וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקסטון ואיפקס נפגשים ?(שוב?) בנטפים

מאת מיכאל רוכוורגר?

1.3.2011 / 7:06

שבועיים נותרו לקיבוץ חצרים להחליט אם לרכוש את יתרת המניות בנטפים מידי מרקסטון ?(20%?), טנא ?(10%?) והקיבוצים מגל ?(24%?) ויפתח ?(8%?) לפי שווי של 950 מיליון דולר. איפקס בוחנת את נטפים ומתכוננת למו"מ מול מרקסטון על המחיר



>> לפני שבוע אירגנה קרן ההשקעות מרקסטון הפתעה לשותפיה העסקיים בקיבוץ חצרים. כבר הרבה זמן שכמה מבעלי המניות בנטפים רוצים למכור את אחזקותיהם בחברת מוצרי ההשקיה - הבעיה היא שלא כולם רצו למכור וגם תג המחיר שנקבע לעסקה לא זכה להסכמה.?



מרקסטון, שרצתה לרענן את שיעור התשואה הפנימי ?(irr?) בתיק השקעות שלה, תיכננה למכור את חלקה בנטפים ?(20%?) לפי שווי חברה השואף לכיוון המיליארד דולר. קרן ההשקעות טנא ?(10%?) אהבה את השווי היומרני שהציעו במרקסטון והצטרפה לעסקה.?

אלא שבמרקסטון ידעו שכדי למכור במחיר טוב הם צריכים רוב. כשקיבוץ חצרים - בעל המניות הגדול בנטפים ?(38%?) - עושה קולות של רוכשת הם פנו לשני הקיבצים שמחזיקים ביתרת המניות, מגל ?(24%?) ויפתח ?(8%?). מרקסטון הצליחה לשכנע את טנא ואת שני הקיבוצים לחבור אליה ורקחה לחצרים הפתעה - אולטימטום של 20 יום, שאמור לפקוע בעוד כשבועיים, לקנות מהם 62% מנטפים לפי שווי פעילות חברה של כ?950 מיליון דולר.?



נטפים, הנחשבת אחת מחברות התעשייה הישראליות הגדולות, מעסיקה כ?2,300 עובדים ברחבי העולם. אבל השנים האחרונות היו מאתגרות מבחינת נטפים והתוצאות הכספיות היו פושרות ותנודתיות. ב?2010 הגיע שיפור שהפיח בהנהלת מרקסטון תקוות גדולות - ובקרן רואים בנטפים מובילה עולמית.?



חצרים נערכה מבעוד מועד לרכישת המניות של השותפים בנטפים, וחברה לקרן השקעות סילבר לייק ?(silver lake?) שאמורה להעניק לה מימון לעסקה. ואולם כעת, כשתג המחיר מקבל את הסכמותיהם של שאר השותפים, ספק אם חצרים תהיה מוכנה לבצע את עסקת הרכישה.?



אבל גם אם חצרים, שברשותה זכות סירוב ראשונה, תרד מהעסקה יש מי שמחכה מעבר לפינה: ארבע קרנות השקעה - איפקס, פרמירה, ג'נרל אטלנטיק ו? kkr - כשלפי הערכות הקרן הרצינית ובעלת הסיכויים הגבוהים לזכות בנטפים היא איפקס, המנוהלת בישראל בידי זהבית כהן.?



איפקס ומרקסטון - שתי קרנות השקעה פרטיות פעילות מאוד בישראל - כבר מנהלות מגעים מאחורי הקלעים; הקשר בין כהן לבין רון לובש ואמיר קס, מנהלי קרן מרקסטון, אינו חדש. איפקס השלימה בשלהי 2010 את רכישת השליטה בבית ההשקעות פסגות ?(76.8%?) מידי קרנות יורק, פליינפילד וסנקה תמורת כ?2.1 מיליארד שקל לפי שווי של כ?2.7 מיליארד שקל, כשביתרת המניות מחזיקה מרקסטון.?



מדובר במניות שהוקצו למרקסטון במסגרת העברת נכסי הגמל של בית ההשקעות פריזמה, שקרס אל תוך פסגות. בימים אלה מגלה איפקס עניין ברכישת האחזקות של מרקסטון בפסגות כדי לבצר את שליטתה בבית ההשקעות - בעוד מרקסטון מעוניינת למכור את החזקותיה כדי להחזיר חובות של כ?800 מיליון שקל לבנקים, ששימשו אותה לצורך רכישת הקרנות והקופות של פריזמה.?



ואולם, ככל הידוע הצדדים חלוקים לגבי תנאי העסקה. איפקס לא מוכנה לשלם למרקסטון יותר מהמחיר ששולם באחרונה ליורק ולקרנות אחרונות, כ?630 מיליון שקל, בטענה כי מדובר במחיר הוגן המשקף פרמיית שליטה - אף שמרקסטון מחזיקה במניות מיעוט. במרקסטון מוכנים למכור את המניות רק בתנאי שבמסגרת המכירה ייקבע מנגנון המאפשר לה ליהנות מהשבחת ערך עתידית בפסגות תחת ניהולה של איפקס.?



בשני המקרים, פסגות ונטפים, איפקס נמצאת בצד הקונה - אבל נראה כי הכוח נמצא בידיה במקרה של פסגות ופחות במקרה של נטפים. בעסקת נטפים כהן מעדיפה לפעול מאחורי הקלעים, כשביחד עם הצוות של איפקס מלונדון היא מבצעת את כל בדיקות הנאותות הנדרשות כדי לקבוע מהו השווי הראוי לנטפים - אלא שהשווי הזה נמוך בעשרות אחוזים מהדרישה של מרקסטון ושותפיה.?



ניתן להניח כי ראשי איפקס סבורים שיש לה יתרון על פני קרנות אחרות, שכן לא רק שהיא נהנית מכיסים עמוקים של איפקס העולמית - אלא שהיא כבר פועלת שנים רבות בישראל ומכירה את המנטליות של הקיבוצים שאיתם היא שותפה בתנובה הרבה יותר טוב מ?kkr, פרמירה או מג'נרל אטלנטיק.?



הקלפים החזקים ?של מרקסטון?



"כהן סוחרת מעולה. היא כבר עשתה את החישובים ומכירה את נטפים יותר טוב מהאחרים. אם כהן באמת רוצה את החברה, היא תעשה הכל כדי לזכות בעסקה", אמרו מקורבים לעסקה.?



מקורות אחרים הוסיפו: "במרקסטון טוענים שאת הכסף סופרים במדרגות ואחרי הפיאסקו בפריזמה מבינים שם שהן המניות בפסגות הן בנטפים נחשבות כיום מהקלפים העיקריים שלה למזער נזקים, כדי לעמוד בהתחייבויות. השאלה היא האם הבנקים יהיו גמישים ויאפשרו להם מרחב תמרון".?



כעת נותר לראות האם במקרה שחצרים תפרוש, בסופו של דבר במרקסטון יעדיפו את איפקס ויבצעו עסקה של "תן לי, אתן לך", או שבאמת ההצעה של איפקס תהיה אטרקטיבית יותר. תשובות יינתנו בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully