וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תלויים רק ברופא: חוקרים ישראלים פיתחו מערכת המאפשרת לחולים להיות מעורבים בפרופיל הרפואי שלהם

גיא גרימלנד

4.3.2011 / 9:28

המערכת פותחה על ידי מעבדת המחקר של יבמ בחיפה, בשיתוף עם חוקרים במעבדות יבמ בסין ובית חולים בקוריאה



חלקים גדולים של המידע הרפואי אותו מאתרים מטופלים באופן עצמאי באינטרנט הם במקרים רבים בלתי רלוונטיים או בלתי אמינים ומותירים את החולים מבולבלים ולחוצים. גם הרופאים לא מספרים תמיד לחולים את כל תמונת המצב או פורסים בפניהם את כל המידע הרחב הזמין להם. התוצאה היא שחולים רבים חשים שאין להם על מי לסמוך.



חוקרים במעבדת המחקר של חברת יבמ בחיפה פיתחו מערכת אנליטית ופורטל רפואי חדש למטופלים ולרופאים, שיסייעו בעניין זה. המערכת החדשה פותחה בשיתוף עם חוקרים במעבדות יבמ בסין ועם בית חולים אוניברסיטאי בקוריאה.



הפורטל האינטרנטי מאפשר העצמת חולים באמצעות פתיחת מגוון של אופציות להרחבת מעורבות המטופל בניהול הפרופיל הרפואי שלו ואספקת שירותים המונעים בין השאר חשיפה לסיכונים. מערכת העצמת החולים של יבמ עושה שימוש בכלי ניתוח אנליטי על מנת לאסוף נתונים ממקורות מידע פתוחים לשימוש הציבור, תוך התחשבות בהיסטוריה הרפואית של החולה, והצעת מידע הנדרש לתמיכה בהחלטות הרפואיות אותן הם מקבלים. החולים המשתמשים בפורטל יכולים לשלוח ולקבל התרעות לגבי בעיות רפואיות, כמו גם לבחון את הפרופיל הגנטי שלהם על מנת להתאים את מינון התרופות למאפיינים המיוחדים לכל חולה.



בסיס נתונים לגבי תגובות בין תרופות, המשולב במערכת החדשה של יבמ מאפשר בין השאר לחולה המשתמש בתרופת מרשם ומעוניין ליטול תרופה נוספת הנמכרת מעל הדלפק, לבדוק בעצמו את האינטראקציה האפשרית בין שתי התרופות האלה - ולהימנע מבעיות העלולות להתעורר עקב סתירה ביניהן. המערכת מציעה גם מארג רשתות חברתיות של רופאים וחולים יוצרת תשתית לאפשרות תקשורת בין חולים ובין חולים אחרים הסובלים ממחלות דומות.



ירדנה פרס, מנהלת תחום מדעי החיים והבריאות במעבדת המחקר של יבמ בחיפה, אומרת כי "רוב המטופלים במערכות בריאות אינם נהנים מגישה למידע בהיקף הזמין לרופאים דוגמת עדכונים לגבי חלופות טיפול או אזהרות חדשות של ה-fda".



לדבריה, "רופאים אינם מקפידים תמיד לשתף את החולים במידע או להתעדכן בנתונים אישיים של החולים - דוגמת הרגלי אכילה או ניטור לאורך זמן של נתונים ובדיקות. התמונה החלקית הזאת מגבילה את רמת הטיפול אותו יכולים הרופאים להציע ואת איכות הטיפול אותו יכולים חולים להבטיח לעצמם באמצעות התנהלות יום-יומית נכונה יותר. מערכת העצמת החולים של יבמ משלבת את העולמות האלה ומביאה מידע חשוב לשני הצדדים".



המערכת של יבמ נחשפה לראשונה בתערוכת המיחשוב סביט שנערכת בימים אלה בגרמניה. סביר להניח שהיא תוצע לחולים ורופאים ברחבי העולם בשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully