וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי בארה"ב מחזיק זהב בשווי 365 טריליון דולר, בנק ישראל - אפס

מאת רם עוזרי

3.3.2011 / 6:47

סטנלי פישר: "אנחנו לא קונים זהב. ההשקעות שלנו במט"ח שמרניות מאוד וימשיכו להיות כך"



>> בשבוע שעבר פירסם בנק ישראל את נתוני המאזן שלו, שמהם עולה כי הבנק הפסיד כ-18 מיליארד שקל כתוצאה מירידה בערך הדולר בשנה האחרונה. בנק ישראל אינו היחיד שרשם הפסדים מסיבה זו.



הירידה בערכו של המטבע האמריקאי אל מול שאר המטבעות הביאה בנקים מרכזיים רבים בעולם לרשום הפסדים בשל שינויי שער חליפין. אולם, בעוד בנקים מרכזיים אחרים קיזזו, לפחות חלקית, את ההפסדים על הדולר ברווחים על יתרות הזהב שברזרבות שלהם, בנק ישראל - שלא מחזיק זהב כלל - נותר עם ההפסד.

גיליאן טט מ"פייננשל טיימס" מציינת כי ב-2010 הפסיד הבנק המרכזי של שווייץ 21 מיליארד פרנק שווייצי (כ-20 מיליארד דולר) בשל שינויי שער חליפין. עם זאת, כותבת טט, "ההפסדים היו יכולים להיות גדולים יותר לו הבנק לא היה נהנה מאחזקותיו בזהב". שווי אחזקות הזהב של שווייץ "על הנייר" נכון לינואר 2011 הוא 47 טריליון דולר, לאחר עלייה של 28% במחירו בשנה האחרונה.



מנתונים שפירסמה מועצת הזהב העולמית (world gold council), המבוססים על נתוני קרן המטבע העולמית, עולה כי נכון לינואר 2011 בנקים מרכזיים בעולם מחזיקים בממוצע 11.6% מהרזרבות שלהם בזהב. הבנק הפדרלי של ארה"ב מחזיק בכמות הזהב הגבוהה ביותר - 8,100 טונה - המהווים 75% מכלל הרזרבות שלו. מחירו הנוכחי של גרם זהב הוא 45 דולר, כך ששווי יתרות הזהב שמחזיקה ארה"ב הוא 365 טריליון דולר.



באירופה אחזקות הזהב של הבנקים המרכזיים דומה. הבנק המרכזי של האיחוד האירופי מחזיק 30% מהרזרבות שלו (500 טונה) בזהב. הבנקים המרכזיים של מדינות מרכז אירופה מחזיקים רזרבות זהב בשיעורים גבוהים אף יותר. הבנק המרכזי של גרמניה, שלו יתרת הרזרבות הגדולה באירופה, מחזיק 71% מיתרת הרזרבות שלו בזהב (3,400 טונה), צרפת 67%, איטליה 70%, הולנד 60% וספרד 40%.



מחיר הזהב זינק בשנתיים האחרונות ב-50% ממחיר של 940 דולר לאונקייה למחיר נוכחי של 1,410 דולר לאונקייה. בשנה האחרונה לבדה טיפס מחיר הזהב ב-28%.



בנק ישראל החליט עוד בשנות ה-80, בהמלצת פישר, למכור את כל יתרות הזהב שלו במחיר של 800 דולר לאונקייה, ומאז אין במרתפי הבנק עתודות זהב כלל. גורם בכיר בענף הבנקאות מתח ביקורת קשה על מדיניות הבנק בניהול הרזרבות. "המאזן שפירסם הבנק מוזר מאוד. בין 80% ל-90% מהרזרבות של הבנק מוחזקות בדולר. השאר מושקע ביורו, בסטרלינג ובין וזה כל הגיוון. ההפסדים של הבנק עצומים. פישר חושב כמו בנק מרכזי קלאסי, אבל צריך לצאת מהקופסה".



בדיון שנערך בנובמבר בוועדת הכספים של הכנסת, נשאל הנגיד סטנלי פישר על מדיניות הרזרבות של בנק ישראל: "זהב אנחנו לא קונים. ההשקעות שלנו במט"ח הן מאוד שמרניות וימשיכו כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully