וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירה ערכית היא לא תחליף לאסטרטגיה

אלי מלכי

6.3.2011 / 7:04

המדדים שכוללים את מניותיהן של חברות שמגלות אחריות חברתית אמורים לאפשר למשקיעים בישראל ובחו"ל להשקיע במצפון נקי, אך לא תמיד הם מניבים להם תשואה מספקת



>> מבחינה עסקית, תרומה לקהילה עשויה להיות מהלך נבון. ואולם אבחנה זו אינה הופכת בהכרח את מניותיהן של חברות שהנהיגו מדיניות של אחריות חברתית להשקעה אטרקטיבית.



אחד היעדים של גופים כמו מעלה, שמנסים לקדם הטמעה של אחריות חברתית וסביבתית במגזר העסקי, הוא לשכנע משקיעים להתעניין בחברות בעלות מדיניות של אחריות חברתית. לצורך כך יזמו מעלה והבורסה לניירות ערך בתל אביב את מדד מעלה, שכולל את כל החברות שנכללות במדד ת"א 100 ושמוגדרות על ידי מעלה כבעלות מדיניות של אחריות חברתית.

מדד זה, שפרסומו החל בפברואר 2005, כולל 38 חברות. משקיעים שמעוניינים בחשיפה למדד יכולים לעשות זאת באמצעות תעודת הסל קסם מעלה או באמצעות קרן הנאמנות פסגות מעלה.



בחינה של מדד מעלה ביחס למדד ת"א 100 יכולה ללמד אם תרומה לקהילה אכן הופכת את מניות החברות להזדמנות להשקעה. מיום פרסומו ועד סוף 2008 נע מדד מעלה כמעט בצמידות למדד ת"א 100, אך ב-2009 ו-2010 הוא החל לפגר אחריו.



התשואה השנתית הממוצעת של מדד מעלה מיום פרסומו היתה 8.6%, לעומת תשואה של 10.8% שרשם ת"א 100 באותה תקופה. התשואה המצטברת של מדד מעלה בשש השנים האחרונות היתה 62%, לעומת 82% במדד ת"א 100.



הניסיון לעודד משקיעים להעדיף חברות שהנהיגו מדיניות של אחריות חברתית אינו ייחודי לישראל. גם בארה"ב קיימים אפיקי השקעה שמאפשרים לעשות זאת. אחד מהם הוא קרן הסל kld של חברת ishares, שעוקבת אחר מדד msci usa esg select index. המדד כולל כ-190 חברות שמיישמות מדיניות של אחריות סביבתית וחברתית ומשילות.



השוואה של קרן הסל kld (גם היא הושקה בתחילת 2005) לקרן הסל spy, שעוקבת אחר מדד 500 s&p, ממחישה את ההבדל בין המדד של msci למדד מעלה. kld נעה כמעט במדויק כמו spy בשש השנים האחרונות. התשואה השנתית הממוצעת של kld מיום הנפקתה היתה 2.4%, לעומת תשואה שנתית מקבילה של 2.6% ל-spy. התשואה המצטברת של קרן kld בשש השנים האחרונות היתה 15%, לעומת 16% של קרן spy (חלק מההבדל בתשואות נובע מכך שדמי הניהול של kld גבוהים יותר).



הבדלים בחלוקה הענפית



בשילוב של חוש הומור עם יוזמה עסקית הנפיקה חברת usa mutuals בתחילת 2005 את קרן הנאמנות vicex. קרן זו, ששמה נגזר מהמלה vice, שפירושה שחיתות מוסרית, היא מעין אנטיתזה להשקעה לפי קריטריונים של אחריות חברתית. הקרן משקיעה בחברות שמוכרות אלכוהול וסיגריות, עוסקות בהימורים, פוגעות בסביבה (קידוחי נפט) או מוכרות נשק.



השוואה של ביצועי vicex לביצועי spy מראה ש-vicex היתה תנודתית בהרבה ממדד 500 s&p. למרות זאת, מתברר שבשש השנים האחרונות ההשקעה בשחיתות מוסרית דווקא השתלמה. התשואה השנתית הממוצעת של vicex היתה 2.9%, והתשואה המצטברת שלה היתה 18% - גבוהה במקצת מהתשואה המקבילה של spy. בהתחשב בעובדה שדמי הניהול השנתיים של vicex (כ-1.8%) גבוהים בהרבה משל spy (0.1%), פער התשואות ללא דמי ניהול היה גבוה בהרבה.



האם עדיף להתרחק מחברות שפועלות לפי כללי האחריות החברתית? כדי לענות על שאלה זו, יש לבדוק את הסיבות להבדל בתשואות בין המדדים. לשם כך כדאי לבחון את ההתפלגות הענפית של הקרנות האמריקאיות.



ההתפלגות של קרן kld דומה להתפלגות המקבילה של 500 s&p. כל הענפים הכלולים ב-500 s&p מיוצגים במדד האחריות החברתית של msci, והמשקלים של כולם דומים. לעומת זאת, קרן vicex מתמקדת בענפים של מוצרי צריכה, שירותים לצרכנים וחומרים ומוצרים לתעשייה.



בתקופות שבהן התשואות בענפים אלה היו גבוהות יחסית (למשל עקב עלייה במחירי הנפט או במחיריהם של מוצרי היסוד לתעשיית המזון), התשואה של קרן vicex היתה גבוהה יותר גם היא. מובן אפוא שפער התשואה לטובת vicex נבע מאירועי העבר - ושהוא אינו מצביע על הצפוי בעתיד.



עם זאת, העובדה שמדד האחריות החברתית של msci מחקה את ההתפלגות הענפית של 500 s&p הביאה לכך שהתשואות של kld לאורך כל התקופה היו כמעט זהות לתשואות של spy. שמירה על עיקרון זה יכולה להבטיח שגם בעתיד התשואות של kld יהיו כמעט זהות לתשואות של spy.



השוואת ההתפלגות הענפית של מדד מעלה להתפלגות המקבילה של מדד ת"א 100 חושפת תמונה שונה. חלק מהענפים (השקעות בתעשייה, חיפושי נפט, שירותים פיננסיים, מחשבים ועץ ומוצריו) אינם מיוצגים כלל במדד מעלה. ענפי הנדל"ן, האחזקות וההשקעות מיוצגים בחסר, ולעומת זאת משקלם של ענפי השירותים, הביטוח, החשמל והאלקטרוניקה גבוה בהרבה ביחס למשקל של אותם ענפים במדד ת"א 100.



על רקע זה, ההבדל בתשואות בין המדדים אינו נובע מנחיתותו של מדד מעלה, אלא מכך שהתשואות של הענפים שמשקלם במדד גבוה יותר פיגרו בשש השנים האחרונות אחר התשואות של ענפים שמשקלם בו נמוך, או שאינם מיוצגים בו כלל.



ללמוד מ-msci



ההשקעה בחברות שמקיימות מדיניות של אחריות חברתית היא בחירה ערכית של המשקיעים. ואולם בחירה כזו אינה אסטרטגיית השקעה, ואינה יכולה להחליף אסטרטגיה כזו. אסטרטגיית השקעה צריכה להיות מבוססת על הקצאת נכסים לפי קריטריונים של פיזור, מתאם נמוך בין קבוצות הנכסים והתאמה של הרכב התיק לרמת הסיכון שמוכן המשקיע לקחת על עצמו.



שילובם של מדדים המבוססים על קריטריון של אחריות חברתית בתיק השקעות צריך להיות מותנה בכך שהם יכולים להחליף את המדדים הרגילים שאותם היה המשקיע רוצה לכלול בהתאם לאסטרטגיה שנבחרה על ידיו. כך למשל, משקיע שמעוניין בחשיפה לשוק המניות האמריקאי, ובמקביל רוצה להשקיע בחברות שהתנהלותן תואמת את מצפונו וערכיו, יכול לבחור בקרן הסל kld.



קרן זו מחקה כמעט במדויק את את קרן spy באמצעות התאמה של משקלי הסקטורים שבמדד msci usa esg select index למשקלים המקבילים ב-500 s&p. לעומת זאת, משקיע שמעוניין בחשיפה לשוק המניות הישראלי, ושיחליט להשתמש בתעודת הסל שעוקבת אחר מדד מעלה, יקבל תשואות שונות משל מדד ת"א 100 כתוצאה מהשקלול הסקטוריאלי השונה. כדי להפוך את מדד מעלה לכלי מרכזי בתיקי ההשקעות של משקיעים ישראלים, כדאי לארגון מעלה ולבורסה לשקול מדיניות שקלול הדומה למדיניות של מדד האחריות החברתית של msci.



-



הכותב הוא יועץ כלכלי ועורך האתר inbest. אין לראות בכתוב המלצה לרכישה של ני"ע או ייעוץ השקעות.



המאמר התפרסם במגזין themarker ליועצי השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully