וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביום שבו אני אוספת את הילד - אני ממוקדת יותר בעבודה"

מאת עידו סולומון

2.3.2011 / 7:09

יוזמה ממשלתית: הורים עובדי שירות המדינה ייצאו מוקדם יום בשבוע, כפי שנהוג בחברות היי-טק רבות ? ההמלצות להתאמת מקומות עבודה למשפחה שאימצה הממשלה כוללות גם שעות עבודה גמישות, מדידת עובדים לפי תפוקה ולא לפי שעות וקייטנות לילדי העובדים



>> עד לפני כשנתיים נהגה דנה ספיר, 37, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת ההיי-טק liveperson, לעזוב את המשרד בשעות הערב המאוחרות. לא אחת היא המשיכה לעבוד גם לאחר שהגיעה לביתה.



ואולם לאחר שילדה את בנה, סדר יומה של ספיר השתנה. מאז שחזרה מחופשת הלידה היא מקפידה לעזוב את המשרד לפחות פעמיים בשבוע בסביבות 16:00, ומבלה עם בנה את שעות אחר הצהריים. לעתים היא ממשיכה לעבוד גם אחרי שעת ההשכבה, אך לדבריה השינוי בסדר היום לא פגע בתפוקות שלה - אלא אפילו להפך.

"בימים שבהם אני לא לוקחת את בני מהגן אני נשארת עד מאוחר, וגם בימים הקצרים זה מחייב אותי להיות ממוקדת, לא לבזבז זמן על שיחות מסדרון וארוחות צהריים ארוכות", אומר ספיר. "בסופו של דבר אני נמדדת על פי ביצועים ותפוקות. מדי שנה מעדכנים לי את היעדים - ולא רק שהם לא הונמכו, אלא אף גבהו עם הזמן".



ב-liveperson מועסקים כ-300 עובדים, מחציתם הורים לילדים - שגילם הממוצע 5. לדברי ספיר, רבים מהם, ובהם גם מנהלים בכירים, מנצלים את שעות העבודה הגמישות כדי להיות עם ילדיהם. "ברור לנו שאם לאנשים לא יהיה איזון נכון בין הבית לעבודה הם לא יהיו שבעי רצון", היא אומרת. "זה עניין של תפישה תרבותית, ולתפישתנו, לא רק שאנחנו לא מפסידים שום דבר בגלל המדיניות הזו - אנחנו מרוויחים עובדים מרוצים".



בעוד שבמגזר הפרטי, ובמיוחד בענף ההיי-טק (ראו מסגרת) שעוקב אחר המגמה הרווחת בארה"ב ובאירופה של איזון בין הקריירה לחיים האישיים, רווחת תפישה של ארגון "ידידותי למשפחה", אל המגזר הציבורי טרם הגיעה המגמה הזו. באחרונה מינה נציב שירות המדינה לשעבר, עו"ד שמואל הולנדר, ועדה לבחינת הנושא של מקום עבודה תומך משפחה, כדי לבדוק באילו דרכים ניתן להתאים את סביבת העבודה במגזר הציבורי לצורכיהם של הורים - במטרה לקדם נשים בעבודה.



לפני כשבועיים אימצה הממשלה את המלצות הדו"ח. בין היתר, לפי ההמלצות, עובדי שירות המדינה יוכלו לצאת הביתה ב-15:00 פעם בשבוע כדי לבלות עם ילדיהם; מעסיקים יחויבו להודיע 72 שעות מראש על ישיבות שיתחילו אחרי 15:00; אמהות אחרי חופשת לידה יוכלו לחזור לעבודה בהדרגה; ומוסדות ציבור יפעילו קייטנות לילדי העובדים בתקופת החופש הגדול.



תגמול לפי תפוקה



"רוב הנשים כיום יוצאות לעבוד מחוץ לבית, אך עדיין נושאות בנטל העיקרי של גידול ילדים וטיפול במשק הבית", אומרת סגנית השר במשרד ראש הממשלה הממונה על קידום נשים וצעירים, גילה גמליאל. "כפל התפקידים מקשה על שילובן של נשים בעולם העבודה, ומהווה אחד החסמים העיקריים לקידומן במקום העבודה. על רקע זה התפתחה בעולם המערבי גישה התומכת ביצירת תנאים המקלים על שילובם של שני התפקידים, והגיע הזמן שגם אנחנו נאמץ גישה דומה".



לדברי מלי אלקובי, מנכ"לית דינמיקס - איזון בין עבודה לחיים פרטיים, המלצות הוועדה טובות ברובן אך אינן מספקות, שכן הן חלות רק על הורים לילדים. "אם רוצים לעשות שינוי אמיתי בתרבות העבודה, צריך להחיל את אותן הטבות על כלל העובדים. איזון בין חיים אישיים לעבודה אינו נחלתם הבלעדית של הורים לילדים - להפך. ברגע שמחילים את ההטבות רק עליהם, יוצרים אפליה ומנציחים מצב שבו לחלק מהעובדים יש אפשרות לנהל חיים אישיים ולאחרים לא. הדבר נכון לכלל העובדים ובמיוחד לעובדים הצעירים, בני דור ה-y, שכאשר הם מחפשים מקום עבודה הם רוצים ארגון שיאפשר להם איזון נכון. ברגע שאין להם את זה - הם פשוט לא נשארים".



הדו"ח, שחובר על ידי ועדה בראשות ראש הרשות לקידום מעמד האשה, ורד סוויד, קובע עוד שני עקרונות: העובדים יימדדו לפי התפוקה שלהם ולא לפי מספר שעות העבודה, ונשים יקודמו לעמדות בכירות ביחס שווה לשיעור שלהן בארגון. גמליאל אומרת כי "אחת הבעיות של נשים במגזר הציבורי היא שהעובדים נמדדים ומקבלים תגמול על פי מספר השעות שהם נמצאים במשרד ולא על פי התפוקות שלהם. ברגע שנשנה את זה נוכל לראות גם יותר נשים בעמדות בכירות במגזר הציבורי, מה שיביא לידי ביטוי את מספרן באוכלוסייה".



ההקלות והעקרונות החדשים צפויים להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים. על פי החלטת הממשלה יוקם צוות בין-משרדי בראשות ממלא מקום נציב שירות המדינה, אהוד פראוור, שיבחן כיצד להטמיע את ההמלצות במשרדי הממשלה וביחידותיה. ההקלות, שיוצגו שוב בפני הממשלה באוגוסט, יחולו על 70 אלף עובדי שירות המדינה.



המשימה המרכזית של הצוות הבין-משרדי תהיה לתרגם את ההמלצות למציאות. בין השאר, הצוות יצטרך לקבוע כיצד להקל על הורים במשרדים שבהם אופי העבודה לא מאפשר את יישום ההמלצות הנוכחיות כלשונן, למשל משרדים המספקים שירות לציבור בשעות אחר הצהריים.



לצד ההקלות החדשות, הוועדה שחיברה את הדו"ח קראה גם לאפשר שעות עבודה גמישות, להכיר בהסדרים של עבודה מהבית לציבור ההורים, להטמיע נוהל של תיאום ציפיות בין ההורים למעסיק בכל הנוגע לצרכיהם המשפחתיים, ולנהל מסע פרסום להעמקת המודעות לעקרונות התמיכה במשפחה.



הדו"ח החדש מרחיב באופן משמעותי את ההקלות הנהוגות כיום בשירות המדינה. לפי ההסדרים הקיימים, אמהות לתינוקות עד גיל שנה שעובדות בשירות המדינה נהנות מיום עבודה מקוצר אחד בשבוע, ולשעת עבודה אחת פחות בכל יום. אם לילד עד גיל שמונה, שאמורה לעבוד בשעות 7:30-16:00, זכאית לצאת מדי יום ב-15:30. בשירות המדינה מתלבטים כעת אם ההקלות החדשות יחולו רק על הורים לילדים עד גיל 12, או גם על הורים לילדים ונוער עד גיל 18. בנוסף לאלה, הוועדה ממליצה לקיים מסע פרסום כדי להעמיק את המודעות בקרב הציבור לעקרונות תומכי משפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully