וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשלה הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד: בית המשפט העליון ביטל זכיית חברת נטלי במכרז

רוני לינדר-גנץ

28.2.2011 / 16:24

זאת לאחר שהתברר כי הכשרתה של האחות הראשית של החברה פחותה מתנאי הסף במכרז



בית המשפט העליון ביטל את זכיית חברת נטלי במכרז למתן שירותי הבריאות לתלמיד בבתי הספר - לאחר שהחברה מסרה מידע שגוי באשר להכשרה של האחות הראשית שלה במסגרת המכרז ולמעשה לא עמדה בתנאי הסף שנכללו במכרז. פסק דינם של השופטים עוזי פוגלמן, אליקים רובינשטיין ואסתר חיות ניתן בעקבות ערעור שהגישו שתי המתחרות של נטלי שהכריזו במכרז, האגודה לבריאות הציבור וחברת מתן.



לאור ביטול המכרז הודיע בית המשפט כי על מנת למנוע פגיעה במתן השירות לתלמידים ולאפשר העברה ראויה של השירות, יינתן השירות על ידי החברה עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית. בית המשפט הורה לבית המשפט המחוזי להחליט אם אחת המערערות, חברת מתן, עומדת בתנאי המכרז או שיש לקיים מכרז חדש, או להחזיר את השירות לידי המדינה.



נטלי זכתה לפני פחות משנה במכרז בהיקף של 240 מיליון שקל לשלוש שנים, עם אופציה להארכה והחלה לספק את השירות בתחילת שנת הלימודים הנוכחית. אלא שמתחרותיה במכרז הגישו עתירות כנגד הזכייה, כשהטענה המרכזית הייתה שהאחות הראשית של נטלי אינה בוגרת "השתלמות מוכרת" בבריאות הציבור, אלא עברה קורס השתלמות בסיסי בלבד. בקורות החיים של האחות נכתב כי היא עברה קורס על בסיסי בבריאות הציבור - טענה שהתבררה מאוחר יותר כלא נכונה.



נטלי והמדינה טענו בתשובתן כי המכרז היה מנוסח בצורה מעורפלת ושניתן היה לפרש אותו כך שבדרישה ל"השתלמות מוכרת" מדובר גם בהכשרה שאינה על בסיסית. בית המשפט העליון דחה טענות אלה של המדינה ונטלי.



השופט עוזי פוגלמן קבע כי "הטענה כי אי הבהירות שבתנאי המכרז הביאה לידי טעות בהבנתו אינה יכולה להשמע... נטלי היתה מודעת למשמעותו של התנאי ולתכלית המקורית שעמדה בבסיסו". עוד קבע כי "הסמכויות הנתונות לאחות שלא עברה קורס על בסיסי אינן מאפשרות לה לשמש אחות ראשית. אין מדובר בעניין טכני, אלא בדרישה מהותית שחשיבותה רבה נוכח אופיו של התפקיד".



בשנת 2007 הוחלט להפריט את שירותי הבריאות לתלמידים, שביצעו עד אז אחיות בית הספר, והשירות הופקד בידי האגודה לבריאות הציבור. לאור אי שביעות רצון מתפקוד האגודה פירסם משרד הבריאות מכרז חדש בו זכתה נטלי - שהתבטל גם הוא כעת. גם בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה נמצא כי הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד לא חסכה כסף למדינה, אלא עלתה יותר ונעשתה בחופזה.



בפסק הדין משמיע השופט אליקים רובינשטיין אמירה מפורשת בנוגע להפרטה: "סבורני", כותב רובינשטיין, "שישנו ספק אם שירות מעין זה צריך להיות מופרט מטבעו... המכרז נשוא עינינו מזכיר את אחריות משרד הבריאות לשירותי רפואה לתלמידים לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ובאת כוח המדינה הזכירה אפשרות זו של שיבה לשירות ישיר על ידי משרד הבריאות גם בטיעון בפנינו".



מנטלי נמסר בתגובה: "לאחר שהובהר לנו בדיון בית המשפט העליון לפני כחודש שהכשרותיה של האחות הראשית אינן מספקות, נמצאת כעת בתפקיד הגב' ברכה אברהם שמחזיקה בכל התעודות בהתאם לפרשנות ביהמ"ש לדרישות המכרז. נטלי מעניקה את השירות מזה מספר חודשים באמצעות צוות של כ-500 עובדים ו 15 מנהלים, שגויסו לפרויקט. עד להחלטת בית המשפט ומשרד הבריאות, האם יתקיים מכרז חדש, תמשיך נטלי לתת שירות מקצועי תוך השתפרות מתמדת ושיתוף פעולה עם כל הגורמים בתקווה שנצליח לזכות גם במכרז הבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully