וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מיליונרים מאוסטרלים

אקונומיסט

3.3.2011 / 6:47

יותר מ-24 מיליון איש בעולם הוגדרו מיליונרים ב-2010 - כ-0.5% מהאוכלוסיה הבוגרת בעולם. אף שקשה להתחקות במדויק אחר מספר העשירים המופלגים ושוויים, ברור כי גם לאחר המכה הקשה שספגו העשירים במשבר - הם חזרו לצמוח. העשירון העליון של פירמידת ההון מחזיק כיום ב-83% מ



>> רוב האנשים סבורים שאדם בעל מיליון דולר הוא עשיר, אך מיליונרים רבים יחלקו על כך. הם אינם משווים עצמם למורים או לזבנים, אלא להורים אחרים בבתי הספר הפרטיים של ילדיהם. ואולם, כדי למנות את מספר העשירים בעולם יש לקבוע רף שרירותי, ומיליון דולר הוא סכום הולם. חברת הייעוץ קפג'מיני, מגדירה כל אדם בעל נכסים זמינים להשקעה בשווי מיליון דולר או יותר (להוציא את ביתם) כ"אינדיווידואלים בעלי שווי נקי גבוה", או במלים אחרות, עשירים. על פי מדד שמרני זה של קפג'מיני ובנק מריל לינץ', יש בעולם כ-10 מיליון מיליונרים.



בנק קרדיט סוויס משתמש בהגדרה נוקשה פחות (וברורה יותר מאליה): מיליונר הוא מישהו שמחזיק בנכסים בשווי נקי של לפחות מיליון דולר. הנכסים יכולים להיות בית, אוסף אמנות, ואפילו תוכניות פנסיה בלתי נגישות.

דו"ח העושר העולמי של קרדיט סוויס מעריך כי יש 24.2 מיליון איש כאלה בעולם, נכון לאמצע 2010 - כ-0.5% מהאוכלוסיה הבוגרת בעולם. לפי מדד זה, יש בעולם יותר מיליונרים מאוסטרלים. כ-41% מהם גרים בארה"ב, 10% ביפן ו-3% בסין.



איך נהפכו אנשים אלה לעשירים? בעיקר בזכות מאמציהם. רק 16% מאותם אינדיווידואלים ירשו את נכסיהם, לפי קמג'מיני. הדרך הנפוצה ביותר להתעשר היא להקים עסק: כמעט מחצית (47%) מעשירי העולם הם יזמים.



לא צריך להיות גאון כדי לבנות עסק של מיליון דולר, אך אין ספק שאינטליגנציה ועבודה קשה מסייעות. בספרם "the millionaire next door" ("המיליונר מהבית השכן") טוענים וויליאם דנקו ותומאס סטנלי כי מיליונר טיפוסי בארה"ב הוא אדם שגרתי לעילא ולעילא. הוא מבלה את חייו בחיסכון שקדני ומזרים את הכנסותיו בחזרה אל העסק. הוא לא מתגורר בחלקים היוקרתיים בעיר - למה לבזבז כסף כשאפשר להשקיע? וההעדפות שלו כה צנועות עד שכמעט ואי אפשר להבדיל בינו לבין שכנו. הוא קונה נעליים ב-40 דולר והמכונית המועדפת עליו היא פורד.



בקפג'מיני מעריכים כי 23% נוספים מהמיליונרים בעולם התעשרו בזכות עבודתם כשכירים. חלקם מצליחים לחצות בקלות את רף מיליון הדולר. גרגורי מאפיי, מנכ"ל ליברטי מדיה, חברת טלוויזיה בכבלים מארה"ב, השתכר יותר מ-87 מיליון דולר ב-2010.



על פי חברת הייעוץ היי, חציון השכר בקרב מנהלי 456 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסות בארה"ב, הסתכם ב-7.23 מיליון דולר. אך הרוב המכריע הם אנשי מקצוע מיומנים או מנהלים שהשתמשו בכספם בתבונה. מומחה ליישור שיניים בארה"ב משתכר כ-200 אלף דולר בשנה. הוא עשוי לסיים את לימודי הרפואה בחובות, אך אחרי חיים שלמים של עבודה, חיסכון והשקעה, סביר להניח כי יוכל לצבור מיליון דולר.



היו שקיוו כי המשבר הכלכלי יפחית את מצבת העשירים. במובן מסוים זה קרה - רבים מהם ספגו הפסדים רבים. בקפג'מיני טוענים כי שיעור האינדיווידואלים בעלי שווי נקי גבוה בעולם (לפי הגדרתם) ירד ב-2008 ב-15% ל-8.6 מיליון איש. הונם הכולל נחתך בכמעט 20%, לסכום מרשים של 32.8 טריליון דולר.



הסופר-עשירים הפסידו עוד יותר - שיעור האנשים בעלי נכסים בשווי של יותר מ-30 מיליון דולר ירד ב-25% ב-2008, ונכסיהם התכווצו ב-24%.



אך בשנה שעברה העשירים זינקו בחזרה. לפי נתוני קפג'מיני, הונם הקולקטיבי צמח ב-2009 ב-19%, ל-39 טריליון דולר. בראשונה השתווה מספר העשירים באסיה לזה של אירופה - כ-3 מיליון איש בכל יבשת. שוויים של הנכסים המשותפים של עשירי אסיה, 9.7 טריליון דולר, היה גבוה יותר מזה של האירופים. החתולים השמנים של צפון אמריקה נותרו שמנים יותר, עם 10.7 טריליון דולר שמתחלקים בין 3.1 מיליון איש.



בעל המאה הוא בעל הדעה



לפירמידת ההון העולמית יש בסיס רחב ביותר ופסגה צרה למדי. המאיון העליון בקרב העשירים מחזיק ב-43% מכלל הנכסים בעולם, העשירון העליון מחזיק ב-83% והמחצית התחתונה מחזיקה ב-2% בלבד. הדבר מעיד על הבדלי השפעה ניכרים. 10% העשירים ביותר מחזיקים בנתח הארי של ההון העולמי, מה ששם אותם בעמדת השפעה מהותית על מימון עסקים, ארגוני צדקה ופוליטיקאים. ואולם, ל-50% מהמיליונרים, אלה שבתחתית הפירמידה, כמעט שאין הון.



בפסגת הפירמידה נמצאים כ-81 אלף איש עם נכסים בשווי של יותר מ-50 מיליון דולר. מתוכם, כ-30 אלף מחזיקים ביותר מ-100 מיליון דולר ו-2,800 מחזיקים ביותר מ-500 מיליון דולר. בקרדיט סוויס מעריכים כי בקצה החד של הפירמידה יש כ-1,000 איש המחזיקים בנכסים בשווי של יותר ממיליארד דולר.



אחרי המשבר הכלכלי צימצמו עשירים רבים את הוצאותיהם על מוצרי יוקרה מיותרים, בייחוד מהסוג הראוותני. לפי קפג'מיני, ב-2009 צללו מכירות היאכטות בעולם ב-45%. אך שוק מוצרי היוקרה מתאושש. כשבוחנים את העשור האחרון, אין ספק שהמזל האיר פנים למתעשרים. בקרדיט סוויס מעריכים כי סך ההון העולמי (לא רק של העשירים) עלה ב-72% בין 2000 ל-2010. כמעט מחצית ממנו נוצר כתוצאה מהיחלשות הדולר מול מטבעות אחרים, אך השאר נבע מצמיחה כלכלית ומצמיחת האוכלוסייה. בעוד מספר הבוגרים בעולם עלה מ-3.6 מיליארד ל-4.4 מיליארד, עלה ההון הממוצע לאדם מ-30,700 דולר ל-43,800 דולר.



לא קל להתחקות אחר העלייה בהונם של העשירים. בניגוד להכנסות, אין צורך להצהיר על ההון בפני רשויות המס. אך יש שפע עדויות לכך ש"העשור האחרון התברר כפורה במיוחד לביסוס ולשימור הון גדול", במלים של קרדיט סוויס. כדי להיכנס לרשימת 400 העשירים של אמריקה של המגזין "פורבס" ב-1995 היה צורך ב-418 מיליון דולר. כעת צריך מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully