וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצויי הפקעה ישולמו בכסף ולא בקרקע

אסא זהר

4.3.2011 / 7:03

בית שמאי



>> בפני בית המשפט המחוזי בנצרת נדון עניינה של משפחת חוסני מוחמד, שהופקעה ממנה קרקע חקלאית באזור היישוב עין מאהל שליד נצרת. לתובעים נקבע פיצוי כספי אשר חושב על פי הקריטריונים המקובלים במינהל מקרקעי ישראל - השווי החקלאי של הקרקע בתוספת שווי המחוברים, במקרה זה מטע עצי זית עבורם נפסק פיצוי של 180 דולר לכל עץ. ואולם התובעים תבעו כי הפיצוי בגין ההפקעה ישולם להם בצורה של קרקע חליפית ולא בכסף.

כסיוע לתביעתם הציגו התובעים כמה מקרים בהם זוכו אזרחים בקרקע חליפית כפיצוי לקרקע שהופקעה מידם, והוסיפו כי לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וההגנה שהוא מקנה על זכות הקניין - הפיצוי הראוי, שאינו פוגע בקניינם מעל למידה הנדרשת, הינו פיצוי בקרקע ולא פיצוי כספי.



השופט בנימין ארבל (בימ"ש מחוזי נצרת, ת.א. 34/10) דחה את התביעה בקובעו כי הפסיקה אמנם נותנת משקל לשאלת המידתיות, אבל בקשר למעשה ההפקעה עצמו ולא בסוגיית אופן הפיצוי.



כפי שנקבע בשורת פסקי דין קודמים, הכלל הוא כי תשלום הפיצויים בגין הפקעה נעשה בכסף. אף כי ניתן לפצות גם על דרך של הקצאת קרקע חליפית, כאשר בעל הקרקע והרשות המפקיעה מסכימים על כך, הרי שאין הרשות מחויבת לעשות כן.



דוגמאות לא רלבנטיות



יתרה מכך, סעיף 12 לפקודת הקרקעות קובע מפורשות פיצוי כספי. באשר לדוגמאות שהביאו התובעים בהן שולם הפיצוי בקרקע חליפית, קבע בית המשפט כי אין בהן ממש. הדוגמה של ההפקעות לצורך סלילת כביש 6, שאותה הציגו התובעים, הינה חריג שמקורו בחוק ספציפי, "חוק כביש ארצי לישראל", אשר קבע מנגנון ייחודי - ועדת פיצויים סטטוטורית אשר מוסמכת בהסכמת שני הצדדים להמיר את סכום הפיצוי בקרקע חליפית.



גם הדוגמה של קיבוץ הפזורה הבדואית לעיירות מוסדרות תוך הענקת זכויות במקרקעין אינה רלוונטית, שכן הסדר זה נועד להוות פתרון לסוגיית ריכוז הבדואים לעיירות קבע ואינו קשור להפקעת מקרקעין.



יש להעיר כי חילופי קרקעות אכן מבוצעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל במקרים מתאימים כגון בשמורת הטבע הר מירון, שם החליפה המדינה עם תושבי הכפרים בית ג'אן וחורפיש קרקעות בבעלותה הסמוכות לכפרים תמורת קרקעות שבבעלות התושבים המצויות בלב השמורה, וזאת כדי למנוע עיבוד של הקרקעות הפרטיות בלב השמורה, ובכך לשמר את ערכי הנוף והטבע הייחודיים. כך גם נעשה בפארק הכרמל, ואולם אין לחילופי קרקעות אלה כל קשר לפיצויי הפקעה.



-



הכותב הוא עורך דין, שמאי מקרקעין ומתכנן ערים



asaz@netvision.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully