וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיתוף פעולה ופיזור השקעות: כך משיגים בטיחות בדרכים

רון מוסקוביץ

1.3.2011 / 9:29

המלחמה בתאונות הדרכים



>> הקצאת כספים לבטיחות בדרכים היא מן ההשקעות המשתלמות ביותר מההיבט האנושי והכלכלי. נזקי תאונות הדרכים בישראל נאמדים ביותר מ-10 מיליארד שקל בשנה, וזאת בנוסף כמובן לצער והכאב על אובדן חיים. לכן אין ויכוח על הצורך המתמיד להשקיע בבטיחות בדרכים, אך יש מחלוקת בשאלות היכן, כמה ולמי להקצות את הסכומים הדרושים, כדי לשפר את הבטיחות בדרכים ולהקטין את מספר הנפגעים.

בישראל הבינו שההשקעה בבטיחות בדרכים מגוונת מאוד ויש לעשותה באמצעות משרדי ממשלה, תאגידים והמגזר השלישי תוך שילוב גובר והולך של נושא הבטיחות בדרכים עם צורכי הפיתוח והכלכלה המודרנית. הבטיחות בדרכים היא רב תחומית ואינה יכולה להסתכם בתוספת של 100-200 מיליון שקל בשנה לתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.



המאבק בתאונות והקטנת מספר ההרוגים כולל מרכיבים רבים, בהם תשתיות כביש, שיפורים טכנולוגיים בכלי הרכב, חינוך והסברה לנהגים והולכי רגל, קיצור זמן ההגעה של גורמי ההצלה, חקיקה עדכנית ואכיפה אפקטיבית. יתרה מכך, יש קשר בין ביצועי הגופים המעורבים לבין מספר הנפגעים בתאונות.



התשתיות החדשות שנבנות בימים אלה, בטוחות יותר למשתמשים. התשתיות מביאות לחיסכון בזמנם של הנוסעים בזכות הכבישים החדשים ומסילות הרכבת המשופרות. משרד התחבורה משקיע יחד עם הרשויות המקומיות והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיפור תשתיות עירוניות, ולצד העלאת רמת הבטיחות שמושגת בהשקעה נהנים הולכי הרגל, הנהגים והרוכבים מכבישים משופרים, תאורה, ניקוז ושבילי אופניים.



ההשקעה הלאומית בבטיחות בדרכים כוללת עשרות מיליוני שקלים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמצטרפים למאות מיליוני השקלים שמקצה מדי שנה משטרת ישראל ללכידת עברייני תנועה. גם מערכת המשפט מעמידה לרשות המאבק בתאונות אמצעים משלה ואי אפשר לנתק את ההוצאה הזו, שגם בה שותפה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משאר ההוצאות וההשקעות שנועדו לביעור נגע התאונות. יותר מ-70 מיליון שקל הושקעו ב-2010 בחינוך לזהירות בדרכים על ידי משרד החינוך והרשות הלאומית. סכום זה משיג גם הוא כמה תוצאות: מתן ידע כללי וכלים לחיים לילדי ישראל, לצד מיומנות והתנסות במעברי חצייה והקטנת הסכנה להיפגעות של הולכי רגל.



המסקנה ברורה: ההשקעה בבטיחות בדרכים היא גדולה, מקיפה, רב-תחומית ומיועדת להשיג עוד כמה מטרות. על כולנו לברך על כך שמושגות בהשקעה בבטיחות גם תוצאות נוספות וראויות, כמו נגישות, חיסכון בזמן ונוחות.



את התקציב של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים צריך להגדיל בעיקר לצורכי מחקר, הסברה וחינוך, אך יש גם להבין שתקציב זה אינו חזות הכל במלחמה בתאונות דרכים. יש לשנות את התפישה ולהבין את מורכבות הטיפול בבטיחות בדרכים שהוא רב-ממדים ויש בו גם תחומים שאינם קשורים בתקציב, בהם חקיקה ושינוי שיטות בלימודי הנהיגה.



תפקיד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אינו רק להגדיל את תקציבה, אלא גם למקסם את ההשקעות של השותפים, באמצעות שימוש בידע הנצבר ועל סמך מחקרים, סקרים ואימוץ שיטות וטכנולוגיות שהוכיחו את עצמן.



הכותב הוא מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully