וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התמ"ת בוחן: להציע לסין הסכם סחר חופשי

אורה קורן

1.3.2011 / 9:25

התעשיינים חלוקים בדעתם לגבי תרומת ההסכם עם סין לייצוא



משרד התמ"ת בוחן אם קיים עניין בקרב התעשיינים להציע לסין לחתום על הסכם סחר חפשי (אס"ח) עם ישראל. המשרד פנה לנציגי התעשיינים ושאל לדעתם בעניין לקראת ביקור שר הסחר הסיני, צ'ן דמינג, בישראל השבוע. הסכם אס"ח עוסק בעיקר בהסרת מכסים וחסמים אחרים בסחר ההדדי.



בקרב התעשיינים עצמם הדעות חלוקות לגבי תרומת ההסכם עם סין לייצוא. ישנם הטוענים, כי הוא לא יסייע לייצוא, כיוון שסין אינה מעוניינת ביבוא מישראל, אלא בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות שייצרו בסין. בנוסף, היחס האמריקאי לסין כמדינה בעלת פוטנציאל להפוך אויבת הוביל לאיסור על יצוא בטחוני מישראל לסין ובכלל זה על יצוא מוצרים בעלי שימוש כפול, בטחוני ואזרחי. נוסף על כך, חברות היי-טק רבות חוששות לאבד את השוק האמריקאי אם יתחילו לייצא לסין.



מנגד טוענים יצואנים אחרים, כי אם ישראל תחתום על הסכם אס"ח עם הודו, שנדון בשנה האחרונה, המשק ממילא ייחשף ליבוא מתחרה מהמזרח, והסכם עם סין לא יהיה בבחינת פגיעה קשה בתעשיה המקומית.



במהלך הביקור צפויים שר התמ"ת, שלום שמחון ושר הסחר הסיני לחתום על הסכם לפיתוח הקשרים הכלכליים והעסקיים בין המדינות, שעיקריו יגובשו בועדה הכלכלית המשותפת שתתכנס בירושלים השבוע. שמחון אמר באחרונה, כי בכוונתו להמליץ על הכפלת מספר הנספחים המסחריים של ישראל בסין, העומד על שלושה. כן ייערכו מיפגשים בין נציגי המיגזר הפרטי משתי המדינות.



הוועדה לקידום היצוא לסין בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני ומנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, עשויה להציג השבוע למשלחת הסינית חלק מהמלצותיה, שנמצאות בהליכי גיבוש סופיים. הועדה הוקמה על ידי ראש הממשלה ומתמקדת בקידום היצוא לסין ולהודו.



בין המלצותיה הראשוניות היו הקמת קבוצת השקעה משותפת למוסדיים ישראלים וסינים וממשלת ישראל, שתשתתף במימון מיזמי תשתיות בסין שיכללו טכנולוגיות ישראליות.



ההמלצות כוללות גם פתיחת דיאלוג עם משקיעים מוסדיים סינים חשובים לצורך חשיפתם למשק הישראלי ולהרחבת בסיס המשקיעים הפוטנציאלי בהנפקות אג"ח של ממשלת ישראל.



עוד הציעה הועדה לבחון הקמת קרן דו לאומית לעידוד מו"פ משותף לישראל ולסין, מותאם לצרכי השוק המקומי. להקים משרדים שילוו חברות ישראליות בחדירתן לסין ליעדים גאוגרפים שנבחנים כיום במשרד התמ"ת. להגדיל את מספר הנספחים המסחריים בסין ולתגבר את מערך התמיכה לחברות ישראליות המעוניינות בכניסה לשוק הסיני בספקי שירותים בתחומי משפט, מיסוי, פרסום, שיווק, תרגום וחשבונאות.



ממנהל סחר חוץ במשרד התמ"ת נמסר, כי היצוא לסין בשנת 2010 הסתכם בכ- 2.05 מיליארד דולר, עליה של כ-97% לעומת 2009. היצוא מורכב ברובו ממוצרים מתקדמים מענפי האלקטרוניקה, התקשורת, מכונות וציוד, מוצרי תעשיות כימיות, יהלומים וציוד רפואי. היבוא מסין לישראל הגיע ב-2010 לכ- 4.73 מיליארד דולר, עלייה של 35%. רובו מכשירים ומוצרי אלקטרוניקה, טקסטיל ביגוד והנעלה ומוצרי תעשיות כימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully