וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת ישראל, מר עופר עיני

מירב ארלוזורוב

3.3.2011 / 6:47

עיוותי שכר



>> ראש ממשלת ישראל, מר עופר עיני. לא, לא התבלבלנו ולא טעינו. למדינת ישראל יש כיום ראש ממשלה אחד, ושמו הוא עופר עיני. העובדה שמר בנימין נתניהו מחזיק בתואר באופן רשמי ריקה מתוכן: בפועל נתניהו מתבטל בפני עיני, והחליף את שיקול דעתו בזה של עיני. בפועל, לפיכך, עיני הוא זה שמנהל כיום את ממשלת ישראל - אז מן הראוי כי התואר גם יינתן לו באופן רשמי.



רק לפני שלושה שבועות טבע ראש הממשלה הרשמי (הגם שלא בפועל), בנימין נתניהו, את המונח "שכר מינימום אמיתי". ראש הממשלה הרשמי, כידוע, הוא אשף יחסי הציבור, ולכן הוא גם יצק תוכן נפלא למונח החדש - שכר מינימום ישולם רק למי ששכרו הוא באמת שכר מינימום, כלומר פחות מ-5,000 שקל בחודש. "אנחנו מסכימים להעלות את שכר המינימום, אבל רק למי שאין לו ולא למי שיש לו. אם ניתן למי שיש לו, יהיה לנו פחות לתת למי שאין לו", אמר נתניהו בראיון ל"הארץ".

אין לו, יש לו - משחק המלים הוא מופלא, כראוי לכישרונו הרטורי של ראש הממשלה המכהן (הגם שלא בפועל). משחק מלים שבמקרה זה הוא גם מבוסס על תוכן אמיתי: מתוך 18.7 אלף העובדים בשירות הממשלתי המקבלים השלמה לשכר מינימום, רק 943 אכן משתכרים שכר מינימום (עד 5,000 שקל בחודש). כן, 5% בלבד מהעובדים הרשומים כמקבלי שכר מינימום באמת מקבלים שכר מינימום. 95% האחרים משתכרים הרבה יותר משכר מינימום - שכרם הממוצע הוא 8,858 שקל בחודש, יותר מכפול משכר המינימום, בשל שלל עיוותי שכר במגזר הציבורי, המביאים לכך שתוספות רבות המשולמות לאותם עובדים "לא נספרות" כחלק משכר היסוד שלהם, ולכן לא מחושבות לצורך זכאותם לשכר מינימום.



מה ההיגיון לעדכן את שכר המינימום למי ששכרם הממוצע גבוה ב-130% משכר המינימום? אין היגיון, אין צדק, אין יושר ואין סיבה. הסיבה היחידה היא האינטרס הפוליטי של ההסתדרות ושל העומד בראשה עיני, שהעובדים במגזר הציבורי הם לב הכוח הפוליטי שלהם - ולכן הם אינם רוצים לפתוח את הסכמי השכר במגזר הציבורי ולבטל את העיוותים בהם. כמו העיוות של תשלום השלמה לשכר מינימום למי שמשתכר פי שניים ויותר משכר זה.



על רקע המציאות הזו, הודיע ראש הממשלה לפני כשבועיים כי הממשלה תעלה את שכר המינימום, בתנאי שהעובדים במגזר הציבורי ששכרם עולה על שכר המינימום (תופעה דומה אינה קיימת במגזר הפרטי) לא ייהנו מעליית השכר הזו. כדברי ראש הממשלה הרשמי (הגם שלא בפועל), המיטיב כל כך להתנסח, "שכר מינימום אמיתי".



מלים כדורבנות, רק שהדורבנות לא שייכים לנתניהו - הם שייכים לעופר עיני. לראיה, שלושה שבועות בלבד לאחר הניסוח התקיף נתניהו נותר בלי תקיפות ובלי ניסוח. אף שכל הדרג המקצועי באוצר קבע כי אין מקום להעניק תוספת שכר מינימום למי שאינו משתכר שכר מינימום; אף שההערכה היתה כי אין סיכוי שעיני יוכל להשבית את המשק על רקע הדרישה לשלם שכר מינימום למי ששכרו הוא 8,858 שקל; אף שברור כי זה בלתי צודק ובלתי מוסרי לשלם תוספת שכר מינימום למי ששכרם הוא גבוה בהרבה מכך; למרות כל אלה, שכר המינימום יועלה עתה לכל העובדים במשק באופן אחיד. כולל מקבלי השכר הגבוה.



כפי שנתניהו היטיב לנסח זאת, מי שיש לו יקבל על חשבון מי שאין לו - ניסוח המיטיב לתאר את הנעשה בראשות הממשלה: לעיני יש (עוצמה, עקרונות, השפעה), לנתניהו אין (עוצמה, עקרונות, השפעה). כאמור, ראש ממשלת ישראל, מר עופר עיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully