וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ממנה את הממונה

אורה קורן

4.3.2011 / 7:04

בועז הירש מסתמן כמועמד מוביל בקרב כמה מחברי ועדת האיתור שתבחר ממונה חדש על ההגבלים העסקיים ? מדובר במועמד ראוי, אבל השאלה היא האם ועדת האיתור ראויה



>> קשה להעלות על הדעת שמישהו ימנה בהליך שאינו ראוי מועמד לתפקיד בכיר במשק, כמו המפקח על הבנקים או מבקר המדינה. ואולם בימים אלה מתנהל תהליך שנוי במחלוקת למינוי רגולטור מרכזי במשק - הממונה על ההגבלים העסקיים.

הממונה אחראי על שמירת התחרות במשק, והוא זה שמונע מתאגידי ענק לצבור עוד כוח וליהפך דומיננטיים מדי, או מונופולים בתחומם. החוק קובע שהממונה ישמור על התחרות, והתחרות שומרת על הצרכנים - מכיוון שהיא מעודדת הורדת מחירים ושירות טוב יותר. התחרות גם חיונית לצמיחת המשק, ומשק צומח מייצר יותר מקומות עבודה ומעלה את רמת החיים.



השבוע ערכה ועדת האיתור לתפקיד הממונה על ההגבלים ראיונות אישיים לכעשרה מועמדים מתוך כ-30 שהגישו מועמדות לתפקיד. לפי מקורבים לנושא, השמות המובילים, גם אם לא הוסכם עליהם עדיין, הם בועז הירש, ראש אגף סחר חוץ בתמ"ת; בועז גולן, ראש המחלקה המשפטית ברשות ההגבלים; ומירב בארי, לשעבר הכלכלנית הראשית של הרשות. אתמול אמר שר התמ"ת שלום שמחון כי הורה למנכ"לו שרון קדמי, העומד בראש הוועדה, לפנות גם למועמדים שלא הגישו מועמדות במטרה לאתר מועמד חזק שלא יהיה מקורב פוליטית לאיש.



"הממונה הוא הרגולטור מספר אחד במשק, אמר שמחון. "התחרות במשק היא דבר חשוב מאוד ואנחנו שוקלים לפנות למועמדים חיצוניים. נעשה מאמץ להביא את האיש המתאים והעצמאי ביותר, שמבין כי חשוב לשמור על התחרות במשק ולהמשיך להתפתח. הנחיתי את קדמי לא להיות בלחץ ולעשות מה שטוב למשק - תוך תמימות דעים בוועדה".



אלא שבינתיים התבררו שמות חברי ועדת האיתור, וחלקם מעוררים תהיות לגבי חוסר התאמה או ניגוד עניינים. בוועדה מכהנים, על פי הנדרש, אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ויעקב ברגר, המשנה לנציב שירות המדינה. עם זאת, לצדם מונו מוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, המכהן כדירקטור בחברות ציבוריות. לא ברור מה לפרידמן ולהגבלים, לאחר שכיהן כיו"ר המונופול הגדול במדינה. בנוסף, לא ברור מדוע מונה לוועדה חבר בעל זיקה לשוק הפרטי. הרי המגזר העסקי מעוניין בממונה על ההגבלים חלש, ואילו המדינה צריכה למנות מועמד חזק, שיוכל לנטרל לחצים מהמגזר העסקי.



בנוסף, פרידמן מכהן כדירקטור באלקטרה צריכה, חברה שבאחרונה רצתה להתמזג עם חברת מיניליין. רשות ההגבלים לא אישרה את המיזוג. את המתנגדים למיזוג ייצגה בארי, שהגישה מועמדות לתפקיד הממונה. האם אין כאן ניגוד עניינים? האם פרידמן, שלא השיג את המיזוג בגלל בארי, יאשר את מינויה לממונה על ההגבלים?



חברת ועדה נוספת שנבחרה כנציגת האקדמיה היא שלומית ינובסקי-רביד מהקריה האקדמית אונו, שמתמחה בדיני עבודה, אך לא בדיני הגבלים.



מקורבים לדיוני הוועדה ציינו השבוע כי לאורך יום הראיונות שנערך ביום רביעי האחרון ניכר היה שפרידמן, ינובסקי-רביד וקדמי מדברים בקול אחד. הם תומכים באותו מועמד, הירש, ולא מתלהבים, בלשון המעטה, משמות אחרים שעולים בוועדה.



הירש הוא מועמד ראוי ביותר, אבל לא רק בחירת המועמד הראוי חשובה. לא פחות ממנה חשובה הדרך. ראוי שוועדת איתור לתפקיד כה חשוב תורכב מאנשים בעלי מעמד ציבורי מוערך, לא ממקורבים, שיחד עם היו"ר שמינה אותם יהוו רוב אוטומטי. הציבור מאס בקומבינות ורוצה מדינה עם מנגנון שלטוני מסודר ונקי.



קדמי אמר בתגובה: "מי שמאשר את חברי הוועדה היא נציבות שירות המדינה. הם חתומים על הסדר ניגוד עניינים". הנציבות בוחנת את הנושא לאחר שקיבלה פנייה מ-themarker.



שמחון אמר בתגובה: "תפקיד הממונה חשוב ורגיש מאוד. תיעשה פה העבודה הכי טובה שאפשר, גם אם יידרש להפוך אבן על אבן כדי שייבחר המועמד המתאים ביותר. השר והממשלה אינם חותמת גומי. יש כשלים לא מעטים וצריך להביא אדם מספיק חזק ועצמאי שלא קשור פוליטית לאף אחד - גם לא אלי. נדרשת הגברת התחרות במשק והוא לא יכול להישלט בידי אנשי עסקים ובעלי הון. צריך להביא בחשבון את הריכוזיות במשק, וזה יהיה אחד הקווים המנחים של מי שייבחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully