וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה עלומה המחזיקה ברישום חצי מהמשכנתאות בארה"ב פועלת ללא בסיס חוקי

ניו יורק טיימס

6.3.2011 / 10:41

MERS, שהוקמה על ידי הבנקים, עיקלה נכסים בלי שום תוקף חוקי, טוענים שופטים ומבקרים



חברה עלומה בשם mers קורפוריישן מחזיקה כמעט חצי מהמשכנתאות בארה"ב. mortgage electronic registration systems היא חברה פרטית המעסיקה פחות מחמישים עובדים, ועוסקת ברישום משכנתאות שהחליף הלכה למעשה את רישום בעלות הקרקע הציבורי בארה"ב.



מתוקף מעמדה כמנהלת רישום הבעלות, mers פעלה בעבר בתור סוכנת עבור הבעלים של המשכנתאות – המוסדות הפיננסיים שהעניקו את ההלוואות לקניית הקרקעות והבתים. ואולם פסיקה של בית משפט בשנה שעברה שללה את זכותה של החברה לעקל רכוש של חייבים שלא פרעו את חובותיהם.



רישום משכנתאות בארה"ב נעשה בעבר באופן ידני על ידי הרשויות המקומיות. בשנות ה-90 שיטות רישום הבעלות התגלו כמסורבלות במיוחד, בשל הרישום הידני וצבירת הניירת. כאשר תעשיית המשכנתאות שינתה צביון, הבנקים הפסיקו להמשיך להחזיק בהלוואות בעצמם, והחלו למכור אותן לבתי השקעות בוול סטריט – אשר ארזו אותן ומכרו אותן כאג"ח מגובות נכסים.



mers נכנסה לחלל הזה בתור אמצעי מודרני ויעיל לרישום משכנתאות, תוך הפרטה של השירות. הבנקים טענו כי המערכת היעילה יותר אף תוזיל את המשכנתאות. mers הוקמה לפני 16 שנים על ידי פאני מיי, פרדי מק ובנקים גדולים כמו בנק אוף אמריקה וג'יי.פי מורגן צ'ייס. היא החליפה את פקידי המחוזות ונהפכה לבעלי הרישום, גם כאשר ההלוואות עצמן החליפו ידיים, במין מעגל אינסופי של קנייה ומכירה של המשכנתאות לעצמה.



מנכ"ל mers, ר.ק. ארנולד, שניהל אותה מאז הקמתה ב-1995 התפטר השנה. מבקרי החברה טוענים כי היא מושתתת על יסודות שגויים מבחינה משפטית. אולם מעולם לא התבצעה בדיקה של החוקיות של פעולתה. בשנות ה-90 ניסו הרשויות המקומיות לטעון בפני הקונגרס כי mers פועלת באופן לא חוקי, אולם תעשיית המשכנתאות ניצחה באותה תקופה של דה-רגולציה. ההחלטה פגעה בהכנסות של הרשויות המקומיות, ולדבריהן, האזרחים כולם איבדו את היכולת לקבל תשובה מיידית על זהות הבעלים של נכסים.



במציאות העגומה של פשיטות רגל של בעלי בתים בארה"ב, התברר כי mers והבנקים החברים בה איבדו לעיתים רבות או השמידו בטעות מסמכי הלוואות, וציינו באופן לא נכון את הבעלים של הנכסים. הבעיות של mers נהפכו לחמורות כל כך בסתיו האחרון, עד שהבנקים השעו לתקופה זמנית את העיקולים. כיום, אפילו פאני מיי, מהמייסדות של mers, טוענת כי היא לא מסתמכת על רישומי mers כדי לקבוע בעלות על נכס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully