וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים נגד "ישראל היום": מבקשים לחייב את העיתון לגבות תשלום

צבי זרחיה

2.3.2011 / 18:24

ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעת חוק לקביעת תשלום מזערי לעיתון עם תפוצה של 40% מהשוק



ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק שלפיה עיתון יומי ארצי, שתפוצתו מגיעה ל-40% מנפח השוק של העיתונות הכתובה, יופץ בתשלום מינימלי שייקבע בחוק. הצעת החוק הוגשה על ידי הח"כים מרינה סולודקין (קדימה) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו).



בכנסת מעריכים כי הצעת החוק נועדה להגביל את העיתון "ישראל היום", המחולק בחינם. לפי סקר tgi, בחציון השני של 2010 הגיע העיתון לחשיפה של 37.4%. לעומתו, "ידיעות אחרונות" הגיע לפי הסקר לשיעור חשיפה של 35.2%.



"ישראל היום" שבבעלות שלדון אדלסון רוכש את שירותי הדפוס מקבוצת "הארץ". אם ההצעה תגיע לחקיקה, היא תמנע מאדלסון לחלק את העיתון בחינם. הגבלה כזו תסייע למו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון מוזס, ולמו"לים של "מעריב", זכי רכיב ועופר נמרודי, במאבקם נגד החינמון. ההערכה היא שוועדת השרים לענייני חקיקה תתנגד להצעת החוק. אילטוב אמר אתמול כי אם ועדת השרים לחקיקה תורה לחברי הקואליציה להצביע נגד ההצעה, הוא יבקש לאפשר לחברי הכנסת של ישראל ביתנו חופש הצבעה. סולודקין אמרה כי "גיבשתי את הצעת החוק לאחר שהרשות להגבלים התנגדה להצעה אחרת בסוגיית הפצת מוצר במחיר טורפני".



הצעת החוק הנוכחית מבקשת להגדיר "עיתון יומי המופץ בחינם ומגיע לתפוצה של 40% משוק העיתונות הכתובה כמונופולין, וכך להעניק לממונה על ההגבלים העסקיים את כל הכלים הקיימים בחוק בנוגע להגבלת כוחו של המונופולין". עוד קובעת הצעת החוק כי "הממונה על ההגבלים העסקיים יקבע מחיר מזערי לאותו עיתון, ויחייב את העיתון למכור אותו באותו מחיר".



הצעת החוק קובעת כי "עיתון יומי שיופץ בחינם ויגיע לריכוז גבוה מתוך שוק העיתונות הכתובה עלול ליצור סכנה ממשית של היווצרות מונופול בתחום חשוב זה. דהיינו, קיימת סכנה ממשית שעיתונים אחרים המופצים בתשלום יפשטו רגל ואזרחים ייאלצו להכיר רק את הדעות וההשקפות של בעלי העיתון המופץ בחינם, ולכל הדעות וההשקפות האחרות לא יהיה ביטוי בעיתונות הכתובה. חופש הביטוי יהפוך למושג ריק מתוכן, דבר העלול לסכן את עצם קיומה של הדמוקרטיה בישראל".



עוד מצוין בהצעה כי "הפצה בחינם עלולה להביא לפגיעה קשה במועסקים בענף זה. עיתונאים ועובדים אחרים בתחום העיתונות ימצאו את עצמם מול בעלים של עיתון יחיד שיוכל להכתיב להם את תנאי העסקתם: שכר, זכאות לחופשות ועוד".



ביוני 2010 דחתה הכנסת הצעת חוק אחרת שהגישה סולודקין, האוסרת חלוקת עיתונים בחינם לתקופה של יותר משנה. לפני כחצי שנה הגישה סולודקין, יחד עם הח"כים מירי רגב (ליכוד) ודוד רותם (ישראל ביתנו), הצעת חוק נוספת שנועדה לפגוע ב"ישראל היום". ההצעה ביקשה לאסור על מכירת מוצרים במחיר הנמוך ב-50% או יותר מעלות הייצור או ההפקה של המוצר. באחרונה הקפיאה סולודקין את קידומה של ההצעה לאחר שנפגשה עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. על שולחן הכנסת מונחת גם הצעת חוק אחרת הקשורה באדלסון ונועדה למנוע מאזרח זר להיות הבעלים של עיתון יומי. הצעת החוק הוגשה על ידי 19 ח"כים, ובהם סולודקין.



נמרודי שכר את הלוביסטית קרן ברק, הממוקמת ברשימת הליכוד לכנסת ה-18, כדי לקדם את הצעת החוק. אדלסון שכר את משרד הלובינג פוליסי שבבעלות בוריס קרסני כדי להילחם בהצעות החוק נגדו ונגד "ישראל היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully