וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע אישרה מודל פיקוח חדש על תעודות הסל: על המנהלים יוחלו כללי השקעה בדומה לקרנות נאמנות

רם עוזרי

6.3.2011 / 10:35

רשות ני"ע: המודל מהווה מסגרת מחייבת לפעילות המנהלים, באופן שיאפשר לצמצם עד למינימום את הסיכונים



רשות ניירות ערך מחילה מודל פיקוח חדש על תעודות סל. המודל נועד להתמודד עם הסיכונים השונים הכרוכים בפעילותם של מכשירים פיננסיים אלה, לרבות סיכון תפעולי, סיכון שוק, סיכון אשראי וסיכון נזילות. הוראות מודל הפיקוח החדש יעוגנו בתקנות שיותקנו לשם כך.



"המודל החדש מהווה מסגרת שמרנית ומחייבת לפעילות מנהלי התעודות, באופן שיאפשר לצמצם עד למינימום את הסיכונים ולנהל אותם בצורה שוטפת. מן הצד האחר, המודל גם לא יפגע ביכולתם של המנפיקים הפועלים היום בשוק תעודות הסל להמשיך בפעילותם או לפגוע בכושר התחרות שלהם מול מוצרים מתחרים", כותבים היום ברשות.



בחודש נובמבר 2010 פורסם תזכיר לתיקון חוק אשר במסגרתו יהפוך המעמד המשפטי של תעודות הסל דומה לזה של קרן נאמנות. בין היתר יועברו הנכסים המגבים את התעודות לבעלות המשקיעים ויוחזקו בידי הנאמן עבורם, מעמדו של הנאמן יחוזק, ועל מנפיקי תעודות הסל יחולו כללי הממשל התאגידי החלים כיום על קרנות הנאמנות.



בהמשך לכך, מודל הפיקוח החדש כולל דרישה ממנהלי תעודות הסל להקצות הון עצמי באופן יחסי לרמת הסיכון בפועל ולהיקף הנכס המנוהל. בהיקף הפעילות הנוכחי דרישת ההון העצמי למנהל גדול תעמוד על כ-100 מליון שקל ודרישת ההון העצמי למנהל קטן תעמוד על כ-30 מליון שקל. נוסף על כך, תדרוש הרשות העמדת סכום נוסף בהיקף של עשרות מיליוני שקלים למנהל בדרך של ערבות בעלים.



עוד יכלול מודל הפיקוח החדש החלת מודל value at risk ותרחישי קיצון לשם מדידת ואמידת סיכוני השוק. מדידות מסוג זה מיושמות כבר כיום בדיווחי חברות תעודות הסל. בנוסף להקצאת ההון העצמי, קבעו ברשות עקרונות שנועדו לעודד מדיניות השקעה שמרנית ע"י מנהלי תעודות הסל. עקרונות אלה כוללים, בין היתר, הסדרה של עקרונות כללי ההשקעה של נכסים, שישמשו לכיסוי עבור תעודת סל וכללי דיווח לרשות ולנאמן.



לבסוף, תחת מודל הפיקוח החדש יחוזק מעמדם של שומרי הסף, ובפרט זה של הנאמן על תעודות הסל. שורה של חובות מוגברות של אישורי דירקטוריון וועדת השקעות יוטלו על מנהלי תעודות הסל, בדומה למשטר הפיקוח שקיים בקרנות הנאמנות.



גם כאן, עד שתיקון החקיקה יכנס לתוקף בשנה הקרובה, משתמשת הרשות במודל "אמץ או גלה". מנפיקי תעודות הסל ידרשו לדווח האם הם מחזיקים בנכסים נזילים ברמת החברה המנהלת בהתאם להיקף שידרש מהם בעתיד על פי המודל החדש.



מרשות ני"ע נמסר היום כי החל מחודש פברואר 2010, הועבר הפיקוח על תעודות הסל ממחלקת תאגידים למחלקת השקעות בראשות דודו לביא. בבניית המודלים השתתפו פרופ' אמיר ברנע, ד"ר מעיינה ויסמן וד"ר אבי וואהל מטעם איגוד תעודות הסל ופרופ' צבי וינר אשר ייעץ לרשות בעניין זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully