וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבת מס למאגר תמר הוכנסה לחוק ששינסקי

אבי בר-אלי

2.3.2011 / 9:10

למרות הסערה סביב המלצות ששינסקי, מתברר כי לחוק בנושא הוספו סעיפים להטבת מס למאגר תמר ותוספת לחוק המיסוי שמכפיל את הזמן בו תוכל תמר לנכות עד מאות מיליוני דולרים מהכנסותיה

למרות הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יקבל את המלצות ועדת ששינסקי במלואן - נראה כי לחצי חברות הגז הצליחו להשפיע על הממשלה. ל-TheMarker נודע כי אל הצעת חוק מיסוי רווחי נפט שאושרה שלשום בלילה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, נוסף ברגע האחרון סעיף המקנה לשותפות במאגר הגז תמר הטבת מס משמעותית נוספת.

ההטבה מגולמת בהסכמת המדינה לכך ששותפות תמר יוכלו לנכות מן ההכנסות החייבות במס בין עשרות למאות מיליוני דולרים - מעבר להטבות המס הייחודיות שכבר אושרו למאגר עד כה. הקלה זו לא נכללה בדו"ח ועדת ששינסקי ואושרה בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בוועדה, שטענו כי כבר הרחיקו לכת בהקלות שאישרו למאגר תמר.

בסעיף 48 ג(1) להצעת החוק שאושרה בכנסת נקבע כי מאגרי גז אשר הפקתם תחל עד 1 בינואר 2014 יזכו להכפלת התקופה שבה יוכלו השותפים בהם לנכות את הוצאותיהם מחבותם במס למדינה. מדובר בשינוי שבוצע בהגדרה של "תקופת הרצה" - התקופה שמתחילה עם ההפקה המסחרית הראשונה של הגז הטבעי או הנפט מן המאגר, ונמשכת כשנה. בתקופה זו תיתכן הפקה חלקית בלבד מן המאגר, במקביל להשקעות נוספות שיידרשו היזמים לבצע בפרויקט הפיתוח.

משום כך, הסכימה המדינה כי עלויות הפיתוח שיבוצעו בתקופת ההרצה ינוכו מהכנסות היזם שיחויבו במס, כך שההיטל המיוחד על רווחי מכירת המשאב שתגבה המדינה מן היזם - ייקטן. ואולם, בעוד יתר מאגרי הגז או הנפט העתידיים ייהנו מהטבה זו למשך שנה בלבד, העניקה הממשלה במפתיע את ההטבה לשותפות תמר למשך שנתיים. כך, יוכלו השותפות לנכות מחבותן בהיטל המיוחד סכומים נוספים העשויים להגיע לכדי עשרות ומאות מיליוני דולרים.

אפליה של יתר המאגרים

הטבת מס ייחודית זו לשותפות תמר מצטרפת לשורת הקלות שאישרו לשותפות חברי ועדת ששינסקי - באופן החורג מן המתווה הפיסקאלי שקבעו לכלל ענף חיפושי הגז והנפט. זאת, תוך שהם מצמצמים באופן מהותי את חלקה המקסימלי של המדינה ברווחי מכירת הגז מן המאגר שנקבע על 62% - לנתח משוער של כ-57% בלבד. כמו כן, נוצרה בכך אפליה לרעה של יתר המאגרים שיפותחו בעתיד בידי יזמים אחרים, תוך פגיעה בכושר התחרות של בעלי הזיכיונות שיתחרו בשותפות תמר.

שורת הקלות אלה תויגה תחת פרק שכונה "הוראות מעבר" ונומק בידי ועדת ששינסקי כניסיון לוודא "כי אין בהמלצותיה כדי לפגוע ביכולת מימון פיתוח המאגר, במועד ובאופן הנדרש". הוועדה קבעה, למשל, עבור מאגר תמר פחת מואץ של 15% שאותו יוכלו השותפות לגלגל הלאה, לעומת 10% בלבד ביתר המאגרים. כמו כן, נדחה מועד החלת ההיטל המגזרי על מאגר תמר משמונה שנים לאחר תחילת ההפקה לעשר שנים. מדובר בהיטל בשיעור 20% מרווחי השותפות, שחל רק לאחר שכיסו 150% מהוצאותיהן בפרויקט (בניכוי הוצאות פיתוח, מימון ותמלוגים) ומגיע לגבייה של 50%, לאחר שכיסו 230% מהוצאותיהם.

ואולם, בהוראות המעבר שיוחדו למאגר תמר (אם יעמוד ביעד ההפקה עד 2014), נקבע כי ההיטל ייגבה מן השותפות רק לאחר שכיסו 200% מהוצאותיהן, ויגיע לשיעורו המקסימלי (50%) רק לאחר שכיסו 280% מהוצאותיהן. באופן כזה, ייגבה ההיטל ממאגר תמר רק לאחר שהפרויקט ירשום תשואה פנימית (IRR) של 15% במקום 12% ביתר המאגרים. ההיטל יגיע לשיעורו המקסימלי רק לאחר 13 שנה לפחות ממועד תחילת ההפקה - במקום 12 שנה ביתר המאגרים.

ערבות בסך 2 מיליארד דולר

נוסף על כל אלה, החל משרד האוצר לבחון את האפשרות להעמדת ערבות מדינה לחוזה רכש הגז עליו תחתום חברת החשמל מול שותפות תמר. כפי שפורסם השבוע ב-TheMarker מדובר בערבות בגובה 2 מיליארד דולר אשר תועמד כנגד עלות פיתוח מאגר תמר בידי השותפות הישראליות שבו, ותותנה בתשלום עמלות למדינה עבור סבסוד עלויות ההון שנחסכו מהן.

יישום הוראות המעבר יביא לטענת משרד האוצר להפחתת שיעור השתתפות המדינה הכולל ברווחי תמר ל-43% בתקופת המעבר, ולכ-59% בלבד בסיכום חיי הפרויקט מבלי לשקלל את הטבת המס האחרונה שאושרה כעת. שיעור נמוך מזה שייאלצו לשאת מאגרים מתחרים דוגמת לוויתן והבאים אחריו (אם יתגלו) - שיגיע ל-62% במאגרים גדולים דוגמת תמר.

במקביל אושרו הוראות מעבר גם למאגרי ים תטיס (מארי B) שמול חופי אשקלון, שמפיקים גז כבר מ-2004. פרויקט זה כבר כיסה את ההשקעות שבוצעו בו, כך שלמעשה היה מחויב בתשלום היטל מירבי מן היום הראשון לאישורו. לפיכך, נקבע כי יזכה להנחה של 50% בשיעור ההיטל על הרווח - כך שהיטל זה יחול בשיעור של 10% בשנת המס הראשונה וב-2012-2015 יהיה 25% בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully