וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום קורא תיגר על נתניהו: מקים ועדה להרחבת הטבות מס בפריפריה

מאת מוטי בסוק

6.3.2011 / 7:04

בלעדי השר לפיתוח הנגב והגליל מכנס מחדש, בלא הסכמת הממשלה, את ועדת רבינוביץ' שתבחן את מדיניות הטבות המס בנגב ובגליל



>> השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, מכנס מחדש את ועדת רבינוביץ' שמונתה לראשונה על ידו ב-2002, בהיותו שר האוצר. שלום, המכהן גם כמשנה לראש הממשלה, מקים כעת את הוועדה בהרכב דומה להרכבה המקורי, במטרה שתבחן את הטבות המס לתושבי הנגב והגליל.

הוועדה המחודשת אינה מוקמת מכוח החלטת הממשלה, אלא ביוזמתו של שלום - שמתכוון להגיש את המלצות הוועדה לאישור הממשלה. למעשה, יש בהקמתה משום קריאת תיגר של שלום על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל שר האוצר יובל שטייניץ, שלא ענו - מטעמים פוליטיים - לעתירה נגד הממשלה שהגישו לבג"ץ ארגונים חברתיים בנוגע לאפליית יישובים בפריפריה בקבלת הטבות במס הכנסה.



בעתירה לבג"ץ נטען כי ההטבות במס הכנסה למתגוררים בפריפריה ניתנות שלא על פי קריטריונים אובייקטיביים. נתניהו ושטייניץ חששו כי שינוי ברשימת היישובים הזכאים להטבות יעמיד אותם בפני קשיים פוליטיים. מועד הגשת התשובה של הממשלה לוועדה חלף בנובמבר, ובג"ץ אמור להכריע בעתירה.



שלום, בניגוד לראש הממשלה ולשר האוצר, סבור כי יש להגדיל - על חשבון תקציב המדינה - את סך כל ההטבות במס של המדינה ליישובי הפריפריה, מה שיאפשר צירוף של כמעט כל היישובים בנגב ובגליל לרשימת הזכאים להטבות מס. כיום ההטבות במס הכנסה לתושבים בפריפריה מסתכמות בכ-750 מיליון שקל בשנה, ובמשרד האוצר מתנגדים להגדלת היקף ההטבות.



ב-2002 הוקמה ועדת רבינוביץ' במטרה לגבש רפורמה מקיפה במערכת המיסוי הישיר (מס הכנסה ומס חברות) בישראל. היא הגישה את המלצותיה ביוני 2002. הממשלה אישרה את ההמלצות, ושני אגפי המס שהיו קיימים אז, אגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ואגף מכס ומע"מ, יישמו אותן.



במכתב ששלח השר שלום לרו"ח יאיר רבינוביץ' נכתב: "ועדת רבינוביץ' שבראשה עמדת, הובילה רפורמות חשובות לאין שיעור בכלכלת ישראל, בהן הפחתת שיעורי המס במתווה יורד מ-62% ל-49% ב-2002, שירדו בהמשך ל-46%, וניסוח חוק מס הכנסה שלילי, ש אושר בכנסת ב-2007. החלטתי לכנס מחדש את הוועדה כדי לבחון את נושא הטבות המס לנגב ולגליל. נושא נוסף שבו תעסוק הוועדה הוא המיסוי העקיף".



גם בנושא המיסוי העקיף קורא שלום תיגר על ראש הממשלה ועל שר האוצר. במכתבו לרבינוביץ' הוא מציין כי "הגזירות הכלכליות האחרונות, שכללו בין השאר את המיסוי על הדלק, הלחם והמים, שמו דגש על הצורך בהפחתת המיסוי העקיף הפוגע בדרך כלל בעשירונים התחתונים, ובהעלאת המיסוי הישיר המכוון יותר כלפי העשירונים העליונים. אלה הם תושבי הפריפריה שנפגעים ראשונים מגזרות כלכליות והאחרונים ליהנות מפירות הצמיחה. מצב זה חייב להשתנות. אני בטוח כי הוועדה תצא עם בשורה משמעותית לתושבי הנגב והגליל, ותציע, כמו בעבר, מהפכה נוספת בכלכלת המדינה".



הישיבה הראשונה של ועדת רבינוביץ' המחודשת תתקיים ביום רביעי בלשכתו של שלום בתל אביב. לפניית שלום להשתתף בפרק ב' של ועדת רבינוביץ' נעתרו כמעט כל חברי הוועדה מ-2002 (למעט אחד שסירב להשתתף ואחד שנפטר מאז), והם ישתתפו בדיוני הוועדה הקרובים.



מדובר, לבד מרו"ח רבינוביץ', גם במי שהיתה מנהלת רשות המסים, עו"ד טלי ירון-אלדר, מי שהיה המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' אביה ספיבק, עו"ד ורו"ח גרי אגרון, שרונה ארליך, עו"ד ורו"ח אודי ברזילי, עו"ד פנחס רובין, רו"ח אביגדור יצחקי, פרופ' אסף רזין, פרופ' יוסף גרוס, ד"ר משה דרוקר, פרופ' אפרים צדקה ועו"ד מאיר קפוטא.



עוד כתב שלום לרבינוביץ': "המטרה היא להביא לביטול מסקנות ועדת סופר, הקוראות להגדיל את מספר היישובים הזכאים להטבות, ללא הגדלת הסכום הכולל הניתן ליישובים. כשר לפיתוח הנגב והגליל אני רואה את צמצום הפערים בין נגב, גליל ומרכז יעד לאומי. עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את חזון המשרד להביא עוד 300 אלף אנשים לנגב ו-300 אלף איש לגליל. ביטול מסקנות ועדת סופר וטיפול נכון בהטבות הניתנות לתושבי הנגב והגליל יהיו מרכיב חשוב במימוש חזון זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully