפול מונע בחודשים הקרובים, לדברי מנכ"ל החברה ג'ון מרטין. עם זאת, מאז פרסום המחקר בנובמבר, גדל השימוש בתרופה אך במעט, לפי נתוני בלומברג.



אחת הבעיות המרכזיות של התרופה היא מחירה הגבוה. בעיר ניו יורק למשל, מרבית מקרי ההדבקה החדשים מתרחשים בקרב צעירים, לרוב מאוכלוסיות מוחלשות, שאינם יכולים להרשות לעצמם תרופה שעולה 35 דולר ליום. להערכת רופאים, התרופה עשויה להיות מועילה בקרב אוכלוסיות שאינן יכולות להבטיח לעצמן קיום יחסי מין עם קונדום – כמו נשים העוסקות בזנות למשל – או בקרב מי שאינם מעוניינים להשתמש בקונדום – כגון בני זוג של מי שכבר נדבקו בנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully