וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוקקים האמריקאים מנסים להגיע לפשרה של הרגע האחרון לגבי התקציב

סוכנויות הידיעות

28.2.2011 / 16:13

אם לא יגיעו לפשרה עד יום שישי, תושעה כל הפעילות במגזר הציבורי מלבד שירותי החירום



בניסיון להימנע מהשעיית פעילות המגזר הציבורי בארה"ב החל מיום שישי הקרוב, ניסה מנהיג הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים האמריקאי למתן את הרוחות, וקרא להגעה לפשרה זמנית עד יום שישי. "יש לנו אחריות מוסרית להתמודד עם התקציב האמריקאי, ופירוש הדבר הוא לעבוד יחדיו על קיצוץ בעלויות וצמצום הוצאות הממשל - לא סגירתו כליל", אמר ג'ון ביינר.



ביום שישי יגיע התקציב הנוכחי לסיומו, והממשל יוותר ללא כסף למימון פעילויותיו השוטפות. פירוש הדבר הוא סגירת כל השירותים הממשלתיים שאינם חיוניים. ככל שעובר הזמן, כך נראה כי המחוקקים האמריקאים יתקשו להגיע להסכמה בנוגע לפתרון זמני שיאפשר את המשך הפעולה הרציפה של הממשל.



ביינר הביע חשש מפגיעה בהתאוששות הכלכלית השברירית בארה"ב. "זה פשוט מאוד", אמר. "האמריקאים רוצים שהממשל ימשיך לפעול, אך הם רוצים שהוא יבזבז פחות כסף. לא צריך להביא לסגירת פעילות הממשל על מנת להשיג זאת". לדבריו, בית הנבחרים יעביר חוק זמני שיאפשר לממשל להמשיך לפעול, תוך קיצוצים מסויימים. לא ברור אם פנייתו של ביינר תצליח למתן את הקיצוניים יותר במפלגה הרפובליקאית בבית הנבחרים. חוק שכזה יצטרך לקבל גם את אישור הסנאט, הנשלט על ידי הדמוקרטים.



הגירעון האמריקאי צפוי להגיע השנה ל-1.65 טריליון דולר, רמה המדאיגה משקיעים ברחבי העולם, כמו גם מצביעים רבים בתוככי ארה"ב. עם זאת, אין הסכמה בארה"ב על אופן הקיצוצים הרצוי, והמחוקקים אינם ששים לקצץ בתוכניות פופולריות. אחת הנקודות השנויות במחלוקת היא הרפורמה במערכת הבריאות שהעביר ממשל אובמה בקונגרס בשנה שעברה, והרפובליקאים, שזכו בנובמבר ברוב בבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס, מנסים להביא לביטול הרפורמה, שחלקים ממנה כבר נכנסו לתוקפם. הרפובליקאים טוענים כנגד הרפורמה, בין היתר, כי היא תביא להגדלת הגירעונות בארה"ב. עם זאת, נתוני ממשל אובמה מצביעים על חיסכון צפוי של מיליארדי דולרים בעקבות יישום הרפורמה - וגידול בגירעון במקרה שתבוטל כעת.



הרפובליקאים חשפו בסוף השבוע תוכנית לחוק שיקצה תקציב לשבועיים, תוך שהוא מבצע קיצוצים בסך מיליארד דולר, שיאפשרו למחוקקים ארכה להגעה לפשרה ארוכת טווח. בכירים דמוקרטיים בסנאט אמרו כי יתכן שתכנית זו תהיה מקובלת עליהם. "אנו ממוקדים בהימנעות מסגירת המגזר הציבורי", אמר כריס ון הולן, הנציג הדמוקרטי הבכיר בוועדת התקציב של בית הנבחרים.



"זהו בהחלט צעד בכיוון הנכון", אמר יו"ר ועדת התקציב בסנאט, קנט קונרד הדמוקרטי, על התוכנית הרפובליקאית הזמנית, המאריכה את המימון לכל התוכניות מלבד כמה תוכניות שגם ממשל אובמה התכוון לקצץ בשנת התקציב הבאה, אך קונרד קרא להסכם נרחב וארוך טווח יותר. "עסקה לשבועיים אינה הדרך", אמר. "הבעיה הגדולה היא שאנחנו מתמקדים בחלק קטן מהתקציב - רק 12% מהתקציב מועמד לקיצוץ, ואם עלינו לפתור בעיה זו נצטרך להתאמץ יותר".



בית הנבחרים העביר מוקדם יותר החודש הצעת חוק רפובליקאית לקיצוץ של 61 מיליארד דולר ממוסדות הממשל. דמוקרטים בסנאט טענו כי הצעת החוק תפגע קשות בתוכניות חברתיות וסביבתיות, ואמרו כי סיכוייו לקבל אישור בסנאט אפסיים. בנק ההשקעות גולדמן סאקס העריך כי הצעה זו תוביל להאטה משמעותית בצמיחה הכלכלית של ארה"ב ברבעונים השני והשלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully