וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מ-2012: תבוטל מכסת המים לשימוש ביתי ביישובים החקלאיים

עמירם כהן

2.3.2011 / 9:35

ההסדר החדש ימנע מהם אפשרות לנצל מים במחיר חקלאי נמוך לשימוש ביתי



התאחדות חקלאי ישראל והממשלה הסכימו לסיים את ההסדר רב השנים, לפיו היישובים החקלאיים מקבלים מכסה גלובלית של מים שפירים לשימוש ביתי. לפי ההסדר הקיים זכאי ישוב חקלאי ("ישוב מוכר") למכסה גלובלית של 150 מ"ק לנפש לשנה ומשלם עליה לפי שני תעריפים: לצריכת 30 מ"ק ראשונים 1.93 שקלים למ"ק ולצריכת 120 מ"ק נוספים 5 שקלים למ"ק.



במקום ההסדר הקיים שתוקפו יפוג בסוף השנה, הוסכם על הסדר חדש לפיו התשלום לצריכת מים ביתית ביישובים החקלאיים יקבע לפי היקף הצריכה בפועל. מההסדר החדש ירוויחו היישובים שיחסכו במים, בעוד שישובים בעלי צריכה גבוהה יפסידו.



להמחשה, ישוב חקלאי שצורך 150 מ"ק לנפש לשנה, משלם כיום 660 שקל על כל תושב ביישוב. אם אותו היישוב יצמצם את הצריכה ל-100 מ"ק לנפש לשנה, הוא ישלם 410 שקל לשנה עבור כל תושב. מאידך, ישוב חקלאי שהצריכה הביתית של תושביו תגיע ל-200 מ"ק לנפש לשנה ישלם 910 שקל לשנה עבור כל תושב ביישוב.



חשוב לציין כי מההסדר הישן נהנו בעיקר ישובים חקלאיים שצרכו מעל המכסה (150 מ"ק) מפני שיכלו לנצל מים שקיבלו בהקצאה החקלאית ובתעריף זול בהרבה לצריכה הביתית העודפת שמעל המכסה. בהסדר החדש זה לא יתאפשר, כי הצריכה הביתית של היישובים החקלאיים תימדד באופן מדויק. ההסדר החדש הותנה בהתקנת מדי מים אצל כל הצרכנים הביתיים ביישוב, שימדדו את הצריכה הביתית בכל בית אב ביישוב.



מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, שדיווח על ההסדר החדש בדו"ח השנתי של ההתאחדות, ציין כי עליית מחירי המים השפירים לשימוש חקלאי בסוף השנה שעברה לכ-1.8 שקלים למ"ק, יצרה בעיה קשה לחקלאי הנגב וליישובים רבים בדרום ובנגב הנשענים על אספקת מים בטיהור גבוה ממפעל הטיהור של גוש דן (שפד"ן), שהקצאתם לחקלאי הישובים צומצמה בשנתיים האחרונות באחוזים רבים.



עוד מסר וילן כי הממשלה והחקלאים הסכימו להצעת פשרה בסוגיית הפקעת קרקעות חקלאיות שאושרה בחוק ההסדרים (חוק פינוי פולשים). הפשרה תאפשר לחקלאים שקרקעותיהם הופקעו, לקבל יזמות על חלק מהקרקע המופקעת וכמו כן ליהנות מפיצוי כספי גבוה פי 5 על הפיצוי המקובל שאישר מינהל מקרקעי ישראל לחקלאים, שהקרקע החקלאית בה קיבלו זכויות חכירה הופקעה מהם למטרות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully