וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את המלצות ששינסקי ברוב גדול

צבי זרחיה

28.2.2011 / 21:35

ברוב של 36 תומכים מול 8 מתנגדים אישרו הח"כים את חוק תמלוגי הגז. שטייניץ: "דו"ח ששינסקי הפך למאבק על המדינה - האם זו דמוקרטיה מתוקנת או רפובליקת בננות?"

הצעת החוק המעגנת את המלצות ועדת ששינסקי אושרה הערב (ראשון) בקריאה ראשונה בכנסת ברוב של 36 תומכים מול 8 מתנגדים ונמנע אחד. כעת יעברו ההמלצות להמשך דיון בוועדות הכנסת, כאשר שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין כי הוא מקווה שהצעת החוק תעלה לקריאה שנייה ושלישית עד סוף חודש מארס.

קודם לכן קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברי הכנסת של סיעת הליכוד לתמוך בהצעת החוק המעגנת את המלצות ועדת ששינסקי, שיועלו הערב להצבעה בקריאה הראשונה במליאת הכנסת. בהופיעו בצהריים בסיעת הליכוד אמר נתניהו כי "אנו מבקשים להעביר בחוק את ההמלצות של ועדת ששינסקי. אנו יודעים שהדבר חיוני למימוש אוצרות הגז של ישראל, וכלל שנקדים לעשות זאת כך ייטב".

נתניהו הוסיף כי "כדי לעשות זאת צריך לאחד כוחות. אני מבקש מכל חברי הסיעה והקואליציה להתאחד סביב היעד החשוב ולהעביר את החוק".

נתניהו אמר לפרופ' איתן ששינסקי שמשתתף בישיבת הסיעה כי "אני מבטיח לך שנעביר את ההצבעה היום ונעשה מאמץ אמיתי להעביר במהירות את הדיונים בוועדה ולהגיע לקריאה שנייה ושלישית בהקדם. מדובר בחלק מיצירת מקור גז במדינת ישראל, שהוא חשוב בכלל, ובמיוחד בתקופה הזו".

"אין לי כשר אוצר דבר וחצי דבר נגד יזמים ומשקיעים"

לאחר אישורה של הצעת החוק בקריאה הראשונה, תקיים בשבוע הבא ועדת הכנסת דיון מיוחד בסוגיית הוועדה אשר תדון בהצעת החוק. שר האוצר וחברי ועדת הכספים מבקשים שהצעת החוק תידון בוועדה. ואולם, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) דורש את הקמתה של ועדה משותפת לכספים ולכלכלה בראשותו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

בדבריו במליאת הכנסת אמר שטייניץ "כשנכנסתי לתפקיד אמרו לי שרמת המסים שמדינת ישראל מקבלת מקידוחי הגז נמוכה ביחס לעולם. כשראיתי את הנתונים חשכו עיני. כמעט לא האמנתי למראה עיני. התייעצתי עם שלושה אנשי אקדמיה, וגם המסקנה שלהם היתה מדהימה - מדינת ישראל נמצאת במקום הכי נמוך בעלם מבחינת חלקה של המדינה ואזרחיה במשאבי הגז והנפט שלה - מצב שערורייתי שטעון תיקון".

"ישראל הפכה למדינה שנמצאת על המפה הבינלאומית מבחינת תגליות הגז - ים תטיס, לאחר מכן תמר ומאגר לוויתן - קרוב ל-800TCF בסך הכל. הוועדה בחנה את המצב בארץ ובעולם, הזמינה מומחים, ביצעה שני סבבים של שימוע לחברות האנרגיה. הוועדה עמדה גם בפני התקפות, חלקן לגיטימיות, וחלקן עברו את הקו האדום, אבל הוועדה לא נרתעה והשלימה את עבודתה".

לדברי שטייניץ, "חברות האנרגיה, גם בארץ וגם בעולם, הן גופים בעלי עוצמה והשפעה, ולעתים הלובי הוא גם אגרסיבי. חיפשתי אדם בעל ידע מחד ואדם אמיץ מאידך, שלא נרתע מביקורת".

"אנחנו במדינת ישראל מעודדים יזמות, השקעות, תעוזה ושוק פרטי, ואין לי כשר אוצר דבר וחצי דבר נגד יזמים ומשקיעים. אני רוצה להגיד ישר כח ליזמים ולמשקיעים שלקחו על עצמם וחיפשו גז, למי שמשקיע מגיע שירוויח. רצינו להבטיח רווח נאה, יפה, מכובד מאוד, לחברות האנרגיה שהשקיעו, יגעו ומצאו. אבל גם אזרחי מדינת ישראל מגיע להם ליהנות מאוצרות הטבע של המדינה". שטייניץ הוסיף כי באוצר מקווים להביא את ההצעה לקריאה שנייה כבר במושב הכנסת הנוכחי.

"אנחנו עושים כאן משהו שאת עיקר התוצאה לא נראה במשמרת הזו, בממשלה הזו", המשיך שטייניץ. "בשנתיים הקרובות תהיה תוספת של כמה מאות מיליוני שקלים. התוספת תהפוך למשמעותית יותר ב-2015 ולמשמעותית מאוד באזור 2020. בעוד 30-40 שנה אנחנו מדברים על הכנסות למדינה של כמה מאות מיליארדי שקלים. זה סכום אדיר שיכול לשרת את החינוך והרווחה, את המפעל הציוני כולו. אנחנו עושים כאן משהו שאנחנו, ילדינו, ואולי גם נכדינו נהנה ממנו, משהו צודק, נכון, שאין בו פגיעה בלתי מדיתית במשקיעים ויש בו תרומה נכונה וחייבת. עם ישראל ומדינת ישראל זכאים וחייבים ליהנות מאוצרות הטבע של מדינת ישראל".

שטייניץ ציין כי "זה הפך למאבק על דמותה של המדינה - האם ישראל היא דמוקרטיה מערבית מתוקנת שיכולה למרות הלחצים לעשות תיקון מהסוג שנעשה בארה"ב וקנדה, בבריטניה והולנד, בדנמרק ואוסטרליה? זה הפך למאבק ערכי על נשמתה של המדינה - האם זו דמוקרטיה מתוקנת או רפובליקת בננות?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully