וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפזר את הוועדה לבחירת הממונה

אורה קורן

6.3.2011 / 7:04

תחרות הוגנת



>> "היי שקטה, ייבחר הממונה הטוב ביותר למשק" - אלה היו דבריו של שר התמ"ת, שלום שמחון, ביום חמישי האחרון, כששמע על ניגודי העניינים לכאורה וחוסר ההתאמה של חלק מחברי הוועדה לאיתור הממונה על ההגבלים העסקיים לתפקידם.

ואולם קשה להירגע כשרואים איך חברי הוועדה השנויים במחלוקת יוצרים גוש חוסם עם שרון קדמי, מנכ"ל משרד התמ"ת שבחר אותם, העומד בראש הוועדה. המשמעות היא שהם יאפשרו להעביר לשר את המועמד שבו קדמי יחפוץ, כשבוועדה אין כלל חבר המתמחה בנושא ההגבלים.



חברי הוועדה השנויים במחלוקת הם שלומית ינובסקי-רביד ומוטי פרידמן. ינובסקי-רביד היא מומחית לדיני עבודה, אך לא לדיני הגבלים. היא נבחרה לשמש בוועדה כנציגת האקדמיה, אף שישנם מומחי הגבלים באקדמיה שהיו שמחים לתרום מניסיונם לוועדה.



פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, מונה לתפקידו בחברת החשמל על ידי בנימין בן-אליעזר, בתקופה שבה היה קדמי יועצו של בן-אליעזר. בכירים בתמ"ת אמרו בסוף השבוע כי קדמי נהג להיפגש עם פרידמן לארוחות משותפות כמעט כל שבוע לאחר שנכנס לתפקידו כמנכ"ל התמ"ת. פרידמן יושב בוועדת האיתור על תקן חבר לשעבר בבית הדין להגבלים, אף כי עורכי דין המומחים לנושא ההגבלים מתקשים להיזכר אם ראו אותו אי פעם בדיוני בית הדין. בחירתו לוועדה התאפשרה לאחר שינוי שקדמי העביר בתנאי מינוי חבריה, בנימוק שלא נמצאו מועמדים שענו לדרישות המקוריות.



ועדת האיתור כוללת גם נציגים מנציבות שירות המדינה ומלשכת היועץ המשפטי לממשלה, כנדרש. הבעיה היא שהוועדה אינה כוללת מועמד שמבין בהגבלים עסקיים. בוועדות קודמות לאיתור הממונה נהוג היה למנות כמומחה להגבלים גורם משפטי, אולם פרידמן תפס את המשבצת הזו.



לא פלא שחלק מהמועמדים שרואיינו לתפקיד הממונה בשבוע שעבר סיפרו כי להפתעתם, לא נשאלו על ידי הוועדה, שקדמי הוא החבר הדומיננטי בה, ולו שאלה אחת מקצועית בנושא הגבלים. הם נשאלו כיצד הם רואים את תפקידם כממונה, אם ייבחרו. בנוסף, כל אחד מהם קיבל עם הגעתו לראיון מעטפה עם חומר רקע בנושא הגבלים ושאלה, שעליה התבקש להשיב במהלך הראיון, במעין בוחן פתע.



הוועדה לבחירת הממונה נראית כאחיזת עיניים צינית, קומבינה שנועדה לקדם את המועמד שבו חפץ קדמי. לא ייתכן שתפקיד כה חשוב לתחרות במשק, לצרכנים ולמגזר העסקי יופקד בידי אדם אחד, בוודאי לא בידי מי שבקיאותו בתחום אינה רבה, וכשלא ברור מהו האינטרס המניע אותו בקידום המועמד מטעמו. הרוב החוסם שיצר קדמי הופך את הוועדה ואת חבריה למריונטות ולבדיחה. לפיכך, יש לפזר את ועדת האיתור ולמנות מחדש את חבריה, כדי שיימצא בהם לפחות בר-סמכא אחד המבין בתחרות ובחשיבותה למשק. נציבות שירות המדינה יכולה להתערב, אם לא ידעה על ניגוד העניינים לכאורה של פרידמן. אם לא היא, יכול השר שמחון לנקוט יוזמה ולדאוג לפיזור הוועדה. ואם לא הוא, ראוי שראש הממשלה יממש את הסעיף בהסכם הקואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת עצמאות ויתערב במינוי הממונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully