וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטר פלייס תחנוך בקרוב תחנה מסחרית ראשונה להחלפת מצברים

מאת דניאל שמיל

3.3.2011 / 6:47

בלעדי התחנה, הסמוכה לצומת ביל"ו, נמצאת כעת בשלבי ניסוי ומיועדת למכוניות פרטיות. היא כוללת מסלול להחלפת מצברים ומתקן אחסנה וטעינה למצברים ריקים



>> חברת בטר פלייס החלה באחרונה בניסוי של הפעלת תחנה מסחרית להחלפת מצברים למכוניות חשמליות, כחלק מרשת תחנות שתפרוס החברה בקרוב בישראל. בשלב ראשון, הרשת צפויה למנות 10 תחנות החלפה, ועד 2016, כ-50 תחנות.

בטר פלייס כבר ערכה בעבר ניסויים במנגנון של החלפת המצברים, שאף מודגם לקהל במרכז המבקרים של החברה בגלילות, וכן ניסוי בתחנה להחלפת מצברים למוניות שנמצאת ביוקוהמה שביפן. ואולם, מדובר בתחנה הראשונה שתהיה פתוחה לקהל הרחב ותוכל לשרת כל מי שינהג במכונית חשמלית שהמצבר שלה ניתן להחלפה.



התחנה ממוקמת סמוך לצומת ביל"ו, לצד תחנת הדלק "פז" וסמוך לתחנת שנאים של חברת החשמל. היא מורכבת משני חלקים - מסלול להחלפת מצברים ומקום אחסנה למצברים. המסלול להחלפת מצברים דומה לבדיקה שהמכונית עוברת במבחן רישוי (טסט). המכוניות נכנסות למתחם ועוצרות בדיוק מעל מנגנון החלפת המצברים, שנמצא מתחת לפני השטח. לאחר מכן עולה מתחת למכונית החונה רובוט, שמוציא מהמכונית את המצבר המרוקן ומחליפו במצבר חדש וטעון. התהליך כולו נמשך כ-2 דקות, ובסיומו המכונית יכולה להמשיך בדרכה.



החלק הגדול ביותר בתחנת ההחלפה הוא מבנה אטום שבו נטענים המצברים הריקים ומוכנים להיות מותקנים במכונית אחרת. טעינה מלאה של מצבר תימשך בין 6 ל-8 שעות. לא ברור כמה מצברים יוחזקו בתחנה בכל עת. בתחנת ההחלפה ביוקוהמה, למשל, יש 12 סוללות שמשרתות שלוש מוניות, אך סביר להניח כי התחנה המיועדת למכוניות פרטיות תשמש מספר גדול יותר של כלי רכב, ויהיה בה יחס קטן יותר בין מצברים למכוניות.



תחנת ההחלפה של בטר פלייס תהיה ממותגת ותישא את הסמלים והצבעים של החברה. כיום השלטים במקום עדיין מכוסים והתחנה מוסווית מעט, אך נראה כי בקרוב התחנה תיחנך רשמית. שלשום, ניצפו לצד התחנה של בטר פלייס שתי מכוניות חשמליות מדגם רנו פלואנס ze, מתוך 14 מכוניות חשמליות שמחזיקה בטר פלייס כיום. בתוך התחנה ניצפו כמה עובדים שרשמו נתונים לגבי תהליך ההטענה - ככל הנראה כחלק מהניסוי שנערך בה.



בתוך כך, בטר פלייס הודיעה השבוע על שיתוף פעולה גם עם חברת סונול, שבמסגרתו יוקמו תחנות להחלפת מצברים לצד תחנות דלק של סונול. בטר פלייס כבר חתמה על הסכמים דומים עם החברות פז, דלק ודור-אלון.



לפי ההסכם, סונול תספק את השטח לתחנת ההחלפה, ובטר פלייס יספקו את המימון להקמת תחנת ההחלפה.



רוב יצרניות הרכב כיום אינן שותפות לרעיון החלפת המצברים של בטר פלייס. לבד מרנו-ניסאן, שחתמה על הסכם שיתוף פעולה עם בטר פלייס, וחברת צ'רי הסינית, שמקימה מפעל משותף עם החברה לישראל (בעלת השליטה בבטר פלייס), יצרניות הרכב אינן מפתחות כלי רכב עם מצבר שניתן להחלפה מהירה.



הפיתוח של כלי רכב חשמליים מתמקד כיום בהארכת טווח הנסיעה של המצבר ובפתרונות שונים להטענה מהירה כפתרון לטווח הנסיעה המוגבל, כיום, של מכוניות חשמליות.



בניסיון להגדיל את מספר כלי הרכב בעלי מצבר ניתן להחלפה מהירה, הודיעה אתמול בטר פלייס על הקמת קונסורציום בשם איזי-בט (easybat) שיפתח רכיבים לכלי רכב חשמליים עם מצבר מתחלף. בטר פלייס תוביל את השותפות שבה ייטלו חלק רנו, יצרן החלפים קונטיננטל, חברת המחקר ארנסט אנד יאנג ועוד חמישה מכוני מחקר.



איזי-בט תפתח רכיבים וממשקים אחידים, שיאפשרו ליצרניות רכב לשלב מצברים מתחלפים בקלות במכוניות קיימות. בפרויקט יפותחו רכיבים להחלפת הסוללה, ממשקי חיבור בין המכונית, הסוללה ורשת התקשורת, מערכות קירור ועוד. התוכנית מתוקצבת ב-2.2 מיליון יורו בידי הנציבות האירופית, וצפויה להסתיים עד יוני 2013.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully