וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת צמיחה בכוס התה של סרי לנקה

יוליה ויימן וארז ברית

1.3.2011 / 7:06

סיומה של מלחמת האזרחים בסרי לנקה הזניק את הצמיחה הכלכלית במדינה לשיעור של 8% ב?2010 ואיפשר לבורסה להציג את הביצועים הטובים בעולם בשנה שעברה - זינוק מרשים של כ?100%. כתבה שנייה בסדרת כתבות על שוקי ספר



>> מה יודעים רוב בני האדם על סרי לנקה או, בשמה ההיסטורי, ציילון? סביר להניח שהם יודעים כי היא מספקת תה איכותי למדינות רבות. מה שרובכם ככל הנראה לא יודעים זה שב?2010 מדד המניות הכללי של סרי לנקה הניב את הביצועים הטובים בעולם - עם תשואה של 96%.?



בשונה מרבים מהשווקים המתפתחים, התשואות הגבוהות בבורסה של סרי לנקה אינן תוצאה של עלייה במחירי הסחורות בלבד, אלא נתמכות בשיפור כלכלי משמעותי. פרט לייצור ויצוא של התה המפורסם - 23% מהייצור הגלובלי, המקום השני בעולם אחרי קניה - המדינה מייצאת גם מוצרי גומי, טקסטיל, אבני חן, קפה, אגוזי קוקוס וקינמון, שדרך אגב "הומצא" במקום.?

פנינת האוקיאנוס ההודי?



היחלצות העולם מהמשבר והגידול בביקושים למוצרים אלה בהחלט תומכים בצמיחה של כלכלת סרי לנקה, אבל זהו רק חלק מהסיפור. כוס תה ונוף לאוקיאנוס הפכו את סרי לנקה ליעד תיירותי מהמבוקשים בעולם. האקלים הנוח, הנופים, היערות הטרופיים, ההיסטוריה העשירה ואתרי הדת והתרבות הרבים מושכים רבבות תיירים מאסיה ומהמערב, שהעניקו למדינה את התואר "פנינת האוקיאנוס ההודי". ב?2010 נרשמה עלייה של 50% במספר התיירים שנכנסו למדינה בהשוואה ל?2009. צמיחת ענף התיירות התאפשרה הודות לסיום מלחמת האזרחים, שהתחוללה בין 1983 ל?2009. השגת השלום תרמה לא רק למגזר התיירות, אלא לכל ענפי הכלכלה. ?



גם בתקופת מלחמת האזרחים סרי לנקה הצליחה להגיע לצמיחה שנתית של 5%?6%. הצמיחה נפגעה במהלך המשבר הגלובלי והאטה ל?3.5% ב?2009, אבל ההתאוששות ביצוא, בהשקעות ובתיירות עם סיום המשבר, יחד עם הלוואת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית, הזניקו את הצמיחה לשיעור של 8% ב?2010 - כשכל שלושת המגזרים שעליהם מושתתת הכלכלה תרמו את חלקם לצמיחה.?



מגזר השירותים, המגזר הגדול בכלכלה שתורם כ?60% לפעילות הכלכלית, נהנה מהתגברות הפעילות במגזר המלונאות, כולל רכישות והשקעות זרות. מגזר התעשייה, המגזר השני בגודלו, נתמך בגידול בביקושים החיצוניים למוצרי טקסטיל ולאבני חן, אך גם נהנה משיפור במגזר הבנייה ומעלייה בביקושים לחשמל ולמים. מגזר החקלאות רשם צמיחה חזקה על רקע העלייה במחירי הסחורות בעולם, בפרט במחירו של הגומי הטבעי, מוצר יצוא חשוב של סרי לנקה.?



מקור הכנסות קריטי בעבור סרי לנקה הוא מגזר היצוא, בייחוד של מוצרי טקסטיל. שוקי היעד הם בריטניה, האיחוד האירופי וארה"ב. כעת, סרי לנקה מנסה להאיץ את חיזוק הקשרים העסקיים עם מדינות אסיה הצומחות במהירות, כמו סין והודו. היצוא מסרי לנקה להודו גדל בכ?50% ב?2010, לעומת השנה שקדמה לה, והתחזית היא להמשך גידול בעסקים התוך?איזוריים.?



העובדה שמגזר החקלאות מהווה רק כ?12% מכלכלת סרי לנקה, שיעור נמוך בהשוואה למדינות מתפתחות אחרות, מאותתת על כך שכלכלתה מפותחת הרבה יותר מאשר מדינות עם הכנסה דומה לנפש - מה שעשוי לסייע בהתקדמותה על מסלול ההתפתחות.?



השנה, הרשויות צופות כי הצמיחה תואץ לקצב שנתי של 8.5%. אחד הדברים שעוזרים להגיע לצמיחה כה מהירה הוא הנחישות של הרשויות לשפר את רמת התשתיות במדינה. עם זאת, סרי לנקה היא עדיין מדינה ענייה יחסית, גם אם התמ"ג לנפש שלה - 4,900 דולר - גבוה מזה של הודו, אינדונזיה והפיליפינים. שיעור האוכלוסייה - בסרי לנקה כ?22.5 מיליון תושבים - החי מתחת לקו העוני מגיע לכ?20%. הממשלה מנסה להקטין את רמת העוני באמצעות שילוב של עידוד השקעות פרטיות עם הוצאות הממשלה.?



ואולם הגדלה משמעותית של המימון המדיני עלולה להיות בעייתית, שכן הממשלה כבר מתמודדת עם תשלומי ריבית גבוהה על חובות שצברה. החוב הלאומי מסתכם ב?87% מהתמ"ג - שיעור גבוה יחסית למדינות מתפתחות האחרות. כמו כן, מגזר ציבורי גדול וגירעונות תקציביים גבוהים באופן היסטורי ?(8% מהתמ"ג ב?2010?) מקשים על הגדלת ההוצאות הממשלתיות.?



סרי לנקה מייבאת את כל האנרגיה ואת רוב מוצרי המזון שתושביה צורכים. נפט ומוצריו מהווים כרבע מסך היבוא למדינה, ומוצרי מזון - עוד כ?15%. מנתונים אלה עולה כי העלייה במחירי הסחורות בחודשים האחרונים פוגעת במאזן הסחר החיצוני של המדינה - הגירעון בחשבון הסחר הגיע ב?2010 ל?10% מהתמ"ג.?



בדרך כלל הגירעונות הגבוהים אינם מהווים בעיה משמעותית, שכן מבחינת הכנסות המט"ח הם ממומנים בכ?70% על ידי העברות עובדים מקומיים מחו"ל אל משפחותיהם בסרי לנקה. כ?1.5 מיליון תושבי סרי לנקה עובדים בחו"ל, רבים מהם במדינות המפרץ העשירות, ושולחים הביתה 3?3.5 מיליארד דולר בשנה. ההעברות הללו הן אחד המקורות העיקריים של ההכנסות במט"ח, והן גדלות בשיעור של 20% בשנה.?



עם זאת, הגירעונות הגבוהים במאזן החיצוני עלולים להיות מסוכנים מאוד בשעת משבר, כשההכנסות מיצוא וההשקעות הזרות נופלות בחדות והגישה לאשראי חיצוני מצומצמת. ואכן, זה מה שקרה ב?2009, כשסרי לנקה הגיעה על סף משבר מט"ח. באותה העת, הלוואת הסיוע בסך 2.6 מיליארד דולר איפשרה למלא את עתודות המט"ח של המדינה ולמנוע משבר.?



אלא שהעלייה במחירי הסחורות בעולם הציתה את העלייה בציפיות האינפלציוניות. עם זאת, שיעור האינפלציה הגיע בינואר רק ל?6% - שיעור נמוך בהרבה מהשיא של 28% שנרשם ב?2008 וגם נמוך מבחינה היסטורית - הודות לשיפור באספקת המזון המקומית, שצימצם את הפגיעה מהעלייה במחירים הגלובליים.?



הממשלה פועלת במרץ להאצת הצמיחה. כך, התקציב לשנה הנוכחית כולל הורדת מסי חברות, מס הכנסה ומסי רווח של חברות פיננסיות, וכן הקלות רגולטוריות על השקעות זרות. גם לפני אימוץ הההקלות הללו, בתשעת החודשים הראשונים של 2010 דיווחו 22 החברות הגדולות במדינה על גידול של 71% ברווח למניה ?(eps?).?



נתון מעניין נוסף הוא שבאותה תקופה נרשמה יציאה נטו של השקעות זרות מהמניות המקומיות - מה שאומר כי הביצועים של מדד המניות בשנה שעברה, ככל הנראה, אינם התוצאה של כניסת "כסף חם", או לפחות לא רק של "כסף חם". עם זאת, על המשקיעים לנקוט משנה זהירות, שכן המניות במדד הכללי של סרי לנקה colombo all shares נסחרות במכפיל עתידי ?(forward p/e?) של 16.5, אחד הגבוהים בשווקים המתפתחים, לעומת מכפיל של 12.3 במדינות אסיה ושל 11.9 בשווקים המתפתחים.?



314% בשלוש שנים?



הבורסה בקולומבו ?(cse?) היא הבורסה המרכזית של סרי לנקה. מדובר באחת הבורסות המודרניות בדרום אסיה, שמציעה פלטפורמת מסחר אוטומטי מלאה. בבורסה רשומות למסחר 241 חברות ב?20 מגזרים עם שווי שוק מצרפי של כ?20 מיליארד דולר.?



המדד העיקרי בבורסה, aspi, זינק בכ?100% ב?2010 - ?וב?314% בשלוש השנים האחרונות. אין כיום תעודת סל ספציפית על הבורסה וגם הקרנות הזרות קטנות מאוד. לכן, הדרך היחידה להיחשף לבורסה המקומית היא דרך תעודות סל העוקבות אחרי מספר שווקים או קרנות אזוריות של אסיה.?



-?



ארז ברית הוא מנכ"ל בית ההשקעות טנדם קפיטל, ויוליה ויימן היא אנליסטית מקרו לשווקים גלובליים בטנדם קפיטל. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully