וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכם הגז במצרים - החשוב מאז הסכם השלום"

אבי בר-אלי

6.3.2011 / 8:45

בעקבות אירועי סוף השבוע, שהטילו סימן שאלה על סיפוק החשמל למשק הישראלי, מגיב שר התשתיות על העיכוב בהקמתה של תחנת הכוח השנייה באשקלון: "יכולנו לחסוך כסף רב"

סוף שבוע סוער עבר על משק האנרגיה בישראל. בעוד שספקית הגז המצרית EMG מודיעה ביום חמישי כי תדחה את אספקת הגז הטבעי לישראל לזמן לא ידוע, תקלה שאירעה אתמול במתקני ספקית הגז המתחרה ים תטיס, מול חופי אשקלון, הביאה גם להשבתת הזרמת הגז הישראלי. בכך, נותק למעשה המשק הישראלי כליל מגז טבעי אשר משמש זה שבע שנים את חברת החשמל לייצור 40% מהחשמל המסופק לציבור הצרכנים. אירועים אלה תפסו את שר התשתיות, עוזי לנדאו, בעת ביקור בארצות הברית.

ישראל תלויה עד כדי כך בגז הטבעי?

"אני חושב שזהו המקום להעיר ולומר לכל אלה שהתנגדו לתחנת הכוח הדו-דלקית באשקלון (תחנה D שתופעל בגז ובגיבוי פחם, א.ב.), שהתנגדו להקמתה המהירה ולכל אלה שהתנגדו לנקודת קליטה נוספת של הגז הטבעי בצפון הארץ - שהם צריכים לשנות באורח יסודי את גישתם. אילו לא היו מעכבים בכל השנים הללו את הקמת תחנה D, כבר היום היה הציבור בארץ חוסך כסף רב וגם מונע זיהום אוויר גדול; ואילו הייתה מתאפשרת כניסה צפונית של הגז, יכולנו לדעת שתקלה אחת בצנרת הגז בדרום לא הייתה משביתה את כלל אספקת הגז לישראל. אני אומר זאת כי לפעמים הצורך לנהוג באחריות לא תמיד קיים אצל אלה המתנגדים".

אתה מכוון את דבריך כלפי ארגוני הסביבה, או גם כלפי השר להגנת הסביבה?

"המטרה עכשיו היא לא להיכנס לוויכוחים. זו שעה שבה לכל אדם ברור מה לעשות. לא צריך להתווכח על מה שהיה, אלא לעשות את הדרוש לעשות".

ומה דרוש לעשות?

"כמענה מיידי אתה מפצה על השבתת הגז באמצעות מקורות אנרגיה חלופיים דוגמת מזוט, סולר ופחם. יש לכך את המחיר, אבל דווקא משום תקלות אלה בולטות החשיבות של הביטחון האנרגטי למדינת ישראל, את הדרישה ליתירות במערכת אספקת מקורות האנרגיה ואת גיוונם, כדי שנוכל לגבות תקלה במקור אחד ולמנוע פגיעה בפעילות המשקית.

הערה נוספת נוגעת בצורך הנוכחי לחבר את מאגר תמר לים תטיס, ולהוריד את המכשולים כדי שהפרויקט הטכנולוגי הזה יושלם במהירות האפשרית. אני פונה לראש הממשלה כדי שיתערב בכל אי הוודאויות הקיימות בעניין היזמים, אשר חובה עליהם להשלים את הפרויקט מהר, ויחד עם זאת, צריך לדאוג שכל הסכמי המימון שלהם ייחתמו בזמן. ראש הממשלה יתערב כי זו חובתו להסיר את כל המכשולים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ואולי יש סיכוי לחידוש הזרמת הגז ממצרים?

"ההסכם עם מצרים הוא ההסכם הכלכלי החשוב מאז הסכם השלום בין המדינות. כשמסביב יהום הסער, צריך לתת לעניינים להירגע. כשאלה יירגעו, והסכמי השלום ימומשו כרגיל - אז תימשך אספקת הגז כפי שהייתה בעבר. האספקה חשובה למשק מטעמים כלכליים, כדי לשמור על מחירים תחרותיים, והיא חשובה כי הגז ממצרים חשוב. אבל בשולי דברים אלה, למדנו לקח מזרח תיכוני חשוב. בנושאים בעלי חשיבות ביטחונית תמיד נכון יהיה להסתמך על עצמך כשהדברים משתבשים. זהו הלקח ארוך הטווח שנרשום לעצמנו".

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים בנושא הזה".

אם אספקת הגז ממצרים כרוכה בהסכם השלום, מה ההסבר שקיבלתם להפסקתה?

"יש הסברים למיניהם. הדבר החשוב ביותר כרגע הוא לשבת ולהמתין. הייתי מציע להסתפק בהסברים שקיבלנו עד כה, וכשהאירועים יירגעו, התמונה תהיה ברורה לגמרי".

ממשלת ישראל בקשר עם עמיתיהם במצרים?

הגז הטבעי משמש כיום את חברת החשמל לייצור 40% מן החשמל המסופק למשק - עובדה שמעלה חשש מפני הפסקות חשמל כתוצאה מהיעדרותו הממושכת.

"אני מקווה שאם ייתנו לחברת החשמל לעבוד, למרות הבעיה של העדר אספקת חשמל ממצרים שנמשכת זמן ארוך מהצפוי - אספקת החשמל לא תיפסק. צריך עם זאת שכל נושא אספקת גז בגיבוי פחם יקודם באופן יציב ומסיבי".

מי לא מקדם אותו?

"פרויקט תחנה D תקוע במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ומשום החלטת ראש הממשלה לעצור את קידום הנושא בעקבות לחצים של משרדים אחרים. אם היו מקדמים את החלטות הממשלה במקור תחנה זו הייתה פועלת כבר ב-2008, וכל מה שקורה כרגע לא היה מעורר דאגה. אני פונה לכל המשרדים הנוגעים בדבר, לכל חברי המועצה הארצית: פשוט להתחיל ולרוץ לקדם את הנושא הזה. זהו חוסר אחריות להמשיך ולעכב את הפרויקט".

בינתיים, מקשה המשרד להגנת הסביבה על חברת החשמל גם בשריפת סולר ומזוט.

"אני חושב שאין שום ספק שיש להתיר את השימוש בדלק חלופי לחברת החשמל. פעם אחת צריך לפקח, אבל אי אפשר להיכנס מתחת לעור. צריך לתת גם לעבוד, והעבודה נעשית באופן אחראי בידי חברת החשמל".

יש למשק פתרונות אחרים לטווח הארוך, מלבד שריפת פחם?

"אנחנו מקווים שישראל תאמץ גם פתרונות של ייצור חשמל על ידי תחנת כוח גרעינית או כמה תחנות קטנות. אלו דברים שאנו לומדים. לצערי, בטווח הנראה לעין לא יהיו בישראל תחנות הידרו-אלקטריות, ולא את כל אותו מגוון ייצור חשמל שקיים באירופה ובארצות הברית, כמו גם לא היכולת להתחבר למדינות שכנות".

ומה לגבי אנרגיות מתחדשות?

"התייעלות אנרגטית ואנרגיות מתחדשות אלה תחומים שניכנס אליהם בכל הכוח, אבל הן לא יכולות לתת פתרון שורש ארוך טווח. זה יצמצם את הבעיה, יועיל למשק החשמל, אבל אנרגיה סולארית למשל לא יכולה לספק את צריכת הבסיס של המשק. כל מי שחושב שאפשר להעמיד פתרון לתקלות או להשבתת גז מצרי באמצעות אנרגיה סולארית - פשוט מוליך את הציבור שולל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully