וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר הישראלי של פרויקט הענק לעקיפת תעלת פנמה

מאת אבי בר-אלי

3.3.2011 / 6:47

בלעדי קבוצת גלובל של אלוף (מיל') ישראל זיו יזמה יחד עם יו"ר חברת החשמל לשעבר, שלמה רוטמן, פרויקט קולומביאני-סיני בהיקף של 7.6 מיליארד דולר, שיתחרה בתעלת פנמה באמצעות מסילת ברזל בין חופי קולומביה



>> ענף התחבורה העולמי התבשר לפני שבועיים על מהלך דרמטי שעשוי להשפיע בעתיד על דפוסי הסחר העולמי: ממשלת קולומביה הודיעה כי היא בוחנת שיתוף פעולה עם חברות ממשלתיות סיניות בקידום מיזם לעקיפת תעלת פנמה. ל-themarker נודע כי מאחורי פרויקט הענק המתגבש בימים אלה עומדת קבוצת יזמים ישראלים, בהובלת ראש אגף מבצעים לשעבר בצה"ל, אלוף (מיל') ישראל זיו.



ממשלת קולומביה, תחת ראש הממשלה חואן מנואל סנטוס, מקדמת באחרונה פרויקט בשיתוף חברת תשתית הרכבות הסינית (china railway construction), שיפתור את התלות האזורית הגוברת בשינוע סחורות דרך תעלת פנמה, שבה עוברים 5% מהיקף הסחר העולמי. מדובר בפרויקט חלופי למעבר אניות דרך התעלה, שיחבר את החוף האטלנטי של קולומביה עם חוף האוקיינוס השקט שלה באמצעות הנחת מסילת רכבת חדשה ושדרוג מסילה קיימת, באורך כולל של 790 ק"מ.

קולומביה נהפכה בשנים האחרונות ליצואנית פחם דומיננטית, בעיקר לסין, אך חסרה תשתית שינוע ימי מן החוף המערבי, ונאלצת לשנע את הפחם המיוצא (ומינרלים נוספים) אל החוף האטלנטי, משם הוא משונע באוניות דרך תעלת פנמה בעיקר לשווקים המתעוררים בסין ובהודו. תכלית הפרויקט, לפיכך, היא להניח תשתית מסילתית שתפתח עבור קולומביה ערוץ תחבורתי ישיר לאסיה, דרך נמל ימי חדש שיוקם באזור בואנה ונטורה שבחוף המערבי של קולומביה. בנמל יוכלו לעגון אוניות בנפח 100 אלף טונות ויותר, לעומת מגבלת הגודל של האוניות העוברות בתעלת פנמה.



את הזיכיון להפעלת קו המסילה הישן באזור מחזיק כיום קונסורציום משותף לחברה מקומית ולקבוצת global שבראשה עומד זיו. הקבוצה הוקמה לפני כארבע שנים ופועלת במדינות אפריקה ודרום אמריקה באמצעות שתי זרועות: זרוע ייעוץ אסטרטגי בנושאי ביטחון לאומי, וזרוע אזרחית שפועלת בתחומי התשתיות, המים והחקלאות. למנהל הפרויקט מטעם גלובל מונה יו"ר חברת החשמל לשעבר, שלמה רוטמן, שפרש ב-2006 מהחברה ומונה שנה לאחר מכן למנהל עסקיו של ארקדי גאידמק.



ככל הידוע, יזמה הקבוצה את הקשר בין ממשלת קולומביה לבין החברות הסיניות מתוך כוונה לשלב בין האינטרסים של שתי המדינות בייעול הסחר ביניהן. היקף הסחר בין סין לקולומביה הסתכם ב-2010 ב-5 מיליארד דולר, והוא שני רק להיקף הסחר של סין עם ארה"ב. היקף ההשקעה בפרויקט מוערך ב-7.6 מיליארד דולר, ולפי המתווה שגיבשה גלובל, הוא ימומן בידי הבנק הממשלתי china development bank כנגד ערבויות שתעמיד ממשלת קולומביה לשינוע המחצבים בקו לתקופה קצובה. תקופת הסגירה הפיננסית של הפרויקט והקמתו מוערכת בשש שנים לפחות. בקבוצת global סירבו להתייחס לתוכן הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully