וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הבאה בתקשורת: תחרות בלי הגבלה בין כמה קבוצות

מאת אמיתי זיו

2.3.2011 / 7:09

ועדת חייק, המנסחת כללי תחרות חדשים בשוק התקשורת הקווי בישראל, תפרסם בימים הקרובים את המלצותיה ? ככל הנראה, שר התקשורת משה כחלון יאמץ את ההמלצות שצפויות לשנות את ענף התקשורת הקווית, להוזיל תעריפים ולשפר את השירות לצרכנים



>> שוק התקשורת הישראלי עומד בפני שינוי משמעותי: משוק מרובה שחקנים כפי שהוא כיום, יצומצם הענף לארבע או חמש קבוצות תקשורת, כאשר כל אחת מהן תספק את כל שירותי התקשורת. החברות יתחרו ביניהן "בלי כפפות" - ההפרדות המבניות יבוטלו, וכך גם הפיקוח על התעריפים.



השינוי הזה צפוי לקרות אם יאמץ משרד התקשורת את המלצותיה של ועדת חייק, שבראשות רואה החשבון אמיר חייק. הוועדה, שתפרסם את המלצותיה בתוך כמה ימים, התכנסה לפני כשנה עם מנדט ל-12 חודשים, במטרה לנסח כללי תחרות חדשים בשוק התקשורת הקווי בישראל. חברות התקשורת יתבקשו לענות להמלצות בתוך כמה שבועות. לאחר שלב זה, יחליט שר התקשורת אם לאמץ את המלצות הוועדה. ככל הנראה, המלצות הוועדה יאומצו במלואן.

במסגרת ההמלצות תוכל כל חברה להציע חבילות טריפל, הכוללות שירותי טלפון, אינטרנט וטלוויזיה - והצרכנים ייהנו מירידת מחירים. קבוצת בזק תתחרה בקבוצת hot-מירס, שתתחרה בקבוצת אי.די.בי, שתתחרה בקבוצת פרטנר-סמייל - כל זאת ללא הגבלות. החברה שתזכה במכרז תדרי הסלולר תקים קבוצה חמישית שתיכנס גם היא לתחרות.



ההמלצות מגדירות כללים חדשים לשוק התקשורת הקווי. אלה הם העקרונות שקבעה הוועדה:



מיסוד שוק סיטוני: מסמך חייק יגדיר לראשונה בישראל הקמתו של שוק סיטוני. משמעות המהלך היא שחברות תשתית האינטרנט, בזק ו-hot, יחויבו למכור קווים לא רק ללקוח הסופי (הקמעוני) אלא גם לספקיות האינטרנט, בהן בזק בינלאומי, נטוויז'ן וסמייל וכדומה. במצב כזה, ספקית האינטרנט תרכוש חיבור לבית הלקוח במחיר מוזל ותוכל להציע ללקוח חבילת שירותים מלאה, הכוללת אינטרנט (תשתית וספק), טלפון קווי, שיחות לחו"ל ואף שירותי טלוויזיה. כך, הלקוח יוכל לקבל את כל שירותי התקשורת שלו מחברה אחת עם חשבונית אחת ומוקד שירות אחד.



כיום לקוח צריך להתקשר בנפרד עם חברת תשתית אחת ועם ספקית אינטרנט שנייה, ולעתים גם עם חברת טלפוניה שלישית וחברה רביעית לטובת טלוויזיה רב-ערוצית. אם תתקבל ההמלצה, לקוח יוכל לבחור בין חבילות. כך למשל, חברת נטוויז'ן תוכל להציע בנוסף לאספקת אינטרנט, את כל השירותים בעולם התקשורת. בעקבות זאת, התחרות בין החבילות תייצר ירידת תעריפים, כפי שמוכיח הניסיון האירופי.



מסמך השימוע לא יקבע מראש את מודל השוק הסיטוני (wholesale). במקום זאת, הוא יזמין את החברות בענף להתחיל במשא ומתן חופשי ביניהן על המודל הטכנולוגי והמחיר. קיימות רמות שונות של שוק סיטוני, החל בחכירת הקו במלואו מבזק או מ-hot וכלה בחכירה של המקטע בין ארון הסעף של בזק לבית הלקוח, מקטע המכונה last mile והוא היקר ביותר לפריסה. חייק מאפשר את כל מגוון המודלים, ובכל מקרה, בזק ו-hot יחויבו למכור קווים למתחרות במחיר לא מפלה - לא משנה מהו גודל החברה הרוכשת ומספר הקווים שהיא זקוקה לו. כדי לאכוף את המחיר השווייוני נקבע כי כל הסכם בין חברות יועבר לעיון משרד התקשורת.



ביטול ההפרדות המבניות: כיום שוק התקשורת הישראלי מאופיין בהפרדות מבניות. כך למשל, כל החברות בקבוצת בזק - פלאפון, בזק-בינלאומי ו- yes - חייבות בהפרדה מבנית מלאה ביניהן בכל רמה: חשבונאית, כוח אדם ומידע. גם נטוויז'ן חייבת בהפרדה מבנית מסוימת מסלקום וגם חברת האינטרנט שמקימה hot חייבת בהפרדה מבנית מהחברה האם. אפילו אישור המיזוג של פרטנר וסמייל, שניתן שלשום, מחייב הפרדה מבנית מסוימת בין החברות. ההפרדה המבנית יוצרת בלבול מול הצרכן, צורך בהנהלות כפולות, ולבסוף, העלות של ההפרדות מגולגלת לצרכן. מנכ"ל hot, הרצל עוזר, העריך את עלות ההפרדה המבנית בייקור של 40% בתעריפי האינטרנט לצרכן.



ועדת חייק שמה קץ להפרדות מבניות - וקובעת כי כל החברות יהיו רשאיות למזג לחלוטין את החברות הבנות והאחיות. יתרה מזו, החברות יהיו רשאיות ליצור חבילות מוצרים, בדומה לטריפל של hot, ללא הגבלה. ואולם האישור למיזוגים ולחבילות יינתן רק לאחר ששוק סיטוני יחל לפעול בישראל.



ביטול הפיקוח על התעריפים: בשל מעמדה כמונופול מוכרז בתחום הטלפוניה הקווית, בזק נתונה לפיקוח תעריפים בתחום הטלפוניה מאז ומתמיד. תעריפי החברה בטלפון נקבעים על ידי ועדה ממשלתית אחת לכמה שנים וכל סל תעריפים שהחברה מוציאה לשוק חייב לקבל את אישור משרד התקשורת. מסמך השימוע של ועדת חייק קובע כי פיקוח התעריפים על בזק יבוטל, אבל לא לחלוטין: יופסק הפיקוח על מחיר הנמוך ביותר, אבל לא על המחיר הגבוה ביותר.



משמעות המהלך היא שבזק תוכל להפחית תעריפים ככל שתרצה, אבל לא תוכל להעלותם ללא הגבלה. במרבית מדינות אירופה הפיקוח על תעריפי הטלפון כבר הוסר - בבריטניה הוא הוסר ב-2006, בצרפת ב-2007 ובהולנד ב-2009. בכיר בוועדה העריך כי מחירי בזק המפוקחים כיום "מושכים" את כל מחירי הטלפון בשוק כלפי מעלה, וכי הסרה של הפיקוח תעורר מלחמת תעריפים בין החברות. מבחינת חייק, ביטול הפיקוח על תעריפי בזק צריך להיכנס לתוקפו מהר ככל האפשר וללא התניות. לגבי החשש ממחירים טורפניים של בזק, עמדת הוועדה היא שלרגולטור ישנם מספיק כלים להתמודד עם איום כזה.



חבילת בסיס חדשה: סעיף נוסף, שטרם הוחלט אם ייכנס למסמך השימוע הנוכחי או יקבל התייחסות רק בשלב יותר מאוחר של עבודת הוועדה, נוגע ליצירת חבילת בסיס חדשה בענף. עד כה ניתן היה לקבל חבילת בסיס רק בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. ואולם, הוועדה תקבע כי חבילות כאלה ישווקו גם ביתר הענפים בתקשורת הקווית. לדוגמה, חבילה כזו תכלול אינטרנט (ספק ותשתית) במהירות של 2.5 מגה ו-300 דקות שיחה בטלפון הקווי לכל יעד.



הוועדה תקבע שכל חברות התקשורת יהיו חייבות להציע את חבילת הבסיס הזאת, במחיר שהן יקבעו. מטרת הסעיף היא לוודא שהחברות לא ישווקו רק חבילות יקרות עם מהירויות חיבור גבוהות ובנקי דקות גדולים, אלא גם מוצר בסיסי יותר למי שידו אינה משגת. שר התקשורת משה כחלון הוא שביקש קביעת חבילת יסוד כזו.



יש גם תוכנית מגירה



בוועדת חייק מקווים כי יחל משא ומתן אמיתי בין בזק ו-hot לחברות הקטנות בשוק, וכי הצדדים יגיעו להסכמה על מודל ומחיר ללא התערבות הרגולטור, שלפיה יהיה מצב של קונה מרצון - ומוכר מרצון. מול זאת, לוועדה יש תוכנית מגירה במידה שהצדדים לא יצליחו להגיע לעמק השווה במסגרת המשא ומתן. באחרונה שכרה הוועדה את חברת הייעוץ הבריטית פרונטיר (economics-frontier). פרונטיר התבקשה לקבוע את מחיר רכיבי הרשת השונים של בזק ו-hot, ובמידה שיהיה צורך, שתי החברות יחויבו למכור קווים למתחרות במחירים שפרונטיר תקבע.



בוועדה מאמינים שלא יהיה צורך לבסוף לכפות מחירי שוק סיטוני על בזק ו-hot, היות שלשתי החברות יש אינטרס לאכלס את הרשת שלהן. מכירות סיטוניות הוכיחו עצמן ככלכליות משום שהן חוסכות לחברות הוצאות רבות. עוד סבורים בוועדה, כי שתי חברות התשתית ישמחו לחתום על ספקיות האינטרנט מכיוון שבעתיד הקרוב צפויה חברת החשמל להיכנס לענף התשתית במודל סיטוני, והן יעדיפו שהחברות ירכשו קווים דרכן ולא דרך המתחרה החדשה. המסמך מציין לחיוב את התרומה הפוטנציאלית של מיזם הסיבים של חברת החשמל - שבמסגרתו תפרוש החברה סיב אופטי עד הבית (ftth - fiber to the home) של כל אזרחי ישראל, וכך כל אחד יוכל ליהנות מרוחב פס סימטרי של 100 מגה-ביט לשנייה - וקורא להאיץ אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully